Anders Jacob Lundstrøm, født 1802-1804,sidst set i Næstved folketælling

Startet af Morten Lundstrøm, 12 Maj 2014 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

Morten Lundstrøm

Hej

Jeg var ikke klar over om kutyme var at holde sig til den gamle tråd, eller oprette en ny til en ny person, så jeg beklager hvis jeg skulle have holdt mig til den gamle tråd.

Ved min tidligere fremsøgning af Frede Kristian Bruno Lundstrøm:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,79363.0.html

Fik jeg hjælp til at komme på sporet af noget familie i Næstved.
Dog er sporet gået lidt koldt for mig, og jeg håber igen at der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig lidt på vej :-)

Personen jeg søger er 'Anders Jacob Lundstrøm'
Han figurerer i folketællingen fra Næstved 1934:


Samtlige personer i husstanden
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstad, Kinhestegade No 112, 47, FT-1834, C6552

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Knud Christesen Kruse    44    Gift       Rebslager   
Catarine Hansen    37    Gift       hans Kone [Knud Christesen Kruse]   
Bolette Kruse    18    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Ane Kruse    12    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Friderig Kruse    8    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Jensine Kruse    6    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Marie Kruse    3    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Johanne Kruse    1    Ugift       deres Børn [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Laers Lundstrøm    30    Ugift       Rebslagersvende [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Søren Christesen    26    Ugift       Rebslagersvende [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Anders Hansen    20    Ugift       Læredrenge [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Anton Broner    16    Ugift       Læredrenge [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]   
Friderigge Friderigsdatter    22    Ugift       Tjænestepige [Knud Christesen Kruse og Catarine Hansen]

Han optræder også sammen med kone og børn fra 1944:

Samtlige personer i husstanden
Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Nestved Kiøbstad, Udenfor Ringsted Port, Byens Grund, 83, FT-1845, B8012

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Ditløv Sindal    53    Gift       skoemagermester   Nestved
Johanne Nielsdatter    50    Gift       hans kone   Ringsted
Sophie Sindall    15    Ugift       deres datter   Kjøbenhavn
Charl Jensen    18    Ugift       skoemagerlærling   Nestved
Lars Lundstrøm    41    Gift       reebslagermester   Nestved
Dorthea Andersen    29    Gift       hans kone   Svenborg, Fyen
Anders Lundstrøm    3    Ugift       deres børn   Nestved
Caroline Lundstrøm    1    Ugift       deres børn   dto [Nestved]
Mathilde Meyse    2    Ugift       pleiebarn   Kjøng, Præstøe Amt
Mette Leviin    17    Ugift       tjenestepige, mosait   Nestved
Hans Olsen    32    Ugift       reebslagersvend   Mariboe, Lolland
Peter Hansen    15    Ugift       lærling   Roeskilde

Derudover har jeg fundet hans vielse med Dorothea her:
Kirkebog
Amt: Svendborg
Herred: Sunds
Sogn: Egense
Årgang: 1841-1859
Opslag 97, nummer 1 under 1842.
Her er hans alder opgivet til 40 år, så iflg. folketællingerne er han fra 1804, men fra hans vielse er han fra 1802.
Jeg har dog lidt svært ved at tyde forloverne samt bemærkningerne, jeg synes dog ikke jeg kan se en 'Lundstrøm' blandt forloverne, men jeg skal jo ikke udelukke det 100% :-)
Derudover kan jeg se noget med et årstal '1811' samt 'i Nestved' under bemærkninger, men jeg kan ikke rigtigt tyde resten.

Yderligere oplysninger:
Jeg ved at han fik 2 børn:

Anders Jacob Lundstrøm:
Fødsel: Præstø, Tybjerg, Næstved Skt. Morten, 1832-1847, opslag 47, nr. 24.

Nielsine Caroline Amalie Lundstrøm
Fødsel: Samme bog, opslag 116, nr. 10

Jeg har forsøgt at kigge i Skt. Mortens kirkebog omkring 1802-1804, men jeg synes ikke at jeg kunne se ham.

