Peder Friderichsen og Karen Christophersdatter

Startet af Eva Glud, 14 Maj 2014 - 16:35

Forrige emne - Næste emne

Eva Glud

Jeg efterlyser:

Peder Friderichsen og Karen Christophersdatters fødsel og død.

Peder Friderichsen blev gift første gang den 15. marts 1786 med Maren Jensdatter i Hallenslev, Løve Holbæk.
Maren Jensdatter dør 15. Juli 1787 i Hallenslev, hvorefter han gifter sig med Karen Christophersdatter den 23. september 1787 i Svallerup, Års, Holbæk.

Har fundet dem i Folketælling 1787 og 1801 begge i Hallenslev, Løve, Holbæk.

Peder og Karen får 5 børn alle født i Hallenslev fra 1788 til 1798 - kan være de har fået flere, men jeg har kun fundet de 5.

Venlig hilsen
Eva Glud

Hans Peter Christiansen

Hej Eva.

Skal vi ikke lige se dem  - så har vi en ca. alder på dem:

holbaek, Løve, Hallenslev, Torpe, , 6, FT-1801, B7662

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Friderichsen   40   Gift   mand   huusmand med jord   
Karen Christophersdatter   40   Gift   hands kone      

Anne Pedersdatter   13   Ugift   deres børn      
Inger Pedersdatter   9   -   deres børn      
Kirsten Pedersdatter   3   -   deres børn      
Christopher Pedersen   7   -   deres børn      
Hans Christophersen   36   Ugift   konens broder   tjener   
Mvh HP

Peter Kyhl

Hej Eva.

Parret er også mine aner. Jeg nedstammer fra sønnen Christopher Pedersen. Jeg har en del oplysninger om parret. Her er deres dødsfald:

Fra Sæby kirkebog:

Peder Frederiksen, død 13. august 1831, begr. 18. August 1831. Huusmand i Frihedslunds Sandhuuse, 70 Aar. Anm: Herredsfogden.

Fra Hallenslev kirkebog:

Karen Christoffersdatter, død 16. Marts 1850, begr. 24. Marts 1850. Hos Hmd Peder Arentsen i Hallenslev, 76 Aar, Fattiglem, Alderdom.

Peder Frederiksen blev født omkring årsskiftet 1760-1761 i Sæby som søn af gårdmand Frederik Pedersen og hustru Anne Lisbeth Pedersdatter. Han blev døbt 6. januar 1761 i Sæby kirke. Han blev konfirmeret den 6. oktober 1776 i Sæby kirke.

Karen Christophersdatter blev født ca. 1761 ifølge FT 1845 (Hallenslev) i Sæby, men hendes dåb er ikke fundet. Hun blev konfirmeret samme dag som Peder Frederiksen den 6. oktober 1776 i Sæby kirke. Hun havde broderen Hans Christophersen, født ca. 1765 og søsteren Inger Christophersdatter, i 1795 indsidder i Kasholt. Jeg har et par bud på forældre, men jeg er ret usikker.
Hendes forældre er måske Christopher Hansen og hustru Maren Sørensdatter i Sæby, men hendes familie kan også være fra Tersløse sogn, hvor hun kan være datter af Christopher Hansen og Kirsten Jensdatter. De får en datter Karen Christophersdatter, født 1761 i Atterup, Tersløse sogn.

Mvh. Peter Kyhl

Eva Glud

Hej Peter

Tusind tak for alle dine oplysninger - det var dejligt.  :)

Jeg kan nu komme videre med den gren af slægten......

Jeg nedstammer fra Inger Pedersdatter.

Mange venlige hilsner

Eva Glud

Peter Kyhl

Hej Eva.

Godt du kan bruge oplysningerne. Her er familien i skiftet efter den barnløse søster Kirsten Pedersdatter.

Løve Herredes Skifteprotokol 1864 side 380.

Ved Skiftet den 21. Juni 1864 efter det barnløse Ægtepar Jens Hansen og hustru Kirsten Pedersdatter, hendes arvinger:

1. En afdød Søster Ane Pedersdatter - Datter Bodil Andersdatter, gift med Høker Frederik Vulf af Løve, der også var tilstede.
2. En afdød Søster Inger Pedersdatters Børn:
   a. Frederik Pedersen, Husmand i Kulby, mødt.
   b. Peder Pedersen, tjener paa Løvegaard, ikke mødt.
   c. Ane Marie Pedersen, gift med Husmand Rasmus Rasmussen i Høng, der var mødt.
   d. Karen Pedersdatter, gift med Indsidder Matthias Sørensen i Herslev, mødt.
3. En afdød Broder Christoffer Pedersens Børn:
   a. Ane Sophie Christoffersdatter, boende i Høng, mødt.
   b. Kirsten Christoffersen, mødt og gift med Husmand Hans Larsen i Høng.
   c. Maren Christoffersen, i Slagelse, ei mødt, 37 Aar.
   d. Karen Sophie Christoffersen, gift med Skovfoged Hans Larsen Espe, ei mødt.
   e. Hans Christoffersen, Husmand paa Løve Mark, ei mødt.
   f. Anders Christoffersen, Husmand paa Gjørlev Drev, mødt.

Mvh. Peter Kyhl

Eva Glud

Hej Peter.

Tak for endnu nogle oplysningerne - dem vil jeg se nærmere på.

Venlig hilsen

Eva Glud