[Søges] Familien Achen med våbenskjold på Kronborg

Startet af Dan Achen, 19 Jul 2014 - 00:00

Forrige emne - Næste emne

Dan Achen

Hej alle.

Jeg har giftet mig til mit efternavn, Achen, og har i den forbindelse fået lidt baggrundshistorie om selve efternavnet.

Familien Achen skulle sent i sidste århundrede have fået pillet sit våbenskjold ned inde på Kronborg - og jeg er nu blevet meget nysgerrig efter om det er muligt at spore disse aner fra min hustru til dette våbenskjold.

Min hustrus afdøde morfar, som er det sidste spor vi har at gå efter, hed Jan Ernst Achen. Vi er dog usikre på hans mors fornavn, men det kunne muligvis have været Ada.

Jeg er usikker på om der er noget at gå videre med herfra - og jeg har ingen anelse om hvor eller hvordan jeg kan komme videre med så sparsomme oplysninger.

Jeg værdsætter enhver hjælp jeg kan få.

Med venlig hilsen
Dan Storm Achen

Inger Toudal

Hej Dan

Hvor og hvornår er Jan Ernst Achen født?

Du må starte med at finde hans fødsel (eller død) i kirkebogen. Dér vil det stå, hvem hans forældre er.

Kirkebøgerne finder du på http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger

Se også f. eks. http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_arkivbrug_for_slagtsforskere

og/eller http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/index.htm

"I en slægtshistorisk undersøgelse "trævler" man slægten op ved at arbejde sig baglæns gennem tiden. Især via kirkebøger og folketællinger finder man de oplysninger man skal bruge for at finde spor og danne teorier, som man kan lede videre efter."

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Nissen

#2
Og hvor i landet er vi?

Der er ved folketælling 1860 en familie Achen i Frederikssund, husfaderen hedder Ernst Christoffer Achen og de 2 sønner Ernst Achen 7 år og Mical Ernst Achen på 3 år

www.ddd.dda.dk
Frederiksborg Amt, Lynge-Frederiksborg Amt, Frederikssund Købstad

- der er også familier med navnet Achen i andre amter, men ingen Jan Ernst Achen, eller Ernst Achen. Men alle folketællinger er jo ikke tydet og renskrevet.

Hilsen Inge

Else Skovbo Jensen

Der findes/fandtes en forfatter Sven Tito Achen, der har skrevet om heraldik m.v.
http://da.wikipedia.org/wiki/Sven_Tito_Achen

mvh
Else

Aage Geleff

Hej Dan Achen

Jeg har selv Achen i min forslægt, så dit spørgsmål fangede mig.
Så det har jeg nu brugt lidt tid på - desværre uden det store resultat- men lidt da -

Først en rettelse : den folketælling fra 1860 - Frederikssund er helt gal- jeg har checket den håndskrevne folketælling og der er både familiefaderen og to sønner skrevet med navnet Ernst, men det er forkert - faderen hedder Eggert Christoffer og hans første søn ligeså - den næste søn hedder Michael Christian - så der finder du ingen Ernst-

Politiets Registerblade kan være et godt sted at søge, så det gjorde jeg - og det gav straks resultat :
link: http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1492757&searchname=polit_simple

Der har du en Carl Ernst Achen, født 1913, så han kunne jo godt være fader til din Jan Ernst Achen -
Han er den eneste Ernst, jeg hidtil er truffet på i slægten Achen-

Broderen Erik August Achen omkommer som sømand 1927, 21 år gammel, så han er nok ikke den, du søger- Carl har sin fars fornavn, og hvis den ide fortsætter, passer det jo fint med at en søn kan hedde Jan Ernst -

Jeg vil ønske dig god anejagt - er du heldig at min ide viser sig at være korrekt, har jeg oplysninger om slægten langt tilbage -

med venlig hilsen
Aage Gjøe Geleff


Jørgen Willy Christensen

Hej !
Jeg havde omkring 1960 en regnelærer på Søndermarksskolen, Frederiksberg, med navnet Achen (måske Erik).
Han boede for 10 år siden på Stevns.
Venligst
Jørgen Christensen

Peter Kristiansen


Familien Achen skulle sent i sidste århundrede have fået pillet sit våbenskjold ned inde på Kronborg

Sent i sidste århundrede - er det sidst i 1900-tallet - for så er det jo ikke så lang tid siden - eller er det sidst i 1800-tallet ?

