Brændgaard

Startet af Lars Eike, 12 Maj 2014 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Lars Eike

Jeg har i flere år forsøkt å finne røttene til Peder Larsen Brandgaard, som sannsynligviss er født i Danmark, ca 1762. Han ble konfirmert 1777 i Norge, og kalte seg da for Peder Brandgaard.

Hans foreldre, Lars Pedersen Brandgaard f. ca 1732, Anne Joensdtr f. ca 1738 og små søsken døde alle i 1765/66 i Hjelmeland, Norge.

Navnet Brandgaard er ukjent i Norge.

Jeg antar at Lars Pedersen er dansk innflytter til Hjelmeland i forbindelse med et kopperverk som ble igangsatt ca 1764, og han har muligens vært smed ved smeltehytten.

Jeg har notert at Brændgaard navnet finnes et par steder i Danmark, i  Ringkøbing amt

Mulige alternativer:
- Laurits Pedersen 20.juli 1732 f. i Rind, Ringkøbing hans far var Peder Smed. Wirring oppslag 61
- Laurs Pedersen af Floes gift 30.nov1759 i Wirring kirke med Anne Jensdatter af Castrup oppslag225
- De fikk sønnen Peder 13.des 1762
- Det fødes en Peder Brændberg i apr 1764 som er oppført i kirkebok Rind og Herning oppslag 122


Er det noen som kan hjelpe meg videre for å få avklart hvor Peder Larsen Brandgaard kommer fra?

Vennlig hilsen

Lars Eike

Erik Kristensen

Hej Lars!

I Georg Søndergaard:
Danske Efternavne
findes der omkring året 1999 hen imod 94 personer,
der bærer efternavnet eller tilnavnet Brændgaard.
Der er formentlig tale om et stednavn,
der er brugt som personnavn.
Det oplyses, at det er almindeligt flere steder i Danmark?
Det gør det ikke nemmere.

Måske kan Trap Danmark V hjælpe dig?
Her er personregister og stednavneregister.

mvh.
Erik Kristensen

Arne Feldborg

Citat fra: Lars Eike [12002] Dato 12 Maj 2014 - 10:16
- Det fødes en Peder Brændberg i apr 1764 som er oppført i kirkebok Rind og Herning oppslag 122
Ham kan du godt se bort fra. Det er Peder Brændgaards søn Anders der bliver døbt. Han døde iøvrigt kort tid efter fødslen.

I Ringkøbing amt findes Brændgaard i Ørre og i Herning, men jeg kan ikke direkte placere din Laurids nogen af stederne. Hele familien må jo være kommet til Norge før 1772.

Mht. Laurits Pedersen 20.juli 1732 f. i Rind har jeg desværre ikke noget nyt i forhold til sidst vi havde emnet oppe. Han har ingen kendt tilknytning til Brændgaard, men det er naturligvis en mulighed.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Lars Eike [12002] Dato 12 Maj 2014 - 10:16
- Laurits Pedersen 20.juli 1732 f. i Rind, Ringkøbing hans far var Peder Smed. Wirring oppslag 61
- Laurs Pedersen af Floes gift 30.nov1759 i Wirring kirke med Anne Jensdatter af Castrup oppslag225
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hvordan det er du knytter de to begivenheder sammen.

Kan du beskrive hvorfor du mener det er den samme Laurits Pedersen.?
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lars Eike

Takk skal du ha. Jeg er dårlig på å tyde skrift, så det var fint å få det avklart.

Jeg mener ikke at Laurits og Laurs er samme person.

Jeg famler litt i blinde, og prøver forskjellige løsninger.  Laurs kaldes af Floes, og jeg ser ikke direkte koplingen til Brændgaard? Om de ikke har bodd på Brændgaard før de reiste videre til Norge.
Jeg antar at de reste til Norge  i 1764, ettersom kopperverket startet opp i 1764 og hele familien, untatt Peder døde i 1765/66.