Hjælp til at forstå en gammel sag fra Jyske registre 1763

Startet af Grethe Leerbech, 10 Feb 2011 - 12:41

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

En af mine aner har en gammel sag i Jyske registre.
Jeg skriver den her, men har svært ved at forstå meningen med den:

Spørgsmål:

Bliver Anders Olesen dømt til at betale Jacob Rasch 200 Rsd.?  og gør han det i retten, samme dag? eller...

Er det Johan ladefoged, der skal have pengene? og hvorfor søger så Jacob for ham som åbenbart er død.
Eller har Anders Olsens anklaget Jacobs kone for, at det er hende der skylder pengene. 200rsd. er rigtigt mange penge...

Hvordan forstår I den?

sag nr. 398
Demmitteret under Officer Jacob Rasch
Benificum pauperlatis

C.A.V. at vi efter demitteret under Officer Jacob Rasch af Walsgaard sogn udi Aalborg stift udi vort land Nørre Jylland, hans herom allerunderdangist gjorte Ansøgning og Begiering, allernaadigst
har beviljet og tilladt, saa og hermed bevilje og tillade, at føre Indlægge, Bevis og Bevisliigheder, om han foransøger udi retterne, at lade indføre i en Sag imod hans svoger Anders Ollesen i Schousboe for den andel han paa sin Hustrues vegne tilkommer af en bemeldte Anders Olsens Skyldig gield 200 Rsd. til afgange Johan Ladefoged med videre, maa overalt udi Retterne etc.
Slutningen com clausula vide no. 9  afvigte aar.
Ad Mandatum

Christiansborg den 24. decembri 1763

I Jyske registre er der tit henvisning til Nr. 9 og i en anden sag sluttes der f.eks. med:
Slutningen cum clausula vide nr. 65 i aar

På forhånd tak for tolkningen.

mvh

Vil man kunne finde sagerne i de loklae tingbøger inden de går til jyske registre
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

ingrid hvidberg

Hej Grethe.
Jeg læser sag nr 298 til at være en tilladelse til at gå i retten og føre bevis. Og derefter beskrives problemet. Det kan jo godt være, at sagen hermed er sluttet og løst i mindelighed. Trusler om retssager virkede måske også i gamle dage ;)
mvh ingrid

Grethe Leerbech

Tak for hjælpen Ingrid

JA, du har ret. Har selv læst den flere gange og er kommet til samme resultat.
Nu skal jeg blot finde selve sagen, dvs. i een eller anden tingbog. måske Hobro tingbog eller Viborg.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Arne Feldborg

Citat fra: Grethe Leerbech Dato 10 Feb 2011 - 12:41
Demmitteret under Officer Jacob Rasch
Benificum pauperlatis
Beneficium paupertatis. Det er først og fremmemst en beviling til fri proces i forbindelse med en civil retssag.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grethe Leerbech

Tak skal du have Arne

Kan du også fortælle mig hvad ".......Cum clausulia vide nr. 9
og .......cum Clausulia vide nr. 65 er??

Mener selv det betyder sådan nogenlunde som: "......med klausul se nr. 9"
og "......med klausul se nr. 65"

men hvad er nr. 9 og hvad er nr. 65??

På forhånd tak
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Arne Feldborg

Citat fra: Grethe Leerbech Dato 15 Feb 2011 - 00:49
Kan du også fortælle mig hvad ".......Cum clausulia vide nr. 9
og .......cum Clausulia vide nr. 65 er??
Jeg tør ikke sige det helt præcist, det må de mere latin kyndige kunne svare på. Umiddelbart vil jeg nok fortolke det på nogenlunde samme måde som du.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grethe Leerbech

Hej Arne

Lidt sent jeg fik set dit svar. Men tak for det.

Vil selv gå ind og se om jeg kan finde ud af hvad de forskellige numre betyder som der henvises til.
Kan være nogle lovforordninger.

Med venlig hilen
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