Dåb, Århus Domsogn 1735

Startet af Anders M. Petersen, 25 Jun 2014 - 22:37

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har fundet den sidste Anders Smed dåb i Århus Domsogn, men den er skrevet med svær gotisk skrift, så jeg får igen brug for hjælp til tydning.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33381-216-37?cc=2078555&wc=M5VS-K6V:357517401,357517402,357517403,357552101 aller-øverst til venstre.

d. 7 [september 1735] Anders Jens Smeds / Jens / ? ? ?

Derefter er jeg helt tabt - er der nogen der kan tyde resten?

På forhånd tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ralph Rasmussen

Jeg tyder gerne:

D 7. Jens Smeds /:Jens:/ *Morten?
Tudberg? b [bar barnet]  fad: Jens Andersen, Mikel Mi-
kels[sen] Handskemg: Peder Pederss, Morten
Clockis? Enke, **Hr? Peder Hans S...g: H:
F: N: ..

* xxberg ender ikke i 's', så måske bedre læst Maren; Uden ':' ender navnet vel ikke i '-gaard'.
** 'Hr' er dengang gerne en præst, så måske en sognepræsts kone

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Inge Nissen

#2
Hej

12.3.1789 døde købmand, eligeret borger i Århus, Jens Andersen Schmidt, der var født ca. 1737 og fik borgerskab som købmand 1761. Han var søn af købmand Anders Schmidt

måske er det den Jens du har fundet dåben på (eller, hvis denne Jens dør som spæd, en yngre bror)

Fundet i www.sejrssedler.dk - der er lidt flere sedler på denne Jens.

Der er også på www.ddd.dda.dk flere Nygårds Sedler på denne Jens Andersen Schmidt

Venlig hilsen Inge

Anders M. Petersen

Hej Ralph og Inge!

Mange tak for tydningen - den var svær!

Og tak til Inge for input - jeg er netop i gang med at undersøge Anders Smidt og hans efterkommere. Jeg ved ikke om denne Jens er den, der overlever, men der døbes en Peder i juli 1737 og en Anne (min ane) i april 1740, så det er svært at klemme endnu en søn ind i den række.

Jeg har en tråd her om Anders Smidt:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,81460.0.html

Med stor tak til jer begge!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Inge Nissen

#4
Peder, der vel også hedder Andersen Schmidt, er der også sedler på i sejrs sedler - han blev også købmand i Århus. Han dør 1801 - 64 år gammel, det passer jo fint med at han er født i 1737 - og Jens nok født 1735,
ca. 1737 kan jo godt svare til september 1735.

I Sejrs sedler kan Schmidt være stavet som Smidt - bl.a. en seddel fra 1785 om at Jens Andersen Smidt, en fortæller at han ejer et skib sammen med Købmand A. Karsberg, det er vel hans svigerfar.

Der i bogen om de eligerede nævnt 3 børn af Ane A. Schmidt og Peder Herschind:
Barbara, der bliver gift med sin fætter Søren Jensen Schmidt (eligeret 1809-1815)
Ane, der bliver gift med Søren efter søster Barbaras død
Maren Herskind, der bliver gift med Jørgen Bæhrentz, deres datter Mariane gifter sig med Særen Jensen Søgaard, der også bliver eligeret i Århus (1836-1843)

Er det en af dem du nedstammer fra?

Inge

Anders M. Petersen

Hej Inge!

Jeg har hele 8 børn af Anne Andersdatter Schmidt og Peder Herschind - se http://morup-petersen.dk/stamtavle/992.htm. Min linje går via deres andet barn, Anders Herskind.

Og så er jeg for en gang skyld så heldig, at én af mine aner (nemlig Anders Herskind) har efterladt sig fysiske spor i form af denne flotte gravsten i Ålborg: http://morup-petersen.dk/stamtavle/Herskind/Juni%20251.jpg.

Her står mange gode oplysninger:

Forside (vestsiden):
Her hviler de forkrængelige dele af Købmand og eligeret Borger i Aalborg Anders Herskind, født i Aarhus d. 3 Januar 1761, død i Aalborg d. 4 Januar 1838. I 48 Aars lykkelige Ægteskab med sin efterlevende hustru Johanne Schibbye blev han Fader til 19 Børn af hvilke de 10 efterlevende, Alle lykkelige ægtefæller, Fædre og Mødre velsigne den gode Faders Minde. Kristelig Tro, Arbeidsomhed og Redelighed smykkede hans hele Vandring. Alles Høiagtelse fulgte ham til Graven. Ved hans Side lagdes til Hvile hans efter 10 Aars hæderlig Enkestand til den evige Fred indslumrede Hustru Johanne, f. Schibye født d. 25 October 1771, død d. 23 Juni 1848, en trofast Ægtefælle en kærlig Moder, en forstandig og gudfrygtig Qvinde. Evighedens Haab var hendes Hiertes Fortrøstning.

Sydsiden:
Ligeledes hviler her af Børnebørn Anton Marinus Euphrosin Wulff født d. 11 Februar 1831, død d. 3 Juli 1832. Antonette Marie Euphrosin Wulff født d. 2 August 1834, død den 19 August 1834. Søren Jensen Schmidt Herskind, født d. 8 Decbr 1834, død d. 6 Marts 1835. Anton Marinus Euphrosin Wulff født d. 3 Novbr. 1835, død d. 1 Decbr. 1835.

