Hvordan finder jeg Faderen , Rudolph Johansen ,????

Startet af Rita Hansen, 10 Maj 2014 - 15:33

Forrige emne - Næste emne

Rita Hansen

Hej
På A. o. Odense , Aasum , Nørre Lyndelse 1729-1810 opslag 98 i højre side får Frederica Nielsdatter en søn . Faderen er Rudolph Johansen .

Odense, Odense, Odense Købstad, Overgade, 777, 980, Ft-1787, C0708



Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Henrich Vogt 44 Gift 1. Ga Husstandsoverhoved Konsumtionsinspektør 
Elisabeth Holst 39 Gift 1. Ga Gift Med Husstandsoverhoved   
Rebekka Vogt 18 Ugift Barn   
Henriette Jacobine Vogt 17 Ugift Barn   
Carl Christian Vogt 13 Ugift Barn Latinskoleelev 
Elisabeth Vogt 11 Ugift Barn   
Frederich Siegfred Vogt 9 Ugift Barn   
Karen Vogt 7 Ugift Barn   
Hans Henrik Vogt 5 Ugift Barn   
Lovise Conrady 39 Enke(mand) Bror/søster Til Husstandsoverhoved Pensionist 
Karen Streeds 9 Ugift Barn Af Søskende Til Hustru   
Kirstine Munch 39 Ugift Slægtning Husjomfru 
Elisabeth Wagener 25 Ugift Tjenestefolk Stuepige 
Anna Kierstine Michelsdatter 39 Ugift Tjenestefolk Kokkepige 
Frederich Jørgen Sehested 26 Ugift Logerende Lieutenant 
Rudolph Johansen 27 Ugift Logerende Tjener 
Christen Olsen 28 Ugift Logerende Dragon
Jeg finder faderen her , men hvordan kommer jeg videre med ham.

Jan B. Hansson

Hej Rita

Her er et par web opslag at gå videre med:

spouse:   Fredericia Nielsdr
child:   Christen Rudolphsen
Name   Christen Rudolphsen
Gender   Male
Christening Date   06 Dec 1789
Christening Place   NORRE LYNDELSE,ODENSE,DENMARK
Birth Date   
Birthplace   
Death Date   
Name Note   
Race   
Father's Name   Rudolph Johansen
Father's Birthplace   
Father's Age   
Mother's Name   Fredericia Nielsdr


http://www.gramstedt.com/familygroup.php?familyID=F158&tree=Scandinavia
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan

Tak skal du have , men jeg har selv det hele helt frem til min mand, det eneste jeg mangler er  Rudolph Johansen. Jeg ved de ikke er blevet gift , for jeg har lige fundet Frederica død 2 år efter Christian Rudolphsen er født. Det jeg får ud af det , er at Rudolph Johansen jo må være født ca. 1760,
men hvor , jeg må lede videre .

Med venlig hilsen
Rita

Jan B. Hansson

Hej Rita

Har du fundet Christians konfirmation i KB ?

Hvem boede han og voksede op hos ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan

Nej , det har jeg ikke , måske hos søsteren , men jeg ved det ikke.

Hilsen
Rita

Jan B. Hansson

Hej igen

Mon ikke dette er samme Rudolf ?

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Overgade, 35, FT-1801, B9037
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Siegfried v. Bassewitz    46    Ugift   huusbonde    major og esqvadronscheff   
Rudolph Hansen    39    Gift   tienestefolk    tiener   
Niels Madsen    38    Gift   tienestefolk    staldkarl   
Maren Eskeline Dreyer    26    Ugift   tienestefolk      
Dorthea Rasmusdatter    21    Ugift   tienestefolk

KB 1757-1814 opslag 251 Sankt Hans, Odense, Odense, Odense
14 sep 1802 blev Rudolph Jo+Hansen, tjener hos Major Bassewitz, og hustru/Kone Karen Marie Rasmusdatter en søn født den 11 .. hjemmedøbt ....   Kaldet Rasmus Hansen. Ved Dåbs konfirmationen den 24 Sept. var faddere: Baronesse Brockdorph og så en hel masse militær folk

Samme fra FamilySearch
spouse:   Karen Marie Rasmusdr
child:   Rasmus Hansen Rudolphsen
Name   Rasmus Hansen Rudolphsen
Gender   Male
Christening Date   24 Sep 1802
Christening Place   SANKT HANS,ODENSE,ODENSE,DENMARK
Birth Date   14 Sep 1802
Birthplace   
Death Date   
Name Note   
Race   
Father's Name   Rudolph Johansen
Father's Birthplace   
Father's Age   
Mother's Name   Karen Marie Rasmusdr
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan

Tusind tak skal du have. :)

Det lyder rigtig , jeg vil nu gennemgå det og så vende tilbage.

Christian Rudolphsen bliver viet i Rudkøbing 1813-1830 på opslag 102 og 103 , han er da Snedkermester , det siger mig , at han må have været i lære , måske i Rudkøbing.

Jeg ser på Rudolph Johansen , og håber så det er ham.

Hilsen
Rita


Rita Hansen

Hej igen Jan

Hvis du vidste , hvor meget jeg har ledt efter ham , og så finder du ham .

Du skal have tusind tak for det , jeg er  dig meget taknemlig. :)

Nu vil jeg prøve , om jeg kan finde ham død , så jeg kan få en mere præcis alder på ham.

Hilsen
Rita

Jan B. Hansson

#8
Tak for ros.

Her er en beskrivelse af Rudolphs arbejdsgiver og hvor han opholdt sig hvornår.

http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Siegfried_von_Bassewitz

Måske er det denne herre Christian er opkaldt efter


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,5706,5711
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan

Det er så sandelig mig , der takker , og det gør jeg igen , det er altid dejligt med noget Historie .
Det er muligt , at Christian er opkaldt efter ham , der er i hvert fald ingen Christian i Friderichas familie.

Hilsen
Rita

Ole Dorch

Måske Rudolphs enke i 1834?:

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Graabrødre Hospital i Odense no 759, 969-F14, FT-1834, B0287
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Cathrine Marie Halvorsen 65  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Ida Møller 69  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Kirstine Magrethe Lange 59  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Caroline Petri 51  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Juliane Hansdatter 75  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Anne Christine Wildschjødt 77  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Anne Kirstine Poulsdatter 76  Ugift  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Anne Marie Møller 64  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Karen Sophie Christensdatter 78  Ugift  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Karen Rudolph 73  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig  Ellen Hansdatter 78  Ugift  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Cathrine Lorentzen 75  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Cathrine Marie Simonsen 71  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Grethe Frederichsdatter 59  Ugift  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Karen Sørensdatter 81  Enke(mand)  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 
Marie Jørgensen 55  Ugift  har understøttelse i Hospitalet, og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig 

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

#11
..og enken Karen ses også her:

odense, Odense, Odense Købstad, Graabrødre Hospital, Nr. 759, D. Lemmer paa de Saakaldte Docters Boder, 2473, FT-1845, B1959
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Charlotte Banzon 77  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Anne Marie Møller 79  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Kirstine Baldor 73  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Edel Kirstine Andersdatter 73  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Karen Rudolph 86  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Haarslev
Anne Marie Cathrine Jørgensdatter 64  Ugift  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Helsingør
Karen Nielsdatter 69  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Schobye sogn Odense amt
Karen Christensdatter 65  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Vigerslev
Cathrine Marie Simonsen 80  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Cathrine Marie Halvorsen 74  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Kirstine Magrethe Lange 69  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Orte sogn Odense amt
Johanne Marie Clausen 74  Ugift  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Anne Cathrine Frederichsen 77  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Odense
Caroline Friis 64  Enke  Har understøttelse af Hospitalet og forsaavidt denne ikke er tilstrækkelig ernær Hildesheim

Det fremgår her at hun født i Hårslev.
I Hårslev 1749-1796 opsl. 131 ses en Karen Marie Rasmusdatter døbt 1763.

