Hjælp til at tyde disse opslag i KB 1839-1850 Slagelse, Skt Peder, Slagelse, Sor

Startet af Charlotte Damm Enkebølle, 13 Jun 2014 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Damm Enkebølle

Hej.
Jeg søger hjælp til at tyde i KB 1839-1850 for Slagelse, Sct Peders Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt.
Følgende opslag:
Opslag nr. 10: barn Niels Christiansen Enkebølle, forældre: Christian Pedersen(Petersen?) Enkebøllle og Bodil Nielsdatter, Landsgrav - er det ikke korrekt læst?? Fadderne kan jeg ikke tyde??
Opslag nr. 20: barn Jens Peter Christian Enkebølle  -  forældre de samme. minus faddere da hjemmedøbt.
Opslag nr. 30: barn Carl Christian (P eller T??) Enkebølle - forældre de samme. minus faddere da hjemmedøbt.
Opslag nr. 49: barn Jens Peter Christian Enkebølle - kan her slet ikke tyde forældrene?? eller fadderne??

Har desuden brug for hjælp til tydning af KB 1850-1877 Gimlinge Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt opslag nr. 53 - her står barn Caroline Enkebølle, forældre: Ugift fruentimmer Karen Jensdatter og Christian Pedersen Enkebølle?? Er det korrekt læst? Jeg har svært ved at læse dette.Desuden kan jeg heller ikke læse fadderne.  Jeg håber der er een herinde som kan tyde det for mig:) og jeg beklager jeg ikke har lagt link ind, men det kan jeg ikke finde ud af. Det var ellers det smarteste:)

Jeg undres nemlig lidt over, at ham Christian Pedersen Enkebølle vist har fået ny "kone"? Leder videre efter en eventuel vielse, eller dødsfald for første kone:)
Med venlig hilsen og på forhånd tak. Charlotte Damm Enkebølle

Lis Petersen

Kære Charlotte!

Det er altid bedst at bede om hjælp til én opgave ad gangen.

Tænk på de arme tydere, der måske går i gang på samme tid  - og når de er næsten ved vejs ende, er der en anden som er kommet dem i forkøbet med løsningen..! ???

Spildt arbejde..!

Og skriv gerne alt det du selv kan tyde med de rigtige linjeskift, tak.:)

Vh Lis.


Lis Petersen - 3000

Charlotte Damm Enkebølle

Kære Lis...Jamen du har da helt ret. Så langt tænkte jeg slet ikke. Undskyld :( Det beklager jeg meget...
Jeg håber ikke der er nogle som sidder og sveder over det og nu har temmelig rynkede bryn >:(
Fremadrettet stiller jeg bare eet spørgsmål :) Det skal jeg nok huske...
Jeg må lige spørge ind til det du skriver; Skal jeg skrive ALT hvad der står i KB(og som jeg godt kan tyde)? og så et spørgsmålstegn istedet for det jeg ikke kan tyde? eller hvordan? Bare så jeg kunne gøre det rigtigt :) Jeg tænker der måske var nogle "regler" herinde på siden, om fremgangsmåden at skrive/spørge på, som jeg burde vide om?
Jeg havde tænkt, da jeg spurgte, at dato/årstal havde jeg styr på og nævnte ikke det, og derfor bad om hjælp til forældrenavne og faddere med et spørgsmålstegn.
Og et spørgsmål mere i relation til din besked;  Hvad mener du med de rigtige linieskift? Det forstår jeg ikke helt...

Med venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

Michael Thomsen

Du kan nok få lidt hjælp af dette

Carl Christian Peter Enkebølle
MyHeritage Family Slægtstræer
Familie Enkebølle Olsen administreret af Karina Enkebølle Olsen
Fødsel:   Nov 16 1846 - Landsgrav
Forældre:   Christian Peter Enkebølle, Bodil Enkebølle (født Jørgensdatter)
Søskende:   Hans Kristian Enkebølle, Peter Kristian Enkebølle, Marie Kristiansdatter Enkebølle, Niels Christian Enkebølle, Jens Peter Christian Enkebølle, Caroline Enkebølle
Kone:   Boline Enkebølle (født Pedersen)
Børn:   Karl Kristian Enkebølle, Charles Peter Marius Enkebølle

Lis Petersen

Citat fra: Charlotte Damm Enkebølle [39193] Dato 13 Jun 2014 - 18:28
Kære Lis...Jamen du har da helt ret. Så langt tænkte jeg slet ikke. Undskyld :( Det beklager jeg meget...
Jeg håber ikke der er nogle som sidder og sveder over det og nu har temmelig rynkede bryn >:(
Fremadrettet stiller jeg bare eet spørgsmål :) Det skal jeg nok huske...
Jeg må lige spørge ind til det du skriver; Skal jeg skrive ALT hvad der står i KB(og som jeg godt kan tyde)? og så et spørgsmålstegn istedet for det jeg ikke kan tyde? eller hvordan? Bare så jeg kunne gøre det rigtigt :) Jeg tænker der måske var nogle "regler" herinde på siden, om fremgangsmåden at skrive/spørge på, som jeg burde vide om?
Jeg havde tænkt, da jeg spurgte, at dato/årstal havde jeg styr på og nævnte ikke det, og derfor bad om hjælp til forældrenavne og faddere med et spørgsmålstegn.
Og et spørgsmål mere i relation til din besked;  Hvad mener du med de rigtige linieskift? Det forstår jeg ikke helt...

Med venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

Hej Charlotte!

