Tydning af konfirmation i Gedesby sogn

Startet af Nina, 29 Jun 2014 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

Nina

Hej,
Jeg ville være meget glad hvis nogen kunne hjælpe mig med at tyde følgende opslag: KB Gedesby sogn, Maribo amt 1862-89 opslag 132 nr 2. Jeg kan vagt se at navnet er Hans Peter Nielsen. Men det er også alt. Jeg er primært interesseret i forældrenes navne (har ham mistænkt for at være uægte), men dåbsopslaget er endnu mere utydeligt end dette konfirmationsopslag. For de interesserede er dåben angivet: KB Bogø sogn Præstø amt 1892-1904 opslag 56

På forhånd mange tak for hjælpen
VH
Nina

John Damm Sørensen

#1
Hej Nina,

Det ser ud til, at du har ret mht., at barnet er født uden ægteskab.

Jeg læser kolonnen med forældre således:

Pigen Ane Mary Hansen og hende nuværende
mand snedker Karl Julius Nielsen, ??????


Jeg læser i øvrigt forældrene ved dåben på Bogø, opslag 56 i KB1847-1867, til at være de samme, som dog ikke er gift på det tidspunkt.
Fruentimmer
Anne Mary Niel-
sen og udlagt
Fader Snedker
Carl Julius Nielsen
af Stubbekjøbing.


Hilsen
John

Nina

#2
Hej John. Tak skal du have. Det var en stor hjælp :) Vh Nina

John Damm Sørensen

Hej Nina,


Ja, parret er sikkert blevet gift efterfølgende.

Hilsen
John

Nina

#4
Hej til John og andre....
Nu er det lykkedes mig at finde vielsen:

KB Bogø sogn 1847-67 Opslag 197 nr 2 (1863), men jeg har vanskeligt ved at læse hvad der står i de yderste kolonner. Kan mon nogen hjælpe? Og hvad er vielsesdagen?

På forhånd tak for hjælpen

VH
Nina

John Hauerberg

Hej

Ungkarl, Snedker Carl Julius
Nielsen af Stubbekjøbing, 21
Aar gammel

Pigen Anne Margrethe Hansen
af Bogø, 23 Aar gammel

H.P Nielsen
Anders Nielsen, Lods
Indsidder og Dagleier

Bryllupet blev ik(ke) holdt.

Begge foreviste Vacc.
attest. Lyst 1ste Gang
3 Sdg i Tr. d. 21 Juni

Vh
John

John Damm Sørensen

Hej Nina,

En meget interessant oplysning om, at brylluppet ikke blev holdt.

Jeg havde fundet en snedker Carl Julius Nielsen i Nyborg, men var ikke sikker på at det var din Carl Julius.

Noget kunne tyde på, at alligevel er ham. Han får flere børn med Karen Rasmussen, og ved dåben er de ikke gift.

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Nyborg Kjøbstad, Slotsgade 124, forhuset 1ste sal, 1, FT-1880, B0088

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Heinrik Drøger    48    Gift    drejer, husfader       Svartov, Tyskland
Bodil Kirstine Drøger født Larsen    41    Gift    fransk strygerske, hans kone       Horløse, Tjærby sogn, Frederiksborg Amt
Ingrid Anna Kammila Drøger    8    Ugift    deres børn       Nyborg
Charles Frits Henrik Drøger    7    Ugift    deres børn       do [Nyborg]
Katrine Margrete Elisabeth Drøger    3    Ugift    deres børn       do [Nyborg]
Karl Julius Nielsen    38    Gift    snedkersvend, husfader       Egense, Maribo Amt (Svendborg Amt??]
Karen Nielsen født Rasmussen    33    Gift    hans kone       Hjulby, Svendborg Amt
Johan Peter Nielsen    9    Ugift    deres børn       do [Hjulby, Svendborg Amt]
Karoline Petronille Nielsen    8    Ugift    deres børn       Nyborg
Anna Marie Rasmine Nielsen    5    Ugift    deres børn       do [Nyborg]
Niels Jørgen Kristian Nielsen    2    Ugift    deres børn       do [Nyborg]
Johanne Dorothea Kirstine Nielsen    under 1 aar    Ugift    deres børn       do [Nyborg]
Ane Kirstine Brodersen født Hansen    66    Enke(mand)    husmoder       Nyborg
Else Katrine Knudinde Kristine Johansen    5    Ugift    hendes datterdatter       København
Maren Dorothea Tomsen    25    Gift    husmoder       Rønninge, Odense Amt
Hans Teodor Imanuel Salomonsen    5    Ugift    deres søn       Nyborg
Johanne Marie Madsen    2    Ugift    deres datter       do [Nyborg]
Ane Larsen født Hansen    60    Enke(mand)    hun lever af noget arbeide hun har af byen


Hilsen
John

Nina

Hej begge John'er og alle andre interesserede
Ja nu er jeg jo godt klar over at vi bevæger os væk fra kun tydning, men også begynder at spekulere. Mit "problem" er nemlig at jeg egentlig heller ikke kan finde Anne Margrethe Nielsen ("konen" der alligevel ikke er en kone) i Folketællingerne for 1880, men jeg har fundet en Anne Margrethe Nielsen på til- og afgangslisterne for Bogø i begyndelsen af 1864 (kort efter sønnens fødsel): 1847-1867 Bogø sogn Præstø amt opslag 235 14 marts, og aller yderst står der en bemærkning om hende som jeg ikke kan tyde og som jeg derfor heller ikke ved om er relevant. Men om det er den rigtige Anne Margrethe Nielsen er spørgsmålet?

VH
Nina