I Hårslev 1796-1814 opsl. 16 og 17 ses trolovelse og vielse 1797 imellem Karen Marie Rasmusdatter og Rudolph Hansen. Han er i tjeneste hos major Bassewitz i Odense, mens hun er hjulmandens datter..:-)

Sidstnævnte ses her i 1787 med sin familie:

odense, Skovby, Haarslev, Gambye med tilhørende Stæder, , F 19, FT-1787, A3175
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Bertelsen 54  g Huusbond Bonde Huusmand og Hiulmand  
Karen Lorentzdatter 47  g Hans kone -  
Hans Rasmusen 11  - Deres søn -  
Karen Rasmusdatter 26  u Deres datter -  
Maren Jørgensdatter 1  - Hendes uægte barn -  
Stine Christensdatter 7  - Opfødt hos dem

Hun har altså også et barn som ses at bo hos sin morbror i 1801:

odense, Skovby, Haarslev, Gambye, F 2, 79, FT-1801, A3467
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Rasmusen 25  Gift Mand Huusmand med ?? Soldat  
Marie Nielsdatter 32  Gift Hans kone -  
Boel Marie Fridrichsdatter 2  Ugift Konens barn -  
Karen Larentzdatter 63  Enke Mandens moder -  
Maren Jørgensdatter 14  Ugift Mandens søsterdatter -

...og i 1798 i Hårslev (opsl. 17) ses Rudolph og Karen at få en datter som døbes Anne Marie.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jan B. Hansson

#12
Ja, Ole

og på samme opslag ses:

d. 9. dec [1797] Copuleredes Ungkarl Rudolph Hansen og Pigen Karen
Marie Rasmus Datter af Gambye


Der er en mere Christian Rudolfsen født o. 1793, som der nok bør undersøges:

28 sep 1828 er der en Ungkarl Christian Rudolfsen på 36 år der bliver gift med Pigen Petronille Rasmusdatter 35 år (KB 1818-1830 opslag 70 Sankt Hans, Odense)

Som måske ses her:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Vesterports Forstad no 373 a, 379-F3, FT-1834, B0287
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Christian Rudolf    40    Gift       kludesamler   
Pedernelle Høidal    42    Gift       hans kone   

og måske ses her - alder passer:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Paa Gravene, 553, FT-1801, B9037
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Johannes Clemendier    37    Gift   huusbonde    trædrejer   
Maren Hansdatter    40    Gift   hans kone      
Hans Johannessen    13    Ugift   deres børn      
Mette Kierstine    11    Ugift   deres børn      
Johannes    9    Ugift   deres børn      
Mads    7    Ugift   deres børn      
Ole    5    Ugift   deres børn      
Ester Margrethe    4    Ugift   deres børn      
Anna Hansdatter    48    Gift   huusmoder    ernærer sig ved haandarbeyde   
Anne Cathrine    27    Ugift   hendes datter    besvangret   
Christian Rudolph    8    Ugift   hendes søn      
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Ole


Tak for det du har sendt og interessen.
Jeg er sikker på , at den Christian jeg har , der er født i 1789 er den rigtige, for der er børn , som er opkaldt efter moderen.
Karen vil jeg se nærmere på.

Hilsen Rita

Rita Hansen

Hej Ole og Jan

Vielsen og dåben i Haarslev må være rigtig , Hvis ikke der havde været tilføjet Jo foran Hansen ved dåben af Rasmus , så ville jeg have været i tvivl , når der kun står Hansen.

I skal virkelig have tak begge to .

Christian får en datter , som er opkaldt efter hans moder , så jeg er sikker på , jeg har den rigtige Christian.

Nu må jeg så se på Karens død og fødsel , ligeledes finde Rudolph død.

Jeg har ledt efter Rudolph meget længe - kirkebøger op og ned - så det er bare dejligt det her - tak.

Hilsen Rita

Ole Dorch

Selvfølgelig er trolovelsen og vielsen i Haarslev rigtig.

Der står jo som jeg skrev:
Hårslev 1796-1814 opsl. 16 og 17 ses trolovelse og vielse 1797 imellem Karen Marie Rasmusdatter og Rudolph Hansen. Han er i tjeneste hos major Bassewitz i Odense, mens hun er hjulmandens datter..:-)[/b]

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Rita Hansen

Hej Ole

Ja , det er jeg godt klar over , ligeledes den fødsel du har fundet med Karen Marie Rasmusdatter er korrekt , og det skal du have tusind tak for , den er jeg glad for.
Jeg har ledt efter Rudolphs død , men hidtil uden resultat , jeg håber jeg finder ham.
Tak :)

Hilsen Rita

Rita Hansen

Hej Jan

Den Christian født i 1789 ,som jeg har , det er den rigtige , det passer også med hans død.

