Bedtste program ? (igen...)

Startet af Rune Vang Sommer, 11 Maj 2014 - 23:04

Forrige emne - Næste emne

Rune Vang Sommer

Jeg har fået adgang til tre meget tykke bøger med min slægt på min fars og mors side (sammenlagt bredde: 18 cm i bogreolen).

Jeg vil gerne have digitaliseret disse data til en stor GEDCOM-fil som så er den elektroniske version af disse bøger. Nu er problemet blot hvilket program jeg skal vælge. Jeg fik at vide, at BrothersKeeper er det program de professionelle bruger, så det købte jeg. Men det er meget lidt intuitivt og meget DOS-agtigt at jeg slet ikke kan komme i gang med at bruge det.
Jeg savner et program der visuelt kan give mig noget i stil med fx. Geni.com, eller et overskueligt slægtshjul eller tilsvarende. Jeg er meget visuelt anlagt og har brug for at der fx. er forskellige farver på mænd/kvinder og evt. noget med pile osv. Jeg har for sjov brugt geni.com til at fænge min interesse med, men dette program er alt for langsomt og jeg vil ikke bruge et web-baseret program. Men jeg kan faktisk godt lide deres layout.

Ydermere vil jeg gerne kunne samle hele molevitten med billeder og navne, og printe det ud til dem der måtte være interesseret i dette på en sådan måde, at der er en eller anden form for indeks over alle anerne som fx. A.A.B.j.c.2 Svend, A.A.B.j.c.3 Signe (hvis disse to altså var søskende). Altså jeg søger en form for et printbart layout hvori jeg kan skrive en masse tekst om arbejde, bopæl og andet der måtte have interesse for disse mennesker. Se evt. eksempel-link: http://goo.gl/PNSVRP

Jeg har set hele listen fra Slægt og Data hjemmesiden, kigget på den lange liste på Wiki (også med online-programmer), men jeg orker ikke at skulle teste og afprøve alle 30-35 programmer før jeg finder ud af hvad der passer mig bedst. Derfor dette spørgsmål til jer alle.
Jeg har også set tråden om statistikken på Facebook om hvem der bruger hvilke programmer og har læst mig til at denne undersøgelse jo slet ikke er repræsentativ. Og dog kan den fortælle mig, at der er en forkærlighed for nogle af programmerne.

Så spørgsmålet er:
Hvilket program er:

Intuitivt
Visuelt moderne at se på
Kan printe/lave overskuelige slægts-træer i form af hjul eller andet.
Kan printe en indeks-baseret bog med alle billeder og informationer om slægten (til deling med andre) (og gerne i pdf-format)

Lis B. Jensen

Hej

Jeg bruger Legacy - det kan du hente her: http://www.legacydansk.com/

Du kan jo afprøve det inden du beslutter dig for at købe deluxe udgaven
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Rune Vang Sommer

Jeg kan se, at det vist har vundet en topplacering i en eller anden undersøgelse:
http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/
Jeg kan ikke se nogle screenshots af programmet, men vil du mene at det er visuelt overskueligt og relativt intuitivt at gå til?

/Rune


Poul Bæk

Hej Rune

Du kan også prøve at gå ind på Legacys hjemmeside, hvor du kan finde mere information. Måske kan du bruge disse links:

http://legacynews.typepad.com/legacy_news/legacy-tips-for-beginning-legacy-users.html
http://www.legacyfamilytree.com/tour.asp


Screenshots kan du bl.a. finde her:

http://www.softpedia.com/progScreenshots/Legacy-Family-Tree-Screenshot-8866.html


Jeg bruger selv Legacy, og det blev i sin tid valgt, netop fordi det var enkelt og ligetil. Prøv at downloade den gratis version og begynd med den. Der vil være enkelte funktioner, der er "låst" i gratis-udgaven. Men på den anden side er den fulde version så billig i anskaffelse, at der ikke er noget forgjort i at prøve programmet.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Claus Nissen

Hej Rune

Jeg vil anbefale dig at downloade flere programmer

Test både Legacy som er et vældig godt program

Test også MyHeritage Family Tree Builder som er min personlige favorit.

Det er sådan at alle disse programmer har steder hvor de er suveræne og ting hvor de er mindre gode
så det komme an på hvilke funktioner du selv lægger mest vægt på når man skal vælge program

De begge findes i en gratis version er det jo nemt at teste begge programmer.

NB: Der er heller ikke noget i vejen for at du har begge programmer installeret samtidig.


God arbejdslyst med min slægtsforskning.

mvh

Claus 

Rune Vang Sommer

Det var så 3 Legacy-brugere.  :) Jeg kan godt se, at facebook-statistikken holder lidt vand alligevel.

Tak for svar Claus. Det er også min plan at teste nogle forskellige programmer - jeg ville blot ikke starte fra A og så arbejde mig vej ned til Z. Jeg vil fokusere på nogle få programmer, som kan opfylde mine krav om visualitet. Synes også jeg mangler noget overblik med Legacy, men det kan jo komme an på en prøve også ;)

Mvh. Rune

Ole Henrik Madsen

#7
Hej Rune
Jeg ved godt at det ikke lige helt var det du søgte men hvad med og lægge data på nettet enten i form af webtrees/kiwi-webtrees som jeg selv bruger eller TNG, først nævnte er gratis sidste er et betalingsprogram.
Det eneste sted de kommer til kort over for Legacy er i rapport udskrivning.
Jeg bruger selv udelukkende Kiwi-webtrees, følg adressen nederst for og se mere
Med Venlig Hilsen
Ole H Madsen
vends-herred.dk
Ole H Madsen
Melfar.dk - Mine egne aner og en del af deres efterkommerer.

Stegemüller

Hej

Jeg bruger også Legacy - jeg kom til Legacy efter at have prøvet mange andre programmer. Legacy er et dejligt program at arbejde i og det er meget visuelt; det er simpelthen lækkert at arbejde med. Jeg skifter aldrig mere program  8)
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Jørgen Kristensen

#9
Hej Alle

Det er vigtigt at tænke på hvad det skal bruges til og om det kun er en selv der skal bruge det eller andre skal kunne se det og om man vil sende data til andre

Jeg modtager mange data til DIS-Træf og der er altid problemer med programmerne MyHeritage Family Tree Builder og Webtrees. Nu ved jeg godt at der er nogle der kan få det til at virke og er glad for det, men sådan er det med alle programmer

De programmer der er nemmest at gå til som begynder er Legacy som er meget brugervenligt og det er her jeg får de bedste filer fra og det er forholdsvis nemt at lave en hjemmeside fra hvor manselv bestemmer over sibe egne data som man ikke gør på MyHeritage Family Tree Builder og Webtrees og som iøvrigt er meget dyre i længden
Køb / Download et program som installeres på egen computer og ikke på nettet


DIStræf koordinator
DIS-Danmark
Tidligere DIS-Danmark bestyrelsesmedlem

Bent Fuglsbjerg

Hej Rune,
Jeg bruger Gramps som er gratis og som er god til at håndtere mange kilder. Det har et hav af grafiske output og er udviklet af nørder ;) og det kan have lidt kanter hist og pist men det er nu rimelig intuitivt. Kan automatisk generere html-sider til nettet og har slevfølgelig Gedcom-interface. Som et af de få programmer virker det også på Linux og Mac.
Mvh
Bent H.S.D. Fuglsbjerg
www.fuglsbjerg.com

Claus Nissen

Hej Jørgen

Jeg vil gerne kommentere dit indlæg

Hvis du benytter det på din PC installerede My Herritage Family Tree Builder version 7
(hvis det er on-line herdder det blot MyHerritage) er det for det første gratis og vedbliver med at være det, jeg har over 3000 personer og det koster stadig gratis.

Du kan selv bestemme om du vil uploade til on-line My Herritage

Jeg synes at jeg bedst får overblikket i Family Tree Builder vers. 7 men det er jo individuelt hvad man vurderer højest.

Jeg har nu brugt systemet i over 3 år og har slet ingen problemer haft. 

Jeg har også flyttet mange data mellem Legacy og Family Tree Builder via Gedcom og det virker også upåklageligt.

mvh

Claus

Jørgen Kristensen

#12
Hej Claus

Du er en af dem jeg omtalte der kan få det til at virke

jeg beskrev de problemer med My Herritage når jeg i DIS-Træf skal modtage gedcom filer ( data )
jeg har 3 som indenfor de sidste par måneder har måtte opgive at få data ud af programmet
derfor anbefaler jeg dem der ikke er mester i EDB at bruge programmer der er installeret på enen pc som eks. Legacy som bare kører
Jeg har i øvrigt stort set de fleste programmer af dem der er mest brugt så jeg kender dem og ved hvor lette der at bruge eller er det svert at vejlede i at eksportere en gedcom fil
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse fra 2011 til 2019

Claus Nissen

Hej Jørgen

Jeg prøver lige igen

Den version af Family Tree Builder verion 7 er installeret på min PC og har INGEN forbindelse til
internettet og jeg uploader heller ikke mine data til MyHerritage.

Som tidligere sagt er det et rigtig godt program der ALDRIG har givet mig problemer ej heller til importere eller exportere Gedcom filer til/fra andre slægtsforskningsprogrammer.

Jeg kender yderligere Legacy meget godt, men foretrækker alligevel FTB vers 7 på grund af den oversigt det giver mig og som jeg mangler i Legacy.

mvh

Claus


 

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Jørgen Kristensen [28742] Dato 15 Maj 2014 - 17:56
Hej Alle

Jeg modtager mange data til DIS-Træf og der er altid problemer med programmerne MyHeritage Family Tree Builder og Webtrees. Nu ved jeg godt at der er nogle der kan få det til at virke og er glad for det, men sådan er det med alle programmer

DIStræf koordinator
DIS-Danmark

Hvor har du den idé fra, at webtrees både er dyrt i længden og der altid er problemer med systemet?

Mig bekendt er webtrees gratis og personligt dækker jeg det meste af brugersupporten for danskere.

Valg af program er ud fra et meget individuelt behov. Men at bruge fraser som både dyrt og problemrigt er en meget forkert udlægning af et system, som du sandsynligvis ikke kender ret meget til!

webtrees kan også bruges selvom der ikke ønskes at få fremvist sine data på nettet. Man spærrer slet og ret gæste adgang!