Ja, al begyndelse er svær ;)
Det er faktisk en god idé at skrive teksten som den står i kirkebogen, linje for linje. Prøv at kigge på hvad andre gør.

Kig f.eks. på tråden vedr. Tarm bryllup - af Grethe Læsø Jensen. Den har jeg lige tydet og netop fulgt linjeskiftet.

Du kan skrive spørgsmålstegn eller prikker som du vil, i stedet for de ord du ikke kan tyde, så er det nemt for tyderne at sætte ordene ind.

Vh Lis. :)

Lis Petersen - 3000

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Michael... Tak for dit tip :).
Jeg er nystartet slægtsforsker, og har selv som start oprettet et slægtstræ på hjemmesiden MyHeritage. Dér er jeg også kommet i kontakt med Karina Enkebølle Olsen, da der opstod macth iforbindelse med jeg lagde mine familie informationer ind, og hende og jeg er beslægtede længere ude i leddene.
DET jeg kommer i tvivl om er, at hun jo har en Bodil Jørgensdatter stående, og at jeg selv har læst ud for flere slægtninge, at der i kirkebogen står Bodil Nielsdatter.
Af den årsag er jeg også i tvivl om ægthed at oplysninger. Jeg skriver selv på MyHeritage både født,dåb, gift, død datoer samt sogn, herred, amt på alle dem jeg har fundet/verificeret :). Dernæst har jeg Kirkebogen og opslagsiden på mine egne optegnelser, således jeg synes jeg kan bevise ægtheden, og genfinde :)
Denne tvivl fra dette match gør også at jeg har stillet spørgsmål her på siden, idet dem jeg spørger til, er de "sidste" jeg har bevis for - og dermed dem der skal bruges til den videre ledetråd...
Jeg har sidenhen oprettet mit slægtstræ i Legacy :)...
Med venlig hilsen
Charlotte Damm Enkebølle

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Lis...
Det tror jeg, jeg har forstået :) Var lige inde og kigge på Tarm bryllup, og så at det altså skrives kolonne for kolonne - og så kan jeg jo bare skrive ..?.. for det jeg IKKE kan læse:) Så også lige, at jeg nok ikke behøver at skrive Sogn, Herred, Amt - men bare nøjes med navnene på det i rækkefølge...TAK:) det var fin forklaring.
Hilsen Charlotte

John Damm Sørensen

Hej Charlotte,


Bodil Jørgensdatter optræder også i denne folketælling:

   
Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Sankt Peders Landsogn, Landsgrav bye, et Huus, 103.46-F3, FT-1845, A0557

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Kristian Enkebølle    36    gift       Indsidder og Murer    Hallager Sogn, Sorø Amt [Haldagerlille Sogn]
Bodil Jørgensdatter    38    gift       hans Kone    Eggeslevmagle Sogn, Sorø Amt
Hans Kristian Enkebølle    10    ugift       deres børn    Sludstrup Sogn, Sorø Amt
Peter Kristian Enkebølle    8    ugift       deres børn    Taarnborg Sogn, Sorø Amt
Marie Kristiansdatter Enkebølle    6    ugift       deres børn    Sludstrup Sogn, Sorø Amt
Niels Kristian Enkebølle    3    ugift       deres børn    Her i Sognet
Jens Peter Kristian Enkebølle    1    ugift       deres børn    Her i Sognet


Caroline er tilsyneladende her:
   
Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Boeslunde, Neble, , 194, FT-1890, C5244

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Olsen    37    Gift    Husfader    Arbejdsmand    Sørbymagle Sogn, Sorø Amt
Karoline Enkebølle    31    Gift    Husmoder    -    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Jens Peter Christian Enkebølle    12    Ugift    Barn    Medhjælper    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Anine Christine Verdelin    11    Ugift    Barn    -    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Carl Christen Vilhelm Olsen    9    Ugift    Barn    -    Lundforlund, Sorø Amt
Ole Henrik Hansen    28    Ugift    Husfader    Abejdsmand    Boeslunde Sogn, Sorø Amt
Karen Rasmussen    28    Ugift    Husmoder    -    Magleby, Skælskør, Sorø Amt
Hansine Petrine Hansen    2    Ugift    Barn    -    Magleby, Skælskør, Sorø Amt
Peder Andersen    24    Gift    Husfader    Arbejdsmand    Korsør By, Sorø Amt
Ane Margrethe Pedersen    22    Gift    Husmoder    -    Tjæreby, Sorø Amt
Anton Alfred Andersen    2    Ugift    Barn    -    Tjæreby, Sorø Amt

Hilsen
John

John Damm Sørensen

#8
Her er et forsøg på opslag 10:

3

d 10 Febru
ar
1842

Niels Christian En
kebølle

Døbt i Kirken
d 3 Juli 1842

Indsidder og Murer
Christen Pedersen En
kebølle og Hustru Bo-
dil Nielsdatter i
Landsgrav

Pige Maren PedersD: hos Grmd Mads Nielsen i Gimlin
ge, Gaardmd Peter Nielsens Datter Ane i Landsgrav
stod hos. Fadderne Ungkarl Rasmus Poulsen
???? ????? indsidder Christen Hans
sen i ??? og Gaardmd Hans Nielsen
i Gimlinge


Hilsen
John

Charlotte Damm Enkebølle

Hej John. Mange tak for dine indlæg/fund :).
Hvis du læser højere oppe i tråden i min korrespondance med Michael Thomsen og det han skriver ang MyHeritage og det sammenfald der er dér. Så sidder jeg nu med lidt tvivl i tankerne, og om det ikke drejer sig om 2 forskellige familier?  Måske har jeg lavet en fejl et sted. Det vil jeg forsøge at finde ud af.
Derfor vender jeg lige tilbage mht hvorvidt jeg har en Bodil Nielsdatter ELLER Bodil Jørgensdatter, og tydningen heraf...
Mange tak for hjælpen indtil videre:)
Med venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

Michael Thomsen

#10
Hej Igen Charlotte

Jeg har nu fundet fødslen af Bodild og jeg har ingen ide om hvorfor hun er blevet kaldt Jørgensdatter

http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1535/churchbook/source4343/opslag1882170

Næstsidste Dåb.