Tips, idéer og andre indspark er meget velkomne :-)

På forhånd tak
Morten

Morten Lundstrøm

#1
Jeg opdager til min gru at jeg har lavet overskriften forkert, der er tale om LARS Jacob Lundstrøm..

Anders er hans søn, og ham har jeg fundet :-)

Det er tilsyneladende for sent at redigere indlægget, og jeg må ikke anmelde min egen post til moderator :-(

Jeg beklager misforståelsen

Jørgen Christensen

I sådan en situation er det ofte hensigtsmæssigt at lede efter personens konfirmation i stedet for dåben.

Lars Jacobs konfirmation: Næstved Sct. Peder, 1814 - 1838, opslag 177. Her henvises der til hans dåb, som man finder i Næstved Sct. Peder, 1802 - 1814, opslag 3.

I 1850 har du familien her:

Præstø, Tybjerg, Næstved Købstad, Øster Fjerding - Østergade Nordre Side, No. 8 littra B, 9-F3, FT-1850, C6628
Lars Lunström 49 Gift  Rebslager, Huusfader Nestved 
Dotea Andersen 34 Gift  Hans Kone Svendborg 
Andreas 8 Ugift  Deres Børn Nestved 
Mathilde 7 Ugift  Deres Børn Nestved 
Nielsine 6 Ugift  Deres Børn Nestved 
Niels 4 Ugift  Deres Børn Nestved   

Venlig hilsen,
Jørgen.

Morten Lundstrøm

Hej Jørgen

Tak for hjælpen!

Hvordan finder du frem til Sct. Peder i første omgang?
Det jeg mener det er om der kun er én vej - at gå igang med kirkebøgerne i herredet systematisk, og håbe på at de er blevet i området, eller om der er nogle tricks jeg er ubekendt med?
Iøvrigt, risikerer man ikke der er ret stor spredning i konfirmationsalderen? :-)
Jeg er nemlig ikke så skrap til at tyde skriften i bøgerne(endnu!) så det tager meget tid selvom jeg har en ret eksakt dato.

Grunden til jeg spørger er at jeg er ret ny i feltet slægtsforskning, så jeg prøver at suge alt den viden jeg kan til mig :-)

Jørgen Christensen

Du har ret, Morten, det kan være nødvendigt at gå mange kirkebøger igennem, men her viste det sig at være ret enkelt:

De oplysninger, du havde fra folketællingerne, tydede på tilknytning til Næstved. Aldersangivelserne tydede på et fødselsår allerførst i 1800-tallet og dermed konfirmation omkring 1814 - 1820. Når jeg går efter konfirmationen, skyldes det, at der som regel er mange konfirmander på hver side i kirkebogen, så man hurtigt kan skimme navnene igennem. Endvidere er kirkebøgerne efter 1814 som regel langt mere overskuelige end de tidligere.

Ud fra de overvejelser tog jeg fra en ende af fat på Næstveds kirkebøger og så efter konfirmerede drenge i tiden 1814 - 1820. Først Skt. Morten, hvor der ikke var "bid" - så Skt. Peder, hvor jeg fandt Lars Jacob.

Det går ikke altid så let som her, så man må tit gennem mange flere kirkebøger, og der findes vist ingen standardopskrifter på, hvordan man gør. Ofte møder man et helt tilfældigt sted en oplysning, der kan føre til løsningen på et problem.

Held og lykke med din videre forskning.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Morten Lundstrøm

Tusind tak for forklaringen, så fik jeg det på plads :-)

MVH
Morten

Mette R Francke

Hei


Name:    Lars Jacob Lundstrom
Birth Date:    1802
Age:    40
Spouse's Name:   Dorthe Andersdatter
Spouse's Birth Date:    1816
Spouse's Age:    26
Event Date:    15 Apr 1842
Event Place:    Egense, Svendborg, Denmark   
Spouse's Father's Name:   Anders Rasmussen


Mette
Mette R Francke

Morten Lundstrøm

Tak Mette, jeg tror dog at emnet blev meget godt belyst af Jørgen i et par poster længere oppe  ;D
Dog skader det jo aldrig at få bekræftet det fra flere kanter af hehe :)