Volstrup byog sogn, Hjørring amt. før 1780

Startet af Egon Hansen, 22 Jun 2014 - 21:24

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

I hoveriefterretninger for Sæbygaard og Stensved har jeg fundet ti af mine aner, Peder Thordsen og Anders Kjærgaard, med hhv, 4 1/2 og godt 2 tdr hk. men jeg kan ikke finde deres fæstebreve.
Anders Kjærgaard afstår på gr a alder i 1741, en gård i Gadholte i Understed til sin søn Søren Andersen Kjærgaard, men er det den samme mand, som senere fæster gård i Volstrup og gifter sig igen i 1747. og hvor er hans fæstebrev på gården i Volstrup?
I følge fæsteprotokollen 1772 er der een som fæster et hus med kålgaard og lidt jord i Volstrup, efter afdøde Anders Kjærgaard, men der er jo forskel på et hus og en gård med over 2 tdr hartkorn.
Peder Thordsen bliver gift første gang i 1742, og 2.  gang i 1750, med Karen Nielsdatter. Peder dør i 1773. 67 år gl
Jeg har skiftet.
Anders Kjærgaard  bliver gift 1747 med Birgitte Nielsdatter, og dør 1771, 92 år gl Birgitte dør året efter, 68 år gl. der er een søn i ægteskabet, Niels, som bliver gift med Pedeer Thordsens datter Karen.
Der er intet skifte efter dem.
Niels Christensen fra Stidsholt overtager halve Bajerdgaard efter Thor Nielsen (før 1719) den anden halvdel har Søren Nielsen fra 1702. Niels Christensen er gift med Else Thorsdatter, født 1688, død 1756
Er Else Thorsdatter, Peder Thordsen, født ca 1706, og flere ander med efternavnene Thorsøn og Thorsdatter som er døde i Voldstrup sogn, før Peder i 1773, søskende?
Hvem er fæster Bajersgaard i Volstrup efter matriklen 1688?
mvh Egon Hansen

Egon Hansen

Mon der skulle være nogen som kender de personer jeg nævner i mit indlæg for 5 år siden?
Jeg er stadig intereseret.
Mvh Egon Hansen