Smaa schieper (små skäppor) 1645

Startet af Andreas Karlsson, 10 Jan 2011 - 07:53

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej igen Danmark!
Ytterligare ett spörgsmål från hallänningen som kämpar med våra danska domböcker från 1600-talet.

Jag har i Fjäre härads dombok från år 1645 stött på att där det stulits kornmjöl från en kvarn. Det skulle ha funnits "6 smaa schieper" med mjöl i en säck. Jag har trott att en dansk skäppa motsvarade omkring 17,4 liter men detta är måske fel? Finns här någon som vet vad "små skäppor" kan ha inneburit? Fanns det både stora och små skäppor?

Med nyfikna hälsningar från
Andreas

Peter Kristiansen

I min googling faldt jeg over dette link:

http://diplomatarium.dk/drb/diplomer/12-020-1.html - et brev fra 1412

én skæppe rug af stort mål af hver plov til tiende, biskoppen eller kapitlet af hans navn i Slesvig tre små skæpper rug til bispetiende og tre små skæpper rug til opbygning af førnævnte kirke i Haddeby

så det har ikke været ukendt - men jeg har ikke fundet en løsning.... Men det er jo i allefald før Ole Rømers reformering af mål og vægt i 1683.
M.v.h. Peter Kristiansen

Bengt B

#2
Fann detta efter lite sökning på nätet:

En mening från en bok: Dronning Edels familie
4) Frisere der kommer med salt skal betale en lop (lille skæppe) salt og en penning.

http://books.google.se/books?id=OLMkJZWKMz8C&pg=PA455&lpg=PA455&dq=en+lop+sk%C3%A6ppe&source=bl&ots=uwwRO3lYkP&sig=gzIyDk4i-jsstEvQNKrt3eHfIbY&hl=sv&ei=eiQrTdqNLY648gPu2cWxAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCQQ6AEwAQ#v=onepage&q=en%20lop%20sk%C3%A6ppe&f=false


Halvlop    = 1/8 tunna = 18,3 l. På Gotland benämning på spannmålsfjärdningen.
Lop    Medeltida gotländsk benämning för 1/4 tunna spannmål, vilket motsvarade 8 kappar eller 14 kannor.
http://members.fortunecity.com/palv1/vikter.htm


Mvh,
bengt

Peter Kristiansen

Skæppen (= 18 potter) på 17,39 liter er Ole Rømers skæppe i forbindelse med Christian 5.s forordninger i 1680'erne. Skæppens størrelse før Rømer varierer sikkert fra landsdel til landsdel.

Der er en længere artikel i Kulturhistorisk Leksikon for Nordisk Middelalder om definition af skæppens størrelse - men jeg synes ikke, at jeg bliver klogere på store og små skæpper.

Jeg vil gerne fotokopiere den til dig, hvis du vil sende mig din postadresse.
M.v.h. Peter Kristiansen

Andreas Karlsson

Hej!
Tack återigen för svaren. Min mailadress är andreas@specialkarosser.se

Med vita vinterhälsningar,
Andreas

Peter Kristiansen

Jeg behøver din postadresse - ikke din mailadresse....
M.v.h. Peter Kristiansen

Andreas Karlsson

Hej igen!
Missförstod dig. Min adress är:

Andreas Karlsson
Broslättsvägen 9
311 36 Falkenberg
Sverige


Peter Kristiansen

Nu er der sendt nogle fotokopier med posten!
M.v.h. Peter Kristiansen

Andreas Karlsson

Tusen tack!!
Det skall bli mycket intressant att läsa.

Andreas

Andreas Karlsson

Hej !
nu har jag mottagit kopiorna! Ett mycket stort och hjärtligt Tack för Din hjälp!

De bästa hälsningar,
Andreas

Per Ullidtz

Her er ærkebiskop Peder Sunesens definition af en skæppe fra begyndelsen af 1200-tallet:

"Det lykkedes ikke Sigfred at erobre Ditmarsken, og hans efterfølger som ærkebiskop af Bremen, Hartvig af Uthlede, havde ikke meget større held med sig. Han overtalte Adolf til at afstå Ditmarsken mod en årlige rente på "to hundrede skæpper havre efter byen Stades mål." En dansk tolfmynningsskæppe var defineret af Anders Sunesen som en cylinder med højde 6 tommer og en diagonal, fra munding (mynning) til munding, på 12 tommer, det vil sige med en diameter på 10,4 tommer. På Sjælland var en alen 49 cm og da der gik 2 fod på en alen og 12 tommer på en fod, var en tomme på lige godt 2 cm og en skæppe således på 4,4 liter. En sådan skæppe byg kostede 1 penning, en skæppe havre det halve. Men det var næppe den slags skæpper der var tale om. Der var mange forskellige skæppemål, i forbindelse med angivelse af "skyld" var skæppen 5 gange så stor, og en lybsk skæppe var på godt 34 liter, eller næsten 8 gange så meget, så hvis Stade havde skæpper af samme størrelse som Lybæk var den årlige leje på knap 4 mark sølv."

Citatet er fra en efterfølger til "Dronning Edels Familie", som forhåbentlig udkommer inden for det næste års tid.

Med venlig hilsen,
Per Ullidtz

Andreas Karlsson

Hej!
Tack för Din hjälp. Det tycks finnas många varianter på skäppor, och detta kan ju mycket väl ha varit en lokal måttstock.

Bästa hälsningar
Andreas

Per Ullidtz

Det er rigtigt at der er mange størrelser på skæpper, men Anders Sunesens tolvmynningsskæppe på 4,4 liter er den mindste som jeg er stødt på. (Beklager iøvrigt at jeg fik Peder gjort til ærkebiskop, han var biskop i Roskilde).

Med venlig hilsen,
Per Ullidtz

Steen Thomsen

Jeg slår lige op i:
  Poul Thestrup:
  Pund og alen. Danske mål- og vægtenheder fra 1683-reformen til idag.
  Rigsarkivet (Arkivernes Informationsserie).
  1991.

Under Skæppe står (som ovenfor) at det før 1683 var geografienb der afgjorde hvor mange skæpper der gik på korntønden. Derefter 17,39 liter.

Under Saltskæppe står at der gik 8 skæpper på en salttønde, som var 176 potter, altså 22 liter. 1698 blev saltskæppen afskaffet, men indtil da var den altså større end kornskæppen.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/