Hjælp fra LA i Viborg søges

Startet af Preben Nørgaard Jensen, 08 Feb 2011 - 12:14

Forrige emne - Næste emne

Preben Nørgaard Jensen

Min far blev født d. 14 okt 1908 iflg. KB.fra 1892-1910 Tolstrup-Voer-Skanderborg opsl 33 nr.11
er der mon nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvornår  famillien er flyttet derfra
og hvorhen og evt.hvad min far havde af søskende,jeg ved han var den yngste af en børneflok.
På forhånd tak.
Venligst
Preben Nørgaared Jensen

Hanne Bjørn

Under din fars fødsel står forældrenes vielse i Vinding, her får de en datter Karen Jensine Jensen 12-1-1904.
Jeg ved ikke hvilke papirer i Viborg, der skulle fortælle om, hvornår de er flyttet.
hilsen
Hanne Bjørn

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Tak for dit svar så fandt jeg da en faster. hvorfor jeg prøvede med Viborg var på opfordring fra
Gedved lokalarkiv som jeg først var i kontakt med. Jeg prøvede at gå i FT.1901 og 1906 fra Vinding
uden at jeg kom videre.

Endnu engang tak.
Hilsen Preben

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Du efterlyste hvad du skulle søge i på arkivet i Viborg,jeg har fået oplyst fra lokalarkivet i Gedved at der er tyendeprotokoller som viser hvor de er flyttet hen og hvor mange søskende der var.
Jeg håber at det kan give et resultat.

Mange hilsner
Preben

Hanne Bjørn

Har kigget lidt på Daisy. Men kan ikke gennemskue om dette er det rigtige Tolstrup.
Oplysning om fysisk enhed:

Arkivinstitution:  Landsarkivet for Nørrejylland
Arkivskaber(e):  Tolstrup Sognefoged
Arkivserie:  Tyendeprotokol  1875-1923
Eksemplar:  Original, Papir m.m.
Indhold fra:  1908 
Indhold til:  1917 
Indhold beskrives med:  Meldingsdato (År, Måned, Dag)
Nr:  SFG-3
   
Det valgte er i en fysisk enhed med etiketteksten:
Arkivnummer:
SFG-779
Arkivskaber:
, Tolstrup Sognefoged
Arkivserie:
Tyendeprotokol
Indhold:
1908 - 1917
Løbenummer:
SFG-3
Stregkode:
8033795151

Men jeg prøver på torsdag, hvis vejret tillader det.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Tak for din besked det er sort tale for mig da jeg er rimelig ny inden for slægtsforskning,
jeg er meget spændt på om du finder noget på arkivet på et tidspunkt.
Endnu engang tak for din ulejlighed.
Hilsen
Preben

Hanne Bjørn

Jeg kommer ikke til Viborg torsdag på grund af snevejret herovre i Jylland.
mvh
Hanne Bjørn
Horsens

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Jeg har tid til vente hvis du stadig vil ulejlige dig med det.

Hilsen
Preben

Hanne Bjørn

Der var ingen ægtepar i den bog kun tjenestefolk.
hilsen
Hanne

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Det er med beklagelse jeg læser dit svar,men tak for dit forsøg.
Mvh.
Preben

Hanne Bjørn

I 1906 er de i Løndal, Sdr.Vissing sogn op 84, og her får de en datter 18-1-1906.
Hun konfirmeres i Horsens og det gør Karen Jensine også.
Der er så 2 ældre piger, som måske er din farmors børn.
Men hvor er farmor egentlig født. Vielsen siger Sostrup, men Søren Jensens registerblad i Kbh. siger Kbh.

Hanne Bjørn

Din farmor er født i Søstrup, Holbæk amt 12-5-1874 og konfirmeret 1888 i Sigs Bjergby, hvor også hendes mor er født 7-4-1840, men det har du måske fundet ud af.
Din tipoldefar ser ud til at være en sadelmager fra Saxen.
Har kigget i vejviserne fra Horsens, men finder ikke din farfar og farmor omkring 1916.
De S. Jensen, jeg fandt i vejviseren er ikke din Søren Jensen.
Og vi har ingen vejviser 1921, hvor de nok er i Horsens ved folketællingen, men ikke på den adresse, hvor de bor ved Elisabeths konfirmation 1920.
hilsen
Hanne Bjørn

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne
Jeg er dybt taknemlig for din store hjælp,den har åbnet muligheder for at komme videre.
Jeg har desværre været sløj så jeg ikke kunne komme dig i forkøbet med min farmors oplysninger
Jeg har også stort set de oplysninger jeg har brug for om mine tipolder og tip-tip.
Mit store problem er  hvornår Karen flytter til Jylland.Det var en stor hjælp da T.og A listerne var der
Elisabeth er det mon  navnet på hende der står som pige i FT fra 1906 og hvor er hun konfirmeret,
jeg har fundet Karen Jensines dato og ledt samme sted uden resultat.
Jeg mener også at der skal være en datter ved navn Yrsa som er født mellem 1906 -08 da min far er født14 Okt. 1908 på Lille Gedvedgård ved skanderborg som yngste barn.
Mange hilsner
Preben

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Jeg kan se i Pol.reg.bl fra 28 Nov.1921 bor de på Kløvermarksvej 29 med min far, men kan ikke finde dem der, da det er udskrevet allerede i Februar.
Hilsen
Preben

Hanne Bjørn

Elisabeth og Karen er konfirmeret i Horsens.
De bøger er på nettet, så det er bare at komme igennem dem. Måske er Yrsa der så også.
Der står jo på deres registerblad, at de kommer til Kbh. fra Horsens.
De må jo så have efterladt alle pigerne herovre i Jylland.
Jeg sidder i Viborg og kigger lige viede i Frelser og Kloster om nogel af pigerne er der.
hilsen
Hanne

Hanne Bjørn

Hvad ved du om denne Yrsa?
Karen Jensine er konfirmeret i Kloster sogn opslag 27
Elisabeth er konfirmeret i Frelser sogn opslag 249
Jeg nåede kun en bog med viede, og der var ingen af pigerne.
hilsen
Hanne

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne
Jeg er nødt til at svare ganske kort med meddelelse om at jeg har set dit svar .
Jeg skal desverre indlægges på Hosp. til en mindre operation så jeg får først set mere på det sidst på ugen.

Hilsen
Preben

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Så er jeg ovenpå igen.
Jeg er kommet i tvivl om Yrsa var min Faster eller om det måske var en datter til Elisabeth
jeg har ledt efter Elisabeths konf.i K B men jeg kan ikke finde hende i vor frelser sogn den
begynder først med konf.  i 1922 og kan slet ikke finde opsl.249.
Jeg ved at min far havde en søster boende på Nygade 28 i Brædstrup og jeg mener det må være Karen Jensine , hun var gift men jeg kendte ikke mandens navn .K B og FT.er af ældre årgange så der kunne jeg ikke finde nogen hjælp. Er der stadig mulighed for at finde frem til hvornår Karen kom
til Jylland.
Mange hilsner
Preben

Hanne Bjørn

Hej Preben
Det er den kirkebog for Vor Frelser som hedder 1907-1921 opslag 249, jeg kan godt se, at den mangler et kryds ved konfirmerede.
Spørg evt. på lokalarkivet i Brædstrup om din faster.
Ved du ikke om de Rasmussen børn i FT. 1906 i Sdr. Vissing er din fars halvsøskende.
hilsen
Hanne Bjørn

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Jeg var desværre ikke kvik nok til at se der manglede et x stor fejl.
Jeg var slet ikke klar over at Karoline og Betty var min fars halvsøskende ,Karoline mener jeg slet ikke at kende ,men  Betty boede som gift i nogle år i Kbh.og flyttede senre til Føvling, og da hendes mand døde flyttede hun til Vejle,derfor har jeg en fornemmelse af at mine bedsteforældre boede deres sidste år hos en af børnene i det område da byerne ligger med meget kort afstand fra hinanden.
Hvis jeg skal søge efter dem i den periode de har boet i Kbh. er det vel i stadsarkivet eller er det LAK.

Hilsen
Preben

Preben Nørgaard Jensen

#20
Hej Hanne.
Jeg har prøvet at se i samtlige KB.fra Skanderborg med samtlige Herreder og Sogne uden at finde andre end min Fars to Søstre .
Jeg har ad snørklede omveje fået nogle oplysninger fra Brædstrup som du anbefalede  jeg skulle prøve, så jeg nu har fået mere styr på pigerne og deres efternave.
Men jeg kan stadig ikke finde ud af hvornår Karen Marie er kommet til Jylland,jeg håber at du kan hjælpe mig eller evt.henvise til hvor jeg skal søge.
Venlig hilsen
Preben

Hanne Bjørn

Nu kan jeg jo ikke vide, hvilke oplysninger, du har fået om Betty.
Men hvis hendes fødested kan findes, kan du jo se, hvor Karen Marie var, da hun fik hende og så kan Karoline måske også findes.
hilsen
Hanne

Preben Nørgaard Jensen

Hej Hanne.
Efter at jeg skrev til dig sidst har jeg fået nye oplysninger, jeg ved nu at Karoline Mathilde var min fars søster, jeg har altid troet at hende og hendes mand ,var bekendte da hun altid blev kaldt Mathilde ,så nu kan jeg gå videre i stadsarkivet og forhåbentlig der finde noget mere om Karen Marie.
Jeg ved også at Betty blev gift Nielsen, og flyttede til  Vesterbro i Vejle efter hans død
Du skal have så mange tak for al din ulejlighed og gode råd.
Mange hilsner
Preben