Dansk stednavn på engelsk folketælling hjælp

Startet af Lizz Denis, 11 Maj 2014 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Lizz Denis

Kan nogen genkende stedet navnet "Me ______" på øverste linje i dette billede (hvis billedet vises her)? Den tykke sorte linie trukket gennem navnet er folketællingen taker s optælling mærke. På en anden folketælling sagde hun, at hun kommer fra Sjælland, Danmark. Johanne Hansdatter, født c1836, gift 1858. Hun forlod Danmark før 1860. Jeg ved ikke, hvor hun kommer fra at genkende hende, før hendes ægteskab i 1858. En af hendes bedste mænd kommer fra Tikøb.

Can anyone recognize the placename "Me______" on top line in this image (if the image appears here)?  The thick black line drawn through the name is the census taker's counting mark.  On another census she said she comes from Sjeeland, Denmark.  Johanne Hansdatter, born c1836, married 1858.  She left Denmark prior to 1860.  I do not know where she comes from to recognize her before her marriage in 1858.  One of her best men comes from Tikob.


[vedhæfting slettet af admin]

Anne Mortensen

Me = Meløse ?

frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Meløse, et hus, 40, FT-1850, B4331
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Hans Olsen   36    Gift      husmand lever af dagløn   meløse
Ane Olsdatter   40    Gift      hans kone ( Hans Olsen)   meløse
Johanne Hansdatter   13    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   meløseOle Hansen   10    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   meløse
Jørgen Hansen   3    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   Nejede Alsønderup
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#2
oplys hvor hun blev viet - kirkebog.

specify where she was married - parish.
-----------------------

OK - here

Efter mange år er jeg stadig søger efter den familie af Johanne Hansdatter , i alderen 22 ved sit ægteskab i 1858 Kirke Trinitatis , til Thomas Heiggs der er fra England og arbejder i Kobenhavn i denne periode

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,79790.0.html
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lizz Denis

Citat fra: Anne Mortensen  [376] Dato 11 Maj 2014 - 10:03
Me = Meløse ?

frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Meløse, et hus, 40, FT-1850, B4331
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Hans Olsen   36    Gift      husmand lever af dagløn   meløse
Ane Olsdatter   40    Gift      hans kone ( Hans Olsen)   meløse
Johanne Hansdatter   13    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   meløseOle Hansen   10    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   meløse
Jørgen Hansen   3    Ugift      deres barn ( Hans Olsen)   Nejede Alsønderup


Many thanks Anne.  Does that come under Sjealland though?  That is the other name she once said she came from on another  English census.  Her future husband and his father were in Denmark in 1857 installing the new gas lights in Kobenhavn where I am assuming he met her.  A descendent has suggested that he thought she might have had Polish ancestry - not sure why he thought that! - from notes - that person is now deceased.

Anne Mortensen


Danmark 1793-1970

https://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort


Frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Meløse is on Sjælland.

--------------------------
Map of Frederiksborg County

https://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort/frederiksborg-amt
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen


Perhaps you might be interested in reading.

http://www.folkecenter.dk/dk/dokumentation/dk_elhistorie/

Den første gang der sås elektricitet i Danmark var helt præcist den 27. august 1857 i København. Større bygninger og virksomheder fik elektricitet i 1880erne, og derudover var det især forsvaret, som var interesserede i elektricitet.

The first time that there was electricity in Denmark was exactly 27 August 1857 in Copenhagen. Larger buildings and businesses got electricity in 1880, and in addition, it was especially the defense, which was interested in electricity.
---------------------------


http://www.starbas.net/arkivskaber.php?id=1844&laes_mere=ja

I. Gasværkerne.
I 1853 forelå betænkning fra en i 1847 af kommunalbest. nedsat kombineret komite for indførelse af gas-, vand- og kloakanlæg i København, og i borgerrepræsentationens møde den 13. juni 1853 traf kommunalbest. beslutning om opførelse af Københavns første gasværk.
Til opførelse af gasværket erhvervedes et areal mellem det nuværende Halmtorv og Ingerslevsgade. Arealet lå dengang direkte ud til Kalvebod Strand.
Et engelsk ingeniørfirma fik overdraget at opføre gasværket (Vestre gasværk), der var færdigt i dec. 1857 og overtoges af kommunen i feb. 1858. Den 4. dec. 1857 tændtes første gang ca. 1950 gaslygter i Københavns gader, hvorefter den gamle tranlampebelysning efterhånden bortfaldt

I. gasworks are.
  In 1853 was the report of the one in 1847 by the local best. reduced combined committee for the introduction of gas, water and sewerage facilities in Copenhagen, and at the City Council meeting of June 13, 1853 met the local best. decision to include Copenhagen's first gasworks.
  For the construction of the gas company was acquired in an area between the current Halmtorv and Ingerslevsgade. The area was then directly to Kalveboderne Beach.
  A British engineering firm was commissioned to build the gas company (Western gasworks), which was completed in December 1857 and was taken over by the municipality in February 1858th The 4 dec. 1857 lit for the first time around. 1950 gas lamps in the streets of Copenhagen, after which the old oil lamp lighting gradually fell.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lizz Denis

Citat fra: Anne Mortensen  [376] Dato 12 Maj 2014 - 08:18

Danmark 1793-1970

https://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort


Frederiksborg, Strø, Lille Lyngby, Meløse is on Sjælland.

--------------------------
Map of Frederiksborg County

https://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort/frederiksborg-amt
My apologies Anne, I see now what you say!  Frederiksborg and Sjealand has been very confusing areas for me, I thought Sjealand was just the lower part of the Island (for example Praesto).  Well, I think this may well be my girl!  She is the correct age, Meløse was not one of the areas I considered, but Merløse was.  I have not come across Meløse before at all or this particular Johanne Hansdatter so this Johanne shows great promise for me!!  The fact that she is missing from her home in 1855 is also promising.  I think she could also well be related to Lars Petersen from Tikob don't you think as that area appears close.  Thank you so much, I was about to put her on the shelf for another couple of years.  I really appreciate your help.

Mine undskyldninger Anne, ser jeg nu, hvad du siger! Frederiksborg og Sjealand har været meget forvirrende områder for mig, jeg troede Sjealand var bare den nederste del af øen (f.eks Praesto). Nå, jeg tror, ​​det kan godt være min pige! Hun er den rigtige alder, Meløse var ikke et af de områder, jeg overvejet, men Merløse var. Jeg har ikke stødt på Meløse før overhovedet eller denne særlige Johanne Hansdatter så denne Johanne viser meget lovende for mig! Det faktum, at hun er forsvundet fra sit hjem i 1855 er også lovende. Jeg tror, ​​hun kunne også godt være relateret til Lars Petersen fra Tikøb tror du ikke, da dette område synes tæt på. Tak så meget, jeg var ved at sætte hende på hylden for et par år endnu. Jeg virkelig sætter pris på din hjælp.