Anders Kristen Axelsen på Mors

Startet af Eli Dines Axelsen, 14 Maj 2014 - 09:17

Forrige emne - Næste emne

Eli Dines Axelsen

Hei.
Ved Dødsmeldingen til Agnes i 1918 står der at faren hennes bor i Nykøbing M. Jeg ser derfor på alle FT for Mors og i FT 1911 bor han i Elsø og er gift med Mette Marie Jensen, oppslag 22 og da bor Agnes hos dem. Vielsen til Anders Kristen Axelsen og Mette Marie Jensen finner jeg i KB1892-1948 Elsø, Morsø-Sønder, Thisted oppslag 123, 1908, nr 4, gift 20. Des 1908. Da ble jeg jo riktig nysgjerrig og ser på konfirmerte i 1910 og der fant jeg Agnes igjen, i KB  1892-1948 for Elsø, Morsø-Sønder, Thisted på oppslag 60, konfirmert 2. Okt 1910. Hun har altså flyttet hjem til faren sin når han giftet seg  for 2. Gang i desember 1908. I FT 1916 for Elsø er Agnes igjen borte og nå er hun jo "Voksen" og har funnet en jobb antagelig hos sine tidligere pleieforeldre i Kirke-Hylling, men hun er "vanfør" som det står i en FT. Jeg har forgjeves søkt etter bestefar Anders Kristen både i kirkebøker og folketellinger på Mors jeg finner ham ikke verken levende eller død, er der noen i DIS-Danmark som kan hjelpe meg?
Mvh
Dines Axelsen

Knud Erik Balle

Hej Eli

Jeg forstår det sådan, at du søger Agnes' bedstefar. Altså faderen til Anders Kristen Axelsen.

Anders Kristen Axelsøn, født 20. september 1869 i Hammershøj sogn.
Søn af brøndgraver Sven Axelsen og hustru Jensine Lauritsen, 25 år i Hammershøj.
(AO: Viborg, Sønderlyng, Hammershøj, 1855-1891, opslag 13, nederst)

I FT 1911 angives fødesognet som Hammershøj, Randers Amt (Viborg Amt).

Sven Axelsen, født ca. 1834 i Svedala, Malmø, Sverige.
FT 1870 – Viborg, Sønderlyng, Hammershøj, opslag 12 (Tillægsblad)
(Her står, at han er midlertidig bortrejst til Bjerregrav sogn, Viborg Amt. – Resten af familien er i opslag 11, nr. 30)

Jensine Lauritsen, født 29. marts 1844 i Almind sogn.
Datter af ugifte pige Maren Christiansdatter i Almind og udlagt barnefader Laurits Jensen Tygstrup af Tolstrup.
(AO: Viborg, Lysgård, Almind, 1814-1846, opslag 90, nr. 3)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Eli Dines Axelsen

Hei Knud Erik, takk skal du ha jeg fikk jo bekreftet noen data som jeg var i tvil om, det kan jeg nå arkivere, men jeg skulle gjerne ha opplysning om Anders Kristen Axelsen efter 1911, han er min bestefar!
Mvh
Dines Axelsen