Peder Hansen (Brinch)

Startet af Erik Riis, 09 Maj 2014 - 15:17

Forrige emne - Næste emne

Erik Riis

 Hvor stammer Peder Hansen (Brinch) fra og hvornår er han født.
Han blev gift med Kirsten Jensdatter d. 2-11-1721 i Egtved, Vejle.
De har en søn der hedder Morten Pedersen født i 1727 i Egtved, Vejle.
                                                                                 Erik Riis

Jan B. Hansson

Hej Erik

Kender du denne hjemmeside ?

http://dinenielsen.dk/family.php?famid=F419

Ifølge den havde de endnu en søn, som var med til vielsen 2-11-1721 i Egtved:

Hans Pedersen Brinch (apr 1722 - nov 1781)


Og måske var det din Peder Hansen Brinch der er nævnt i Tingbogen 1726-1737

http://geltzer.dk/tingbog/1726.php

søg med søgestrengen Peder Hansen Brinch
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Mads Pagh Nielsen

Hej Erik,

Jeg er ansvarlig for informationen på dinenielsen.dk, så kan lige forklare, hvorfor jeg antager, at Hans Pedersen Brinch er søn af Peder Hansen Brinch. Må indrømme at jeg stadig mangler det endelige bevis, så vi er her ude i noget der nok må betegnes som usikkert, selvom der er en del indicier der peger på det.

Der nævnes en Morten Pedersen Brink her:

483 Anne ‎[Cathrine]‎ Andersdatter i Nørup. 24.6.1784, side 1355.
E: Jens Iversen. Første ægteskab med ‎[Ejler Christensen sst, skifte 1.4.1761 lbnr.305]‎. B: Christen, kusk på Engelsholm, Anders på Kjeldkær. Andet ægteskab med ‎[Mikkel Pedersen i Nørup, skifte 10.12.1767 lbnr.419]‎. B: Peder 17. FM: morbror Mads Andersen i Bredstengård, farbror Morten Pedersen Brink i Skærlund i Brande sogn.

En Morten Brinch er også flere steder nævnt i KB for Ringive Sogn. Jeg formoder at der er tale om en bror til Hans, og det må være samme Morten der bliver gift i Nørup.

Findes nok her i FT-1787:

Vejle, Nørvang, Brande, Skierlund Bÿe, , 2, FT 1787, A4318
Navn: Alder: Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Morten Pedersen   60 Gift   Mand   Bonde og Gaardbeboer
Ane Nielsdatter   50 Gift   Hustru
Niels Mortensen   20 Ugift   Søn
Maren Mortensdatter   14 Ugift   Datter
Jens Christian Mortensen   10 Ugift   Søn

Parret bliver viet i Nørup:

1757 d. 9 jul. blev Morten Pedersen af Spjarup og Anne Nielsdatter af Gødding ægteviede i Nørup kirke, som forhen i Gødding vare trolovede d. 7 jun.

Med andre ord er han (Morten) ham fra Spjarup i Egtved Sogn.

Morten Pedersen Brinch findes døbt d. 31. aug. 1727 - Søn af Peder Hansen Brink i Spjarup.

Så denne Morten findes altså også her:

409 Engel Marie Christensdatter i Gødding Mølle. 23.3.1765, side 1072.
E: Niels Olufsen, møller. B: Frederik 35, Ellen Cathrine 33, Christian 32, Laurids Høgh 30, Birthe 30, enke efter Hans Pedersen i Gødding Mølle, Lene 28, trolovet med Joen Christensen i Gødding. FM: Morten Pedersen Brink sst.

Samme Peder Hansen Brink i Spjarup får en søn ved navn hans der døbes d. 19. apr. 1722 - det må være Hans Pedersen Brinch.

Ligeledes får han en søn kaldet Michel Pedersen Brinch der døbes d. 28. feb 1731.

Denne tror jeg bl.a. nævnes her i KB for Ringive Sogn:

1763 fest michaelis Hans Hansens Margrethe, forhen hjemdøbt confirmeret af Uhe, båret af Johanne Nielsdatter i Randbøl sogn. Faddere Erik Ringhøj, Anders Bang, Michel Brinch og Hans Brinchs kone.

Efterkommerne af Hans Brinch er bl.a. sognefogeder og skoleholdere i Ringive, så det må have været en relativt lærd familie. Hans Brinch nævnes også i forbindelse med flere panteobligationer.

Hvem der er Peder Hansen Brinchs far ved jeg ikke. Dog har jeg fundet følgende om en Hans Conrat Brinch i Ødsted som ikke er langt fra Egtved (jeg har absolut ingen anelse om hvorvidt der er en forbindelse ud over navnet!):

Nævnes på s. 377 i Historie/Jyske Samlinger, Bind 4. række, 4 ‎(1924 Kolding Rytterdistrikts Selvejere under Ødsted Sogn):

4. Lieutnant Bonsak.

Htk. 5-1-1-2, -r- 0-7-1-2.

Adk. 1)‎ Skøde af 26. April 1695 til Ritmester Key Paavisch fra Hr. Capitain Johann Geistler. 2) Et dito af 26. Juni 1705 fra Oberstinde von Wonsflet, Enke af sal. Oberst von Dehne, til Hans Conrat Brinck. 3) Af 10. Juli 1711 fra Hans Conrat Brinch til Christian Nielsen Wreede, nu bruges af Lieut. Bonsak.

Landg. Leding l Sk., 2 Skp. Rug, % Ørte Mel, 2 Skp. