Hvor er Johanne Magdalene Hansdatter født?

Startet af Arne Sørensen, 14 Sep 2020 - 19:06

Forrige emne - Næste emne

Arne Sørensen

Jeg behøver hjælp fra en skarp slægtsforsker til at finde ophavet til JMH.

Hun blev gift omk. 1813, uvist hvor, med Johannes Christensen og bosatte sig i Korshøjhusene i Særslev sogn, Odense amt,
hvor hun fødte Marie Elsebeth Johannesdatter, 12 jul 1814.
Omkr. 1815 flyttede de til Vedby i Søndersø sogn, hvor hun fødte Karen Marie Johannesdatter, 9 maj 1816.
Omkr. 1820 flyttede de til Høvedskov i Vigerslev sogn, hvor hun fødte Hans Johansen, 29. okt. 1821, og Sidse Margrethe Johannesdatter, 13 okt 1823.
Johannes ernærede sig som væver, ligesom sin far. Det blev første gang nævnt i kirkebogen ved ders søn Hans's dåb i 1821. Det har næppe kastet meget af sig, og de har været fattige. De steder hvor de har boet har de boet som indsiddere (til leje) hos fæstehusmænd. Deres søn Hans kunne familien ikke forsørge, derfor kom han under fattigvæsenet og sat i pleje hos boelsmand Johan Jørgensen, Skovs Høirup Bye i Brenderup sogn. Her voksede han op, og han blev konfirmeret i Brenderup kirke i 1836. Herefter arbejdede han hos Johan Jørgensen som tjenestekarl indtil han blev soldat. I 1845 var han dragon og opholdt sig hos Batalionschirurg Jørgen Jørgensen, Torvet No. 572 i Odense.

Imellem 1834 og 1838 flyttede familien til Veflinge, som ligger ca 4 km. vest for Høvedskov.

Johanne Magdalene døde 54 år gammel, 23. jul. 1841 i Veflinge og blev begravet 28. jul. 1841 i Veflinge kirke.
Johannes flyttede tilbage til Vigerslev, hvor han var født og bosatte sig i Jordvåd(huset?).

Her døde han 65 år gammel, 2. aug. 1843 og blev begravet 6. aug. 1843 i Vigerslev kirke.

Ethvert bidrag vil blive modtaget med tak /Arne Sørensen

Britta Hansen

#1
Her er parret i Tilgangslisten Vigerslev, Skovby, Odense # 16 og 17
Hun er datter af Hans Pedersen Bille, der bor Mandemarke, Magleby, Mønbo, Præstø
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Arne Sørensen

Kære Britta
umådelig stor og hjertelig tak. Det er det eneste sted jeg ikke har tænkt på at søge i de 10-15 år jeg har søgt hende!
Arne Sørensen