Men der må nogle bedre tydere til end mig. Jeg ser En Niels Understreget, og en Christopher Olsen der hvor faderens navn normalt står,  men med et s tilsidst så det er nok en reference til en kone eller Familiemedlem.

Der er også en Bodild i 1808
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1535/churchbook/source4343/opslag1882171

Men den passer heller ikke helt.

Jeg mener med en rimelig sikkerhed at kunne sige at Jørgensdatter og Nielsdatter er en af samme person, det var jo ikke unormalt at Hvis både Niels og Jørgen indgik i faderens Navn f.eks Niels Jørgensen så kunne disse misforståelser opstå, eller Datteren kunne selv vælge frit, da hun jo kun er døbt Bodild

mvh
Michael Kirch Thomsen f. Holm


John Damm Sørensen

Hej igen,

Ved dåben af børnene fra Sludstrup i FT1845 er moderens navn Bodil Nielsdatter, så der må nok være tale om den samme person.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: Michael Thomsen [38124] Dato 13 Jun 2014 - 19:53
Hej Igen Charlotte

Jeg har nu fundet fødslen af Bodild og jeg har ingen ide om hvorfor hun er blevet kaldt Jørgensdatter

http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1535/churchbook/source4343/opslag1882170

Næstsidste Dåb.


Jeg tror ikke det er den rigtige Bodild, men nærmere hende her:
Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Eggerslevmagle, et Huus, 58, FT-1834, C7201

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christopher Olsen    52    Gift       Huusmand    
Maren Olesdatter    67    Gift       hans Kone    
Bodil Christophersdatter    27    Gift       Indsidder, Manden Rasmus Hansen er Slavn i Kiøbenhavn    
Hans Rasmussen    2    Ugift       deres Barn

Hilsen
John

Michael Thomsen

Jeps der var 2 umiddelbart, men som sagt de passer ikke rigtigt.

Charlotte Damm Enkebølle

Hej Michael Thomsen og John Damm Sørensen. Mange tak for jeres indlæg :)... Jeg har siddet og brugt noget tid på at få styr på Enkebølle grenen, da jeg ikke helt kan se sammenhængen i det I oplyser mig om:)
John - du skriver:
Samtlige personer i husstanden
Sorø, Slagelse, Boeslunde, Neble, , 194, FT-1890, C5244

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Olsen    37    Gift    Husfader    Arbejdsmand    Sørbymagle Sogn, Sorø Amt
Karoline Enkebølle    31    Gift    Husmoder    -    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Jens Peter Christian Enkebølle    12    Ugift    Barn    Medhjælper    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Anine Christine Verdelin    11    Ugift    Barn    -    Gimlinge Sogn, Sorø Amt
Carl Christen Vilhelm Olsen    9    Ugift    Barn    -    Lundforlund, Sorø Amt
Ole Henrik Hansen    28    Ugift    Husfader    Abejdsmand    Boeslunde Sogn, Sorø Amt
Karen Rasmussen    28    Ugift    Husmoder    -    Magleby, Skælskør, Sorø Amt
Hansine Petrine Hansen    2    Ugift    Barn    -    Magleby, Skælskør, Sorø Amt
Peder Andersen    24    Gift    Husfader    Arbejdsmand    Korsør By, Sorø Amt
Ane Margrethe Pedersen    22    Gift    Husmoder    -    Tjæreby, Sorø Amt
Anton Alfred Andersen    2    Ugift    Barn    -    Tjæreby, Sorø Amt
 

Af dette har jeg fundet følgende:
Karoline Enkebølle, født 19/10 1855 Gimlinge, Vester Flakkebjerg, Sorø af Karen Jensdatter og Christin Pedersen Enkebølle.
Hun(Karoline) føder senere en dreng - Jens Peter Christian Enkebølle, født 15/3 1877 Gimlinge...Hun er ugift og oplyser faderen til at være Christian Ibsen.
Senere finder jeg Caroline Enkebølle under vist nok en vielse (OG HER HAR JEG BRUG FOR HJÆLP)- SE KB 1877-1891 Gimlinge, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 86. Her læser jeg således, og det er især i sidste kolonne jeg er interesseret i at vide hvad der står; Hvis nogen vil være sød at hjælpe med det?
6

Ungkarl og ......Carl Au
gust Verdelin, 21 3/4 aar, ......
......(født 3/2 1857, døbt 8/2 ...
......16/4 71.....pr 16. April 1871)

pigen Caroline Enkebølle, 23 aar
af Gimlinge, (født 19/10 1855, døbt 23/12 s.a.
.........1869 .............
pr 17de December 1856)

N Christiansen
Engkebølle
...................
Gimlinge
.........
Lars Pedersen

.........
blev ikke.......
......


Dette kunne måske forklare at Jens Peter Christian hedder Enkebølle, og at der er en Anine Christine Verdelin, og at (K)Caroline så må have giftet sig med Niels Olsen og fået en søn Carl Christen Vilhelm Olsen med Niels Olsen???

Men stadig er jeg tilbage til spørgsmålet om Bodil Nielsdatter.
Jeg har fundet de børn hun får med Christian Pedersen Enkebølle: Niels Christian(sen) Enkebølle, Jens Peter Christian Enkebølle, Carl Christian Petersen Enkebølle og igen Jens Peter Christian Enkebølle (første JP dør nemlig tidligt). Her er Bodil ved alle fødsler opført som en Nielsdatter... Så hvorvidt det er en Jørgensdatter, har jeg ikke helt overblik over....Men meget fandt jeg frem til :) og jeg siger jer Tak for hjælpen :)
Med venlig hilsen Charlotte Damm Enkebølle

John Damm Sørensen

Hej Charlotte,

Denne vielse blev ikke til noget, som det fremgår af bemærkmingerne.

6

Ungkarl og Smedesvend Carl Au
gust Verdelin, 21 3/4 aar, Gjen
tofte Sogn (født 3/2 1857, døbt 8/2 s. A. con
firmeret 16/4 71 vaccineret d 16. April 1871)

Pigen Caroline Enkebølle, 23 aar
af Gimlinge, (født 19/10 1855, døbt 23/12 s.A. con
firmeret  ???dag 1869 og vaccineret
??? 17de December 1856)

N Christiansen
Engkebølle
.......Bruden, Skræder i
Gimlinge
... i Gimlinge
Lars Pedersen

denne Vielse blev ikke
fuldbyrdet

Lyst første Gangs 18de Søn
dag efter Trinitatis


Hilsen
John


John Damm Sørensen

Hej Charlotte,

Caroline bliver viet med Niels Olsen i 1880 i Lundforlund, se opslag 124 i KB 1856-1892.

I FT1880 tjener de samme sted.

Sorø, Slagelse, Lundforlund, Lundforlund sogn, Lundforlundgaard, 1, FT-1880, C7355

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Harald Johannes Hage    51    Gift    Proprietær og Huusfader       Slagelse
Marie Benedicte født Paludan Müller    36    Gift    hans Kone       Sorø
Jens Philip Paludan Müller Hage    6    Ugift    deres Søn       Lundforlund
Hotha Paludan Müller Hage    4    Ugift    deres Søn       Lundforlund
Bernhard Paludan Müller Hage    2    Ugift    Søn af Proprietær Hage       Lundforlund, Sorø Amt
Carl Paludan Müller Hage    1    Ugift    Søn af Proprietær Hage       Lundforlund, Sorø Amt
Peter Christian Christiansen    30    Ugift    Avlskarl       Slagelse
Niels Peter Christiansen    20    Ugift    Arbeidskarl       Vemmeløv, Sorø Amt
Anders Ebbesen    23    Ugift    Arbeidskarl       Sønderup Sogn, Holbek Amt
Niels Olsen    27    Ugift    Staldkarl       Sørbymagle, Sorø Amt
Anton Madsen Christiansen    14    Ugift    Tjenestedreng       Gjerløv Sogn, Sorø Amt
Christiane Hansen    27    Ugift    Huusjomfru       Kjerteminde
Oline Sophie Sørensen    22    Ugift    Meierske       Kjellerup Sogn, Svendborg Amt
Ane Magrethe Sørensen    37    Ugift    Kokkepige       Faardrup, Sorø Amt
Maren Kirstine Sørensen    25    Ugift    Stuepige       Kjøng Sogn, Præstø Sogn
Caroline Enkebølle    24    Ugift    Malkepige       Gimlinge, Sorø Amt
Frederikke Nielsine Jensen    19    Ugift    Malkepige       Korsøer
Caroline Jensen    15    Ugift    Barnepige       Skjelskør

John Damm Sørensen

Hej Charlotte,

Jeg kunne ikke lade være med at lede efter Kristian og Bodil efter 1845, og da et af børnene var sat i pleje i 1850, ledte jeg efter dødsfald.

Det viste sig, at Bodil døde de 25. februar 1848 af brystsyge, se opslag 183 i KB1839-1850 for Skt. Peder.
Her hedder hun også Nielsdatter, så jeg vil mene, at der "kun" er hende, og at Bodil Jørgensdatter er en fejl.

Kristian var der ikke spor af, indtil jeg søgte i flere amter. Her fandt jeg ham i FT1860 for Tugthuset i Horsens.
   
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Tugthuset i Horsens nr. 525, Tugthuset, 534, FT-1860, D6467

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Christen Larsen Tislumbunken !!    57    Gift    Fange i Tugthuset       Hørmested Sogn, Hjørring Amt
Ulrik Nielsen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       Jungshoved Sogn, Præstø Amt
Christen Larsen. kaldet Skomager    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Vrensted Sogn, Hjørring Amt
...
Jørgen Andersen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       Langaa Sogn, Viborg Amt
Christen Pedersen Buggesboel. kaldet Rane    53    Enkemand    Fange i Tugthuset       Fabjerg Sogn, Ringkøbing Amt
Peter Christian Nielsen    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Hillerslev Sogn, Thisted Amt
Christian Petersen Enkebølle    50    Enkemand    Fange i Tugthuset       Fjastrup, Sorø Amt
Jørgen Andersen Dongshuus    43    Ugift    Fange i Tugthuset       Lunde Sogn, Svendborg Amt
Jens Beck Jensen    38    Ugift    Fange i Tugthuset       Aaby Sogn, Aalborg Amt
...
Jens Nielsen Bonde    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Tved Sogn, Randers Amt
Carl Frederik Hansen    48    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Jørgen Andersen Schou    53    Separeret    Fange i Tugthuset       Klemensker Sogn, Bornholms Amt
Christen Christensen Kjær    64    Enkemand    Fange i Tugthuset       Gjerum, Aalborg Amt !!
Johan Christian Vilhelm Them !!    45    Gift    Fange i Tugthuset       Højby Sogn, Holbæk Amt
Johan Peter Seiffert    44    Separeret    Fange i Tugthuset       Helsingør
Jens Gottfred Møller    30    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Jens Olsen Lem??    45    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Hans Hansen Lilleheddinge    55    Ugift    Fange i Tugthuset       Lille Heddinge Sogn, Præstø Amt
Peter Frederiksen Øbildt    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Ringsted
Niels Pedersen    46    Gift    Fange i Tugthuset       Kongsted Sogn, Præstø Amt
Peter Mortensen eller Peter Petersen Odense    51    Ugift    Fange i Tugthuset       Odense
Thomas Christensen Klammerhede    35    Gift    Fange i Tugthuset       Staby Sogn, Ringkøbing Amt
Niels Christian Andersen    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Krummerup Sogn, Sorø Amt
August Hansen Mikkelsen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Peder Andersen    49    Ugift    Fange i Tugthuset       Frederiksværk
Mads Jensen    65    Ugift    Fange i Tugthuset       Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Niels Arnt Arntzen    38    Ugift    Fange i Tugthuset       Horsens
Ole Jensen Strømsøe    55    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Johan Lebreckt Traugott Hoffarth Meitzner    33    Gift    Fange i Tugthuset       København
Hans Peter Saxmann    24    Ugift    Fange i Tugthuset       Birkerød Sogn, Frederiksborg Amt
Charlo Christian P. Clausen !!    36    Ugift    Fange i Tugthuset       Skjoldelev, Lading Sogn, Aarhus Amt
Niels Larsen    45    Gift    Fange i Tugthuset       Valsølille Sogn, Sorø Amt
Anders Nielsen Framlev    33    Ugift    Fange i Tugthuset       Framlev Sogn, Aarhus Amt
Hans Pedersen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Vejlby Sogn, Odense Amt
Peter Hansen    32    Gift    Fange i Tugthuset       Vejlby Sogn, Odense Amt
Peter Herskind Friis    38    Gift    Fange i Tugthuset       Horsens Sogn, Aalborg Amt
Niels Christophersen    47    Gift    Fange i Tugthuset       ?? Sogn, Holbæk Amt
Jens Pedersen Gundersen    36    Ugift    Fange i Tugthuset       Blenstrup Sogn, Aalborg Amt
Frederik Theodor Engelund    29    Gift    Fange i Tugthuset       Haderup Sogn, Ringkøbing Amt
Rasmus Henriksen    42    Gift    Fange i Tugthuset       Svanninge Sogn, Svendborg Amt
Jens Nielsen Brorup    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Tjæreby Sogn, Sorø Amt
Nicolai Christian Andersen    40    Gift    Fange i Tugthuset       Hjortholm, Præstø Amt !!
Peter Høstrup    31    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Niels Andersen    44    Gift    Fange i Tugthuset       Brylle Sogn, Odense Amt
Rasmus Jensen    71    Gift    Fange i Tugthuset       Kirkeby Sogn, Svendborg Amt
Jens Christensen Høit    41    Gift    Fange i Tugthuset       Højbjerg Sogn, Viborg Amt
Mads Larsen    34    Gift    Fange i Tugthuset       Magleby Sogn, Langeland, Svendborg Amt
Niels Peter Andersen (Skinder)    35    Separeret    Fange i Tugthuset       Hjelm Kobbel, Damsholte Sogn, Præstø Amt
Hans Hansen Snertinge    48    Enkemand    Fange i Tugthuset       Særslev Sogn, Holbæk Amt
Peter Jantzen eller Jensen Engelbrect Frederiksen    37    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Hans Christian Dreier    42    Gift    Fange i Tugthuset       Svendborg
Jørgen Lorentzen    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Felsted Sogn, Aabenraa Amt
Jacob Christian Jensen Nicodaan    36    Gift    Fange i Tugthuset       Ulfborg Sogn, Ringkøbing Amt
Casper Abrahmsen Bastrup    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Asp Sogn, Ringkøbing Amt
Niels Brandt Hansen    31    Separeret    Fange i Tugthuset       Pjedsted Sogn, Vejle Amt
Rasmus Madsen Brylle    49    Enkemand    Fange i Tugthuset       Brylle Sogn, Odense Amt
Jørgen Christian Hansen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Horsens
Søren Hartvig Aagesen    31    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Hans Jensen    44    Ugift    Fange i Tugthuset       Thorsager Sogn, Randers Amt
Hans Johansen    25    Ugift    Fange i Tugthuset       Finderup Sogn, Holbæk Amt
Niels Olesen    28    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Anders Lausen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Lumby Sogn, Odense Amt
Søren Christensen    22    Ugift    Fange i Tugthuset       Saltum Sogn, Hjørring Amt
Anders Andersen    35    Gift    Fange i Tugthuset       Haderup Sogn, Ringkøbing Amt
Carl Frederik Jensen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Dolmer, Gammelsogn, Randers Amt
Christian Henrik Busch    25    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Elias Ferdinand Kjeldsen    36    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Anders Jørgensen    47    Enkemand    Fange i Tugthuset       Ovsted Sogn, Skanderborg Amt
Peter Frederiksen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Grindløse Sogn, Odense Amt
Johannes Axelsen    84    Enkemand    Fange i Tugthuset       Ørre Sogn, Ringkøbing Amt
Casper Jørgensen    45    Ugift    Fange i Tugthuset       Hjadstrup Sogn, Odense Amt
Jens Nielsen Thosinge    53    Gift    Fange i Tugthuset       Bregninge Sogn, Svendborg Amt
Carl Sørensen    40    Gift    Fange i Tugthuset       Kolding
Jørgen Petersen    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Majbølle Sogn, Maribo Amt
Mads Peter Jensen Svinballe    32    Ugift    Fange i Tugthuset       Hundslund Sogn, Aarhus Amt
Anders Wigandt    45    Ugift    Fange i Tugthuset       Bredballe, Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Rasmus Petersen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       Gørløse Sogn, Frederiksborg Amt
Niels Pedersen    36    Gift    Fange i Tugthuset       Kalvehave Sogn, Præstø Amt
Christian Johansen    73    Enkemand    Fange i Tugthuset       Nejede, Alsønderup Sogn, Frederiksborg Amt
Zackarias Frederiksen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Dronninglund Sogn, Hjørring Amt
Peter Marius Alexander Schmidt    32    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Johan Christian Madsen Bjørnemose    36    Gift    Fange i Tugthuset       København
Vilhelm August Jørgensen    28    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Andreas Møller    38    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Gravers Jensen    31    Ugift    Fange i Tugthuset       Dejbjerg Sogn, Ringkøbing Amt
Carl Christian Emil Mogensen    25    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Thomas Harald Valdemar Dahl    28    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Julius August Hansen    36    Gift    Fange i Tugthuset       Tommerup Sogn, Odense Amt
Ludvig Peter Johansen Løve Thul    28    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Christen Jensen    49    Ugift    Fange i Tugthuset       Bramminge Sogn, Ribe Amt
Niels Jensen Eskeroed. kaldet Bødker    36    Gift    Fange i Tugthuset       Eskerod, Hornslet Sogn, Randers Amt
Magnus Lundqvist    36    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Jørgen Hansen Wulff    25    Ugift    Fange i Tugthuset       Ensted Sogn, Aabenraa Amt
Hans Henrik Jensen    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Vester Aaby Sogn, Svendborg Amt
Jørgen Nielsen    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Lendstrup, Aalborg Amt !!
Hans Jacobsen    55    Ugift    Fange i Tugthuset       Bannerup, Nørre Kirkeby Sogn, Maribo Amt
Rasmus Johansen Zelbo    41    Gift    Fange i Tugthuset       Odense
Ole Peter Christian Møller    27    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Niels Jensen Rold    33    Ugift    Fange i Tugthuset       Rold Sogn, Aalborg Amt
Peder Christian Beyer    51    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Mogens Christian Pedersen    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Sundby Sogn, Thisted Amt
Jørgen Emilius Ferdinand Petersen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Helsingør
Jens Peter Dreyer    45    Gift    Fange i Tugthuset       Øster Marie Sogn, Bornholms Amt
Lars Eliasen    47    Ugift    Fange i Tugthuset       Melby Sogn, Odense Amt
Peder Christian Hansen eller Jørgensen    42    Ugift    Fange i Tugthuset       Usserød, Hørsholm Sogn, Frederiksborg Amt
Jens Andreas Nielsen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Flamsted, Gunderup Sogn, Aalborg Amt
Christian Hansen Astrup    47    Ugift    Fange i Tugthuset       Odder Sogn, Aarhus Amt
Søren Jensen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Kirked, Maribo Amt !!
Søren Larsen    36    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Rasmus Pedersen    71    Gift    Fange i Tugthuset       Stokkeby, Holbæk Amt !!
Ole Knudsen    59    Gift    Fange i Tugthuset       Draaby Sogn, Frederiksborg Amt
Peder Nielsen Thurup    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Turup Sogn, Odense Amt
Ole Pedersen    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Vinding Sogn, Skanderborg Amt
Jørgen Jensen Rubell    47    Gift    Fange i Tugthuset       Ingslev Sogn, Odense Amt
Anders Hansen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       Torrild Sogn, Aarhus Amt
Jens Pedersen Valby    37    Gift    Fange i Tugthuset       Valby Sogn, Frederiksborg Amt
Rasmus Jørgensen Friis    55    Gift    Fange i Tugthuset       Utterslev Sogn, Maribo Amt
Andreas Nicolai Witt    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Heide
Carl Henrik Gottlieb Kretzehmer    34    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Andreas Svendsen eller Post Andreas    54    Ugift    Fange i Tugthuset       Hals Sogn, Aalborg Amt
Johan Nielsen Arnemand eller Arnemo    54    Ugift    Fange i Tugthuset       Norge
Peder Thorsen    38    Gift    Fange i Tugthuset       Hesselager Sogn, Svendborg Amt
Jens Christian Jensen    44    Gift    Fange i Tugthuset       Faaborg
Rasmus Hansen Stoffesen    33    Ugift    Fange i Tugthuset       Landet Sogn, Svendborg Amt
Rasmus Jensen    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Thorslunde Sogn, Københavns Amt
Jens Larsen    26    Ugift    Fange i Tugthuset       Haarslev Sogn, Odense Amt
Hans Jacob Holst    40    Gift    Fange i Tugthuset       Stoltebyll, Cappeln !!
Jørgen Madsen    27    Ugift    Fange i Tugthuset       Birket Sogn, Maribo Amt
Hans Christian Christensen    33    Gift    Fange i Tugthuset       Landet Sogn, Svendborg Amt
Søren Back Viingaard    31    Ugift    Fange i Tugthuset       Randers
Hans Peter Jensen    30    Ugift    Fange i Tugthuset       Lemming Sogn, Viborg Amt
Christen Munk Andersen    34    Gift    Fange i Tugthuset       Flynder Sogn, Ringkøbing Amt
Jesper Christensen Gasdahl    54    Gift    Fange i Tugthuset       Sædding Sogn, Ringkøbing Amt
Andreas Nielsen    39    Ugift    Fange i Tugthuset       Levring Sogn, Viborg Amt
Johan Frederik Larsen eller Laursen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       Ørsted Sogn, Randers Amt
Christen Rasmussen    52    Enkemand    Fange i Tugthuset       Vordingborg
Peder Hansen    43    Gift    Fange i Tugthuset       Kalvehave Sogn, Præstø Amt
Niels Peter Hansen Rigtter    33    Gift    Fange i Tugthuset       Knebel Sogn, Randers Amt
Jørgen Henrik Ramshart    29    Gift    Fange i Tugthuset       Ebeltoft
Johann Dahlmann    46    Ugift    Fange i Tugthuset       Sæby Sogn, Holbæk Amt
Johan Peter Danielsen    45    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Carl Frederik Eriksen    33    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Anders Mortensen    31    Ugift    Fange i Tugthuset       Valby, Odense Amt
Frisenberg Thorup Nielsen    25    Ugift    Fange i Tugthuset       Asperup Sogn, Odense Amt
Johan Johansen    55    Enkemand    Fange i Tugthuset       Ulslev Sogn, Maribo Amt
Rasmus Andreasen    41    Ugift    Fange i Tugthuset       Abildtorpe, Nakskov, Maribo Amt
Hans Peter Hansen    80    Enkemand    Fange i Tugthuset       Kappeln
Søren Hansen    38    Gift    Fange i Tugthuset       Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Jens Johansen    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Lellinge Sogn, Præstø Amt
Niels Christian Pedersen    55    Gift    Fange i Tugthuset       Rakkeby Sogn, Thisted Amt
Christen Jensen Tærskov !!    43    Ugift    Fange i Tugthuset       Haderup Sogn, Ringkøbing Amt
Carl Christoffersen    37    Gift    Fange i Tugthuset       København
Niels Christian Sørensen    51    Separeret    Fange i Tugthuset       Nørre Sundby Sogn, Aalborg Amt
Hans Jensen    39    Gift    Fange i Tugthuset       Sørbymagle Sogn, Sorø Amt
Anders Larsen. kaldet Landt    39    Gift    Fange i Tugthuset       Græse Sogn, Frederiksborg Amt
Lars Larsen    36    Gift    Fange i Tugthuset       Græse Sogn, Frederiksborg Amt
Andreas Christian Værner    48    Ugift    Fange i Tugthuset       Albæk Sogn, Randers Amt
Jørgen Braven    60    Ugift    Fange i Tugthuset       Østerlandfør, Ribe Amt !!
Christen Sørensen Fisker    45    Gift    Fange i Tugthuset       Lundum Sogn, Skanderborg Amt
Mikkel Petersen Mave    40    Ugift    Fange i Tugthuset       Mariager
Peter Laursen Bilidt    63    Ugift    Fange i Tugthuset       Dollerup Sogn, Viborg Amt
Niels Petersen    36    Gift    Fange i Tugthuset       Snesere Sogn, Præstø Amt
Vilhelm Goldschmidt    27    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Jacob Andreasen    29    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Edvardt Emanuel Rønne    33    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Mads Peter Thomsen    24    Ugift    Fange i Tugthuset       Ordrup, Gentofte Sogn, Københavns Amt
Rasmus Christensen    30    Gift    Fange i Tugthuset       Finderup Sogn, Holbæk Amt
Hans Jensen Hansen (Isak)    40    Gift    Fange i Tugthuset       Skrøbelev Sogn, Svendsborg Amt
Christen Rasmussen Hennetved    43    Gift    Fange i Tugthuset       Hennetved, Lindelse Sogn, Svendborg Amt
Peder Sørensen    47    Gift    Fange i Tugthuset       Store Fuglede Sogn, Holbæk Amt
Peder Christiansen    45    Gift    Fange i Tugthuset       Melby Sogn, Frederiksborg Amt
Henning Jensen    56    Ugift    Fange i Tugthuset       Tommerup Sogn, Odense Amt
Rasmus Hansen Oppe Sundbye    48    Gift    Fange i Tugthuset       Oppe Sundby Sogn, Frederiksborg Amt
Peder Pedersen Haarbølle    36    Ugift    Fange i Tugthuset       Haarbølle, Fanefjord Sogn, Præstø Amt
Jens Carl Hangaard    48    Ugift    Fange i Tugthuset       Aarhus
Lars Frederik Sengeløv    23    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Anders Sørensen    34    Ugift    Fange i Tugthuset       Sæby
Niels Christiansen    49    Gift    Fange i Tugthuset       Drigstrup Sogn, Odense Amt
Rasmus Nielsen Skovlunde    32    Ugift    Fange i Tugthuset       Skovlunde, Ballerup Sogn, Københavns Amt
Niels Larsen Hyllerup    31    Gift    Fange i Tugthuset       Sønderup Sogn, Sorø Amt
Jens Christian Gregersen    26    Gift    Fange i Tugthuset       Buderup Sogn, Aalborg Amt
Hans Christian Winther    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Allerslev Sogn, Præstø Amt
Mads Knudsen Christensen    30    Ugift    Fange i Tugthuset       Tullebølle Sogn, Langeland, Svendborg Amt
Niels Peter Magnusen eller Kalmos    30    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Mogens eller Mons Carl Gudmandsen    35    Ugift    Fange i Tugthuset       Søllerød Sogn, Københavns Amt
Søren Christian Mouritzen    40    Gift    Fange i Tugthuset       Møborg Sogn, Ringkøbing Amt
Christen Poulsen    22    Ugift    Fange i Tugthuset       Ajstrup Sogn, Aalborg Amt
Rasmus Sørensen Gylling    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Gylling Sogn, Aarhus Amt
Niels Edvvard Andersen Lundberg    34    Gift    Fange i Tugthuset       Sverige
Anders Hansen Kildeborghuus    49    Ugift    Fange i Tugthuset       Ubberud Sogn, Odense Amt
Jørgen Christensen Loos    22    Ugift    Fange i Tugthuset       Eltang Sogn, Vejle Amt
Jens Laursen Waadde    25    Ugift    Fange i Tugthuset       Ikast Sogn, Ringkøbing Amt
Johannes Andersen    34    Ugift    Fange i Tugthuset       Ring Sogn, Skanderborg Amt
Ole Jensen    20    Ugift    Fange i Tugthuset       Ruds Vedby Sogn, Holbæk Amt
Jacob Jacobsen    36    Ugift    Fange i Tugthuset       København
Anders Magnussen    34    Ugift    Fange i Tugthuset       Sverige
Clemmen Jensen    47    Gift    Fange i Tugthuset       Øland Sogn, Hjørring Amt
Claus Henrik eller Henriksen Bay    38    Gift    Fange i Tugthuset       Todbjerg Sogn, Randers Amt
Jens Petersen eller Ditlevsen    63    Ugift    Fange i Tugthuset       Ditsbøl Sogn, Tønder Amt !!
Roland Christian Hansen    47    Gift    Fange i Tugthuset       Nykøbing Mors
Søren Nielsen Egaae    39    Ugift    Fange i Tugthuset       Egaa Sogn, Randers Amt
Henrik Jensen    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Bølling Sogn, Ringkøbing Amt
Peder Nielsen Goerim !!    60    Gift    Fange i Tugthuset       Frejlev Sogn, Aalborg Amt
Knud Schjødt Nielsen    40    Gift    Fange i Tugthuset       Raarup Sogn, Vejle Amt
Jens Laursen eller Lauritsen    37    Ugift    Fange i Tugthuset       Nørup Sogn, Vejle Amt


I KB1857-1878 for Horsens Tugthus kan man på opslag 2 se, at Kristian bliver indsat 26. marts 1857 til afsoning af en dom på 8 år.
Han løslades igen i 26. marts 1865 og angives at returnere til Skt. Peder (opslag 75 i KB1853-1880).

I FT1880 er Kristian her:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Gimlinge, Gimlinge by, Gaard, 28, FT-1880, B8949

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Lars Olsen    38    Gift    Husfader og gaardmand       Lund for Lund sogn
Ane Pedersen    36    Gift    Hans kone       Her i sognet
Ane Susanne Andersen    10    Ugift    Plejebarn       Kjøbenhavn
Niels Jensen    17    Ugift    Tjenestefolk       Høve sogn
Ole Larsen    20    Ugift    Tjenestefolk       Her i sognet
Karen Christine Christensen    20    Ugift    Tjenestefolk       Her i sognet
Kristjan Pedersen Enkebølle    77    Enkemand    logerende       Hammers mølle
Kommentarer: ophold kun midlertidigt, egentlig opholdssted Hyllerup fattiggaard.



Hilsen
John



Charlotte Damm Enkebølle

Hej John Damm Sørensen. Hvor er jeg GLAD for at du ikke kunne slippe Bodil og Kristian :) Sikke en spændende læsning jeg lige har logget på til. Tusind TAK for dit arbejde :) Jeg er meget glad for at finde frem til at Bodil er en Nielsdatter, og sikke spændende med en tugthusfange :) i familien... men stakkels Bodil da...
Jeg har tidligere set et sted at der var opført Hammersmølle ud for (K)Christian...og jeg har derfor troet at han nok var barnefødt dér og ledt efter ham i kirkebøgerne der...dog uden held indtil videre.
Karoline Enkebølle er født 19/10 1855 Gimlinge Sogn, og ud for hende står der som mor Karen Jensdatter(ugift vist nok, husker jeg).  Men historien kan jo så også godt passe, at det er før Kristian bliver sat i fængsel:).
Bodil og Kristian får 3 drenge, hun dør, og Kristian får en dreng - Jens Peter Christian Enkebølle i 1850 og Karoline iEnkebølle 1855 med Karen Jensdatter, og kommer så i fængsel i 1857...
Endnu engang MANGE MANGE TAK...jeg sætter stor pris på ALT det du har hittet...
Hilsen Charlotte Damm Enkebølle