Østsiden:
Her nedlagdes ogsaa hans Svigermoder Ane Marie Schibbye født Holm gift med forudgangen Købmand Jens Schibbye ved hvem hun blev Moder til 10 Børn. Hun døde d. 26 Maj 1815 i sit 69 Aar mæt af Dage, fromt hengiven i Guds Vilje. Ligeledes hviler hans Svigersøn Peder Herskind Bærentz Kjøbmand i Aalborg, født i Aarhus d. 7 April 1792, død i Aalborg d. 9 Juni 1824. I 4 Aar levede han et lykkeligt Ægteskab med Ane Schmidt Herskind da Herren saa kaldte ham bort fra hende og fra deres spæde Datter. Hans Retskaffenhed, Velgjørenhed og Kjerlighed bevares i from Erindring.

Nordsiden:
Ligeledes hviler her 2 Børn Johannes Herskind, født d. 27 Juli 1811, død d. 23 Janr. 1814, Johanne Herskind, født d. 19 Febr. 1815 og Børnebørn Peder Herskind Bærentz Fischer, født d. 18 Juni 1828, død d. 2 Maj 1829. Peder Herskind Bærentz Fischer, født d. 1 April 1830, død d. 2 Maj 1830.

Det er sjovt, når man kan slægtsforske i andet end bøger  ;)

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Inge Nissen

#6
Hej

Ja det er da fantastisk at der er en sådan gravsten, med så mange gode oplysninger. Godt den er bevaret.

--------

Fra 1818 - 1926 var der en kirkegård (kaldet søndre kirkegård) i Århus, der hvor nu Rådhuset og Rådhusparken er.

På kirkegårdens indvielsesdag blev ung pige begravet: Ane Schmidt, datter af købmand Peder Larsen Schmidt, 16 år gammel. P. L. Schmidt var jo gift med Dorthea Sophie Schmidt, datter af Jens Andersen Schmidt og Margrethe Kaarsberg. Så den unge pige var Anders Schmidts oldebarn.

Prøv at Google:
Kirkegårde i Århus Danmarks kirker

Her er en historie om søndre kirkegård med en afbildning af gravstenen, der i dag opbevares i Den gamle By.

Iflg. Oplistningen over de grave, der var der en gang er også nævnt Søren Jensen Søegaard 1779-1843. Han var gift med et andet af Anders Schmidts oldebørn Marine Bæhrentz. Den sten står vist endda fortsat på i parken, i Lapidarium længst væk fra rådhuset. Jeg vil kigge efter den næste gang jeg kommer forbi.

Hilsen Inge

Inge Nissen

#7
Slettet

Anders M. Petersen

Hej Inge!

Mange tak for at gøre mig opmærksom på dém historie! Der står meget interessant i Nationalmuseets blade over de danske kirker!

Nu har børnene fået sommeferie og min kone insisterer på at jeg bruger mere tid på "den levende familie", så der bliver lige en pause i slægtsforskningen herfra  :P

Men mange tak for input - det er noteret til senere brug  ;)

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Inge Nissen

#9
Hej

God ferie.

Jeg vil nu lige komme med et par ekstra input, inden det går i glemmebogen. Så kan du jo kigge på det senere.

Jeg var forbi gravstenene på den gamle søndre kirkegård i går, de tilbageværende sten er jo forlængst flyttet og står på rad og række (nogle sten og grave blev vist flyttet til nordre kirkegård, da søndre kirkegård blev nedlagt):

Stenen om Søren Søegaard er ikke så spændende, der står blot:
Raadmand S. Søegaards familiegravsted.

Men der er også en sten over Peder Larsen Schmidt og Dorthea Sophie Schmidt, født Schmidt og 8 andre personer, vel deres børn m.v. - heriblandt den 16-årige Ane, der blev begravet der da kirkegården blev indviet i 1818, og hvis gravsten skulle findes i Den gl. By.

Kun navne med titler og datoer, ingen lange historier som på stenen fra Aalborg.

Lars Peter Schmidt
Kirstine Schmidt
Ane Schmidt
Margrethe Schmidt
Nicolai Schmidt
Jens Schmidt
Peder Nørschou Schmidt
Christen Møller Schmidt

Inge

PS.
Er Anders Herskinds kone, Johanne Schibbye, også fra Århus? Er det hende der i 1787 som 14-årig "bor hjemme til Opdragelse" hos sin mor, Mette Sørensdatter, og stedfar, Christian Schiødstrup? Denne værtshusmand Christian Schiødstrup er der også nogle Sejrs Sedler på. Der er også seddel på en Mette Todberg Schiødstrup, måske moderen?

Der er sedler på både Schibye og Schibbye.

Anders M. Petersen

Hej Inge!

Mange tak for indsatsen - jeg synes det er så spændende når den fysiske verden og bøgerne hænger sammen!

"Min" Johanne Schibbye er født i Ålborg (http://morup-petersen.dk/stamtavle/993.htm), som søn af Jens Schibbye, men det ser ud til at Jens Schibbye er fra Århus (han er den yngste på denne af Nygårds sedler http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=332537&sort=e), så måske der er en sammenhæng?

Med venlig hilsen - og endnu engang tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm