Nielsine Petersen Skt Mortens sogn Randers. 1883 - ?

Startet af Uffe Pedersen, 14 Maj 2014 - 22:44

Forrige emne - Næste emne

Uffe Pedersen

Hej
Jeg søger oplysninger om min oldemor Nielsine Petersen. De få ting jeg ved om hende er som følger.
14 juni 1883 fødte hun et uægte pigebarn (min farmor), som blev døbt Petrea Caroline Kirstine Jensen.
Randers Amt, Støvring Herred, Skt Morten Sogn 1883 - 1887 opslag 215.
Udlagt barnefader, Ole Jensen, som skriftligt har givet tilladelse til at barnet bliver døbt med hans efternavn.
14 år senere bliver Petrea konfirmeret.
Skt. Morten Sogn, konfirmerede 1892 -1900 opslag 303
Der ses det at moderens adresse er Tvergade 3. Intet om faderen.
Jeg har været igennem folketællingerne for Randers 1880 - 1916 et par gange, og det er ikke lykkedes at finde Nielsine Petersen og datteren Petrea.
Jeg har været på L A i Viborg, og der fandt jeg frem til at Nielsine Petersen af Randers har anlagt paternitetssag mod Ole Jensen af Harboøre (ikke megen hjælp i det).
Jeg har ikke fundet oplysning om afgørelsen på sagen, men hvis der ikke er flere oplysninger end i ovenstående, kan man jo ikke blive klogere af at se den.
Mit håb er at der skulle være nogen herinde der har Nielsine Petersen i deres familie, ja også Ole Jensen af Harboøre.
Mvh. Uffe

Ps. Det er heller ikke lykkedes mig af finde Nielsine blandt de døde.

Jan B. Hansson

#1
Hej Uffe

Har fundet 2 links:

http://www.myheritage.dk/site-family-tree-186465292/meling-maennchen-christensen

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=23020&searchname=

I Randers amt, Støvring herred er der 1 Nielsine Pedersen i FT-1880 (dette er kun en mulighed):

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 17, Østergade, Matr. 157 mellembygning 1ste sal, 884 F5, FT-1880, d2583
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adolf Frederik Berg    49    Gift   mekanikus husfader      København Københavns Amt
Frederikke Vilhelmine Berg født Balschmidt    37    Gift   husmoder      Hobro Randers Amt
Anthon Julius Gustav Edvard Berg    16    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Oscar Vilhelm Berg    12    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Johanne Petronella Berg    10    Ugift   deres datter      Randers Randers Amt
Ludvig Marius Berg    4    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Nielsine Pedersen    20    Ugift   tjenestepige      Mariager Randers Amt
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Uffe Pedersen

Hej Jan
Jeg takker for svaret. Politiets registerblade havde jeg set, men der er jo kun Petrea omtalt. Maennchen linket giver heller ikke noget som helst om Nielsine. Folketællingen 1880 vil jeg se nærmere på, men det kan nok blive vanskeligt at bevise at det er den rette Nielsine. Alderen passer jo meget godt.
Uffe

Jan B. Hansson

Hej Uffe

Det er en svær en at skyde sig ind på. Jeg hæfter mig ved hvad der er kendt Petrea's dåb - moderen er Nielsine Pedersen, 24 år i juni 1883. Dvs. hun er født i 1859:

KB 1855-1864 opslag 107 Mariager Købstad, Onsild, Randers
Nielsine Pedersen - Født 7 apr 1859, hjd. 21 apr, i kirken 26 juni
Karen Nielsen 26 år afg. Gmd Niels Jensens Datter i Alstrup. Som Barnefadder Ungkarl Peder Nielsen i Mariager.

Fra FamilySearch:
-------------------
father:   Peder Nielsen
mother:   Karen Nielsen
Name   Nielsine Pedersen
Gender   Female
Christening Date   21 Apr 1859
Christening Place   MARIAGER,RANDERS,DENMARK
Birth Date   07 Apr 1859
Birthplace   
Death Date   
Name Note   
Race   
Father's Name   Peder Nielsen
Father's Birthplace   
Father's Age   
Mother's Name   Karen Nielsen


Randers, Onsild, Mariager Landsogn, Hou Skoledistrikt, Alstrup By, En Gaard, 98, FT-1860, D6705
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Gregers Jørgensen    43    Gift   Husfader. Gaardmand      Mariager Landsogn, Randers Amt
Christiane Nielsdatter    45    Gift   Hans Kone      Vindblæs Sogn, Randers Amt
Peder Nicolaisen    17    Ugift   Tjenestedreng      Hem Sogn, Randers Amt
Karen Nielsdatter    26    Ugift   Tjenestepige      Mariager Landsogn, Randers Amt
Nielsine Pedersen    1    Ugift   Hendes Barn      Mariager Landsogn, Randers Amt


Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 17, Østergade, Matr. 157 mellembygning 1ste sal, 884 F5, FT-1880, d2583
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adolf Frederik Berg    49    Gift   mekanikus husfader      København Københavns Amt
Frederikke Vilhelmine Berg født Balschmidt    37    Gift   husmoder      Hobro Randers Amt
Anthon Julius Gustav Edvard Berg    16    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Oscar Vilhelm Berg    12    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Johanne Petronella Berg    10    Ugift   deres datter      Randers Randers Amt
Ludvig Marius Berg    4    Ugift   deres søn      Randers Randers Amt
Nielsine Pedersen    20    Ugift   tjenestepige      Mariager Randers Amt

Det passer jo pænt sammen - beviserne kan komme ved at følge Nielsine i af-/tilgangslister indtil de stopper i 1875 (tror jeg).

========================================================================================

Udlagt barnefadder Ole Jensen i Harboør - det kan være denne mand:

Ringkøbing, Vandfuld, Harboør, Tøth, En Gaard, Norsgaard, [203] 3, FT-1880, C2009
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Christensen    58    Ugift   Husfader, Gaardejer      her i Sognet
Ane Kjerstine Jensen    38    Ugift   hans Husholderske      her i Sognet
Ole Jensen    17    Ugift   Tjenestekarl      her i Sognet
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)