Deltog min oldefar, Søren Poulsen, i krigen 1864 som musiker ?

Startet af Lars Ejby, 11 Maj 2014 - 22:04

Forrige emne - Næste emne

Lars Ejby

Min oldefar, Søren Poulsen født i Lisbjerg 26. aug. 1841, deltog efter sigende i krigen 1864. Jeg er meget interesseret i at finde ud af, om det var som alm. soldat eller regimentsmusiker. Han spillede musik i ung alder og blev senere musikdirektør i Århus. Er der nogen, der ved hvilke kilder, der måske kan besvare mit spørgsmål ?
Venlig hilsen
Lars Ejby

Gitte Johansen

Et lille sidespring.

Har du disse 2 fra

http://www.sejrssedler.dk

Hvis den nederste også er ham, skulle der jo nok stå veteran fra 64.

Musikdirektør
Aarhus Stiftstidende
En kendt og afholdt gammel Aarhusborger, Musikdirektør Søren Poulsen, er afgaaet ved Døden ca. 70 Aar. Vor kære Mand og Fader, Musiker Søren Poulsen, døde i Gaar efter faa Dages Sygdom. Aarhus, d. 17. Juni 1911 Hans Efterladte.

Søren Poulsen Musiker SørenPoulsen Møllestien 1910-09-29
Aarhus Stiftstidende
Den af de fleste Aarhusianere kendte Musiker Søren Poulsen, Havehuset i Møllestien, kan 1. Oktober fejre 50 Aars Jubilæum som Musiker. Veteran fra 48 - blev saaret ved Dybbøl. Orkesterforeningen har indbudt Jubilaren til en lille Festlighed paa Lørdag Formiddag.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

#2
Hej Lars

Der er vist en Sejrs Seddel mere på ham, end de 2 Gitte har fundet: (kan desværre ikke indsætte link)

5.1.1903 Aarhus Stiftstidende

Musikdirektør S. Poulsen, Klostergade 32

I morgen kan Musikdirektør Poulsen, Klostergade 32, fejre 25 Aars Jubilæum som Købmand i Aarhus. Det er dog mange Aar siden han forlod Disken for udelukkende at hellige sig Musikken.
--------

Men noget svar på dit spørgsmål giver det ikke, men er det ham, der fejrer 50 års jubilæum som musiker i 1910, må han jo have været aktiv musiker allerede i 1860 d.v.s. før 1864.

Venlig hilsen Inge

Gitte Johansen

Så sætter jeg det lige ind, Inge.


Musikdirektør S. Poulsen Poulsen Klostergade 32 Klostergade 1903-05-01

Aarhus Stiftstidende
I Morgen kan Musikdirektør Poulsen, Klostergade 32, fejre 25 Aars Jubilæum som Købmand i Aarhus. Det er dog mange Aar siden han forlod Disken for udelukkende at hellige sig Musiken.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Elin Madsen

Hej

Er hans far Niels Sørensen Ladefoged? Og hedder han Søren Poulsen Nielsen?
I så fald kan du finde ham i lægdsrullen - hovedrullen 1842, billede 315 - som 1 årig.
Du kan så prøve at følge ham frem i tiden.
Lisbjerg er Lægd nr. 19 i Århus amt.

venlig hilsen
Elin

Lars Ejby

Tusind tak til jer alle 3 for svar.
Ja, det er rigtigt, at Søren Poulsen var søn af Niels Sørensen Ladefoged fra Lisbjerg. Han figurerer derfor også som Søren Poulsen Nielsen , tjenestekarl, i DDD Folketælling 1860 i Elsted sogn. Senere blev han gift med Mette Marie Bomholt og de flyttede til Århus, hvor han købte en købmandsbutik i Klostergade. Senere bopæl er Ny Munkegade og Møllestien. Han døde i 1911 af lungebetændelse.
Jeg har en del oplysninger om hans liv som musiker og fundet nogle af hans kompositioner , men jeg savner en del oplysninger om hans liv som købmand i Århus og hans tilknytning til militæret ( krigen 1864 ). Hvordan finder jeg lægdsrulleoplysninger om ham.
Venlig hilsen
Lars