Hvis et våbenskjold skal være pillet ned, så forudsætter det, at man har et våbenskjold. Achen-slægten er ikke adlet, men et medlem af slægten kan have udmærket sig og blevet højt dekoreret inden for Dannebrogsordenen. Hvis man er storkors eller storkommandør af Dannebrog, så kan man få opsat sit våbenskjold i Ridderordnernes kapel (Slotskirken) på Frederiksborg Slot.

Jeg kan ikke se hvorfor at våbenskjoldet skulle have hængt på Kronborg.
M.v.h. Peter Kristiansen

Patricia Storm Achen

Tak for jeres svar  :)

Vi har fundet frem til hele familiens (og lidt til) stamtræ helt tilbage til år 1566, hvor von var en del af navnet. Von var en del af navnet indtil midt/sidst i 17-tallet, hvor Henrich Michael von Achens (1745-98) børn ikke fik von med i navnet.

Det er måske et dumt spørgsmål, men man skal jo starte et sted. Er det så ikke et våbenskjold eller?
Ved der er 2 fugle (traner eller storke) på, men det har desværre ikke været muligt at opstøve det.

Anne Marie Holck

Citat fra: Patricia Storm Achen [54131] Dato 11 Nov 2016 - 17:58
Tak for jeres svar  :)

Vi har fundet frem til hele familiens (og lidt til) stamtræ helt tilbage til år 1566, hvor von var en del af navnet. Von var en del af navnet indtil midt/sidst i 17-tallet, hvor Henrich Michael von Achens (1745-98) børn ikke fik von med i navnet.

Det er måske et dumt spørgsmål, men man skal jo starte et sted. Er det så ikke et våbenskjold eller?
Ved der er 2 fugle (traner eller storke) på, men det har desværre ikke været muligt at opstøve det.

'von' betyder jo blot 'fra', så det er ikke i sig selv en garanti for at være adelig med våbenskjold. Se finnholbek.dk, der er ingen adelsslægt ved navn Achen. Ikke-adelige kan sagtens have eller have haft et våbenskjold på Frederiksborg slot. Det kan I måske få opklaret ved henvendelse til Ordenskapitlet på Amalienborg.

Gustav Jørgensen

Hej
Bogen "Danmarks kommunevåbner": Vignetten på titelbladet viser forfatterens
(Sven Tito Achen) familievåben, kendt fra begyndelsen af 1700-tallet. Tagnet af Alexander von Volbort.
Mvh. Gustav

Jennifer Achen

Sjovt, jeg har også hørt noget om et våbenskjold, jeg hørte blot at det var på Frederiksborg slot. Jeg er selv en Achen, og har forsøgt at tyde den meget fine skrift i den gamle slægtsbog. Er ikke helt med på, hvilken gren jeg stammer fra, men tænker at det vil være enormt
relevant lige at undersøge sagen nærmere, når hverdagen byder på andet end travlhed med familien. Det kræver jo lidt til, Erik achen udgav en lille bog engang og dén købte jeg. Spændende. Held og lykke med søgningen vedr dette våbenskjold.

Inger Toudal

#11

Vedr. den oprindelige efterlysning:

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn644/churchbook/source18523/opslag3738315 - se opslag 34

Hvis det drejer sig om den Jan Ernst, er hans forældres vielse her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14833369#51763,11614697

Jan Ernsts far Ernst Carl med forældre og søskende: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-278008

Kunne være:

København, København (Staden), Fredensgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Fredensgade 7, matr. 1178 samt Ll. Fredensgade 2-4, Lille Fredensgade 2 2. Sal, 15, FT-1885, D4212
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Heinrich Rasmus Achen     34     Gift      Husfader      Gartner      Kjøbenhavn  
Johanne Christine Achen     32     Gift      Husmoder            Kjøbenhavn  
Johanne Mathilde Achen     11     Ugift      Datter            Kjøbenhavn  
Jørgine Caroline Achen     7     Ugift      Datter            Kjøbenhavn  
Peter Marius Achen     1     Ugift      Søn            Kjøbenhavn
Christiane Henriksen     36     Ugift      Husmoderens Søster            Kjøbenhavn  
Ellen Marie Hienze     20     Ugift      logerende      Strikkerske      Kjøbenhavn

København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebo Kvarter, , 1450, FT-1860, D9751
Adresse:   Korsgade   Gadenr:   36u4a Nyt Nr 15
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peter Marius Kofoed Achen     46     G      Arbejdsmand            Kirke Sanby Roskilde Amt  
Cecilie Henriette Holm     37     G      Hustru            Kjøbenhavn  
Hendrik Rasmus Achen     8     U      Barn            Kjøbenhavn  
Regine Christiane Achen     5     U      Barn            Kjøbenhavn  
Olivius Søren Achen     2     U      Barn            Kjøbenhavn  

Roskilde, Voldborg, Saaby, Vester Saabye bye, 8, Skolen, 147, FT-1840, C8065
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Henrich Christian Achen     61     Gift            Skolelærer        
Kirstine Marie Røring Praem     49     Gift            Hans kone        
Ludvig Christian Achen     25     Ugift            Hans søn        
Peter Marius Kofoed Achen     21     Ugift            Hans søn        
Christiane Margrethe Kirstine Achen     19     Ugift            Hans datter        
Elise Margrethe Achen     18     Ugift            Hans datter        
Caia Hedevig Achen     13     Ugift            Hans datter        
Anders Søren Albert Achen     11     Ugift            Hans søn        
Berthel Emilius Neuspitzer Achen     6     Ugift            Hans søn        
Jan Nicolai Hollænder     51     Ugift            Logerende, Pensionær, Leutnant af Søeetaten        
Carl Frederich Bech     19     Ugift            Logerende - Pensionær        
Frederikke Christiansdatter     18     Ugift            Tjenestepige        
Hans Hansen     14     Ugift            Tjenestedreng paa Fattigvæsnet  

Odense, Odense, Odense Købstad, Nørregade, 338, 445, FT-1787, C0708
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Henrich Michæl Achen     42     Gift 1. Ga      Husstandsoverhoved      Sognepræst       
Lovise Margrethe Neuspitzer     28     Gift 1. Ga      Gift Med Husstandsoverhoved             
Henrich Christian Achen     8     Ugift      Barn             
Albert Philip Achen     6     Ugift      Barn             
Ana Margretha Achen     4     Ugift      Barn             
Jørgen Nicolaj Achen     1     Ugift      Barn             
Amalia Stenhoff     54     Ugift      Tjenestefolk      Husjomfru       
Maren Jørgensdatter     58     Ugift      Tjenestefolk      Tjenestepige       
Maren Rasmusdatter     28     Ugift      Tjenestefolk      Tjenestepige       
Bodil Clausdatter     24     Ugift      Tjenestefolk      Tjenestepige       
Mette Maria Jørgensdatter     24     Ugift      Tjenestefolk      Amme 

Indskyder
Enkekassenummer:  1912
Henrich Michael Achen Sognepræst for St. Hans,. Odense
Født: 15-01-1745 Roeskilde Domkirke   Stempelmærke: Danmark
Død: 24-12-1798
Notat: Dåbsattest i RA.

Hustru:
Policenummer:  1912
Pensionspolice oprettet:     26-06-1788
Årlig Pension:     100     Indbetalt:  551    Afdragsordning:  0
Lovisa Margreta Neuspitzer
Født: 14-07-1759 Holmens Kirke, Kiøbenhavn   Stempelmærke: Danmark
Død: 12-05-1837
Notat: Dåbsattest i RA.

- fundet på http://fogsgaard.org/index.php/2013-11-01-14-49-57/sogindskyder

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


https://wiberg-net.dk/865-66-Od.Hans.htm

18. 28/1 1778 [r. Cap. f. Kbhs. d. Garnison 14/4 74, o. 13/5] Henrik Michael Henriksen Achen, f. Roesk. 15/1 45;
F. H. A., Guldsmed; M. Anna Hansdtr. Ballerup; St. Roesk. 63; C. 17/10 70, n.; ~ 17/6 78 Lovise Margrethe Neuspitzer, f. 1/2 59, † Od. 12/5 37;
F. Christian N., Cptlieut. i Søetaten; M. Marie Marg. Regelsen; 3 S., 2 D.; [† 23/12 1798; Lgst.; Begr. i K.].
E. Brejls skifteuddr.: Gejstl. sk. i Odense amt, Odense hrd. nr. 211; DanKir bd. 9, s. 1471, 1496 (se nedenfor).

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117859#154917,25860679 - venstre side, nederst

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal