Nordvestvej 32

Startet af Gitte Kjul, 21 Jun 2013 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Gitte Kjul

Jeg har læst mig til at Nordvestvej var det nuværende Rantzausgade - det passer fint ind i min slægtshistorie.

FKT 1880 fortæller mig at min familie boede på Nordvestvej 32, men kan desuden på nettet finde flere opslag, der udviser mange andre familier på Nordvestvej 32 i sammefolketælling. Bl.a. når jeg Googler det.


Nogen der ved, hvad der lå på den pågældende adresse ??

Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Mikkel Eide Eriksen

Hej Gitte

Den kan findes i Krak's vejviser 1880 del 1 side 303 her: http://issuu.com/nielsandersen/docs/helsidet_faxudskriftf_rdig1880
(se her for andre årgange)

Jeg kan dog ikke lige se at der skulle være noget særligt ved adressen... Det ligner alm. beboelse for mig.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gitte Kjul

ja det passer bare ikke med opslaget på ddd.dda.dk for fkt 1880, men der kan jo være datoforskydninger.

men tak for linket til krak, måske jeg kan bruge dem i anden sammenhæng ;-))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Inger Toudal


Sikkert en kæmpestor beboelsesejendom. Se Arkivalieronline, Folketællinger, 1880, København, Nordvestvej, opslag 100 - 119. På opslag 100 står der 248 (eller 245?) personer i alt !!

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anne Mortensen

Har du været på AO og set Nordvestvej 32 ?
Nr. 32 dækker flere blokke/sidehuse/
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gitte Kjul

Har forsøgt at gå på AO, men systemet tillader mig ikke at se Nordvestvej - prøver på et senere tidspunkt ;-))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg


Gitte Kjul

Det prøver jeg ;-))
Med venlig hilsen
Gitte Kjul - 2700 Brønshøj
forsket siden 1975 // primært København, Lolland, Svendborg

Christian Konstmann Autzen

Se her: http://da.wikipedia.org/wiki/Rantzausgade

Historie[redigér | redigér wikikode]
Kvarteret omkring Rantzausgade – der dengang hed Nordvestvej – omtales i 1850 som et 'rabarberkvarter', idet flere gartnerier i området mellem Rantzausgade og Ladegårdsåen dyrker rabarber. Rabarberkvarter bliver tidligere en nedsættende betegnelse for arbejderkvarterer over hele landet. I 1870'erne tager den tætte bebyggelse på gaden fart som følge af byggeboomet uden for voldene. Oprindeligt gik gaden kun fra Åboulevard til Brohusgade, men blev senere ført igennem til Jagtvej. I 1879 grundlægges virksomheden Glud & Marstrand, der producerer nationalklenodiet Madam Blå i en fabrik i nr. 22-24, og i 1905/1906 omdøbes gaden til Rantzausgade efter den adelige slægt Rantzau fra Holsten. Til slægten hører bl.a. Johan Rantzau. Gaden får kollektiv trafik, da sporvognslinje 13 oprettes i 1915. Sporvognene kører for sidste gang gennem gaden i 1964, hvor busserne kom til.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.