Anders Lynge - Hillerslev-Thisted og København 1752-1842

Startet af Claus Rasmussen, 31 Dec 2017 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Claus Rasmussen

Hej og godt nytår,

En af "murene" i min slægtsforskning er faderen til Niels Andersen Lynge. Niels er født 21-3-1804 i Nors, Hillerslev, Thisted. Døbt d. 13-5-1804, konfirmeret 1819, gift med Marie Kirstine Lods 29-7-1829 i Ove, Hindsted, Ålborg og døde 18-4-1888 i Ålborg (begravet fra Budolfi).

Ifølge dåbspapiret er No 2, 21 Marts 1804 noteret som Maren Michelsdatter' uægte søn Niels. Fader er noteret som And. Lÿng.

Ifølge konfirmationspapiret (vedhæftet) er nr 6 Niels Andersen Lynge og moderen til det uægte barn samme, mens faderen står som xxxxx (kan ikke læse det) Anders Lyng.

Spørgsmålet er hvem Anders Lynge var? Der er en Anders Lynge som måske er samme person i Thisted folketællingerne fra 1801, 1834 og 1840:

Thisted, Hillerslev, Nors, Nors, , 31, FT-1801, B5686
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Lynge   46   Gift   mand   husmand uden jord   
Ane Andersdatter   57   Gift   hans kone      
Ane Andersdatter   52   Ugift   hendes søster   
   
Thisted, Hillerslev, Vigsø, Vigsøe Bye, Et Huus, 30, FT-1834, C4342
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Lynge Christensen   81   Enke      Nyder Almisse   
Dorthe Pedersdatter   48   Ugift      Tjenestepige

Thisted, Hillerslev, Vigsø, Vicøe Bye, et Huus, 10, FT-1840, C6236
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Iver Schjelsgaard     74     Gift          Huusmand, Lever af sin Jordlod       
Mariane Christensdatter     64     Gift          hans Kone       
Ane Maria Schjelsgaard     34     Ugift          deres Datter       
Maria Christensdatter     22     Ugift          Tjenestepige       
Anders Lynge Andersen     87     Enkemand          Almisselem


Der er noteret en Anders Lynge der døde som 90-årig 5-1-1842 i Vigsø, Hillerslev, Thisted med begravelse d. 16-1-1842. Det svarer ca. aldersmæssigt til folketællingens Anders Lynge Christensen/Andersens, men er der ander gode ideer til hvordan jeg kan komme videre med ham?

Det er ca samme resultat Gravgård er nået frem til:

http://www.gravgaard-kristensen.dk/slaegt/2/35421.htm

Via google er en Anders Christensen Lynge dømt i København for at stjæle en kasse søm i 1833. Der er vel ingen grund til at tro at det er samme person pga afstanden?

https://books.google.dk/books?id=z_MEAAAAYAAJ&pg=PA53&dq=%22anders+christensen+lynge%22&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwisjs3Vw7TYAhWlDZoKHUfXBPsQ6AEIKTAA#v=onepage&q=%22anders%20christensen%20lynge%22&f=false

Mvh, Claus

[vedhæfting slettet af admin]

Claus Rasmussen

Fødselspapir:

[vedhæfting slettet af admin]

Claus Rasmussen

Dødspapir:

[vedhæfting slettet af admin]

Claus Rasmussen

Lidt underligt at FT-1801 angiver at begge søstre hedder Ane Andersdatter. Kan man tjekke om der er en fejl der i forhold til at lokalisere navnene i FT-1787?

Claus Rasmussen

Anders Lynge står som "udlagt barnefader" har jeg fået tydet. Ikke at det bringer mig nærmere.

Leif Bærtelsen

Niels Andersen Lynge er min Tiptip oldefar.
Far'en er også en "mur" hos mig.
Jeg har ham som udlagt barnefader. Moderen er Maren Michelsdatter Horboe, som jeg også har lidt oplysninger om.
Så sent som igår gennemgik jeg alt materiale på dette link: http://asp.arkivthy.dk/Norskirkebog/ som indeholder afskrifter af kirkebøgerne i Nors. Dog uden at komme videre.

Søstrene Andersdatter er anført som døde i Nors kirkebøger.
Ane Lyng begravet 20. nov. 1806, 46 år (f. 1760)
Ane Lyng begravet 20 marts 1808, 62 år (f. omkr. 1746)

I FT 1801 er angivet Ane Andersdatter 57 år, gift og søsteren Ane Andersdatter 52 år.

Desværre har admin fjernet dine vedhæftninger, dem ville jeg gerne have set.

Kontakt mig gerne hvis du føler for det.

Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Claus Rasmussen

God ide - har skrevet med flere oplysninger.

Citat fra: Leif Bærtelsen [310] Dato 15 Mar 2018 - 15:12
Niels Andersen Lynge er min Tiptip oldefar.
Far'en er også en "mur" hos mig.
Jeg har ham som udlagt barnefader. Moderen er Maren Michelsdatter Horboe, som jeg også har lidt oplysninger om.
Så sent som igår gennemgik jeg alt materiale på dette link: http://asp.arkivthy.dk/Norskirkebog/ som indeholder afskrifter af kirkebøgerne i Nors. Dog uden at komme videre.

Søstrene Andersdatter er anført som døde i Nors kirkebøger.
Ane Lyng begravet 20. nov. 1806, 46 år (f. 1760)
Ane Lyng begravet 20 marts 1808, 62 år (f. omkr. 1746)

I FT 1801 er angivet Ane Andersdatter 57 år, gift og søsteren Ane Andersdatter 52 år.

Desværre har admin fjernet dine vedhæftninger, dem ville jeg gerne have set.

Kontakt mig gerne hvis du føler for det.