Christian får en datter Ane Cathrine Caroline Marie Rudolphsen (min mands oldemor) , hun får en datter , som bliver døbt Frederikke Augusta , det må være efter farmoderen.

Jeg er taknemlig for det du og Ole har fundet , ellers var jeg aldrig kommet videre.

Hilsen
Rita

Jan B. Hansson

#18
Hej Rita

Enig med Ole, det hænger sammen

I FT-1801, mens Rudolf vel boede og stod til rådighed døgnet rundt for Major Bassewitz, så havde han sin egen familie boende i nærheden:

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Paa Gravene, 561, FT-1801, B9037
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Pedersen    36    Ugift   huusbonde    smaaehandler   
Anne Jensdatter    35    Gift   logerende      
Carl Christian    6    Ugift   hendes børn      
Grethe Kierstine    2    Ugift   hendes børn      
Anna Magrethe Hæbbe    64    Enke(mand)   logerende    ernærer sig ved haandarbeyde   
Karen Hansdatter    56    Enke(mand)   logerende    dito [ernærer sig ved haandarbeyde]   
Anna Cathrine Pedersdatter    30    Ugift   til leye boende    besvangret, ernærer sig ved haandarbeyde   
Friderich Larsen    3    Ugift   hendes børn      
Anna Sophie    1    Ugift   hendes børn      
Karen Rasmusdatter    40    Gift   til leye boende    hendes mand tiener   
Anna Maria    3    Ugift   hendes datter
      
Anne Larsdatter    51    Enke(mand)   til leye boende    ernærer sig ved haandarbeyde   
Peder Hansen    7    Ugift   hendes søn   


Grunden til at jeg nævnte Christian Rudolfsen født o. 1793, som der nok bør undersøges er hvis vi ser tidslinien:

1789 uægte barn blev døbt Christian Rudolfsen - Rudolf Johansen er barnefader
1793 uægte barn blev døbt Christian Rudolfsen - er det Rudolf Johansen der er barnefader ?
1797   9 dec. Viet
1798   3 jan. ægte barn døbt Anne Marie
1802 14 sep. ægte barn døbt Rasmus Hansen


Som det ses gik det meget stærkt med at blive viet mindre end en måned før fødslen. Der var vist en regel om at 3. gang man fik et uægte barn var der straf. Så 1793 Christian Rudolfsen synes jeg fortsat det er vigtigt at få undersøgt hvem barnefaderen var (Rudolf var ikke så ofte benyttet navn) - altså hvis hele historien om Rudolf Johansen ønskes belyst.

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan

Nu er jeg vist temmelig forvirret , jeg er helt og holdent enig med Ole , og sidder og arbejder ud fra det .
Den Christian Rudolphsen jeg har er døbt 12 dec. 1789 og dør 17 marts 1858 68år
Jeg kan ikke finde ud af , hvorfor det skulle være den anden , det forvirrer  mig , og især når du så skriver , hvis jeg vil have det løst. Den fødsel og død , jeg har stemmer overens.
Karen Rudolf dør på opslag 49 1837-1868 i Odense , Graa Brødre Hospital 90 år gammel
Hilsen Rita

Jan B. Hansson

#20
Undskyld uklarheden Rita

Jeg antyder blot, at der ud over din ane (1789 Christian Rudolfsen) som ligger helt fast, kan være endnu en halvbror til din ane, den nævnte (1793 Christian Rudolfsen)
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Rita Hansen

Hej Jan
Så er jeg med , det kan jo være en halvbroder , jeg har i hvert fald fået noget at arbejde med , det er jo godt , har noget liggende fra Ole, som jeg skal have ført ind.
Jeg synes jeg har ledt efter Rudolph Johansens død mange steder , også efter nogle af de steder , som Ole skriver Karen opholder sig , men jeg må have overset den. Nu vil jeg føre noget af det ind jeg har liggende fra Ole , og tage et pusterum med Rudolph , og så har du jo også givet mig input med nogle børn. Der er nok at tage fat på .
Tak :)
Hilsen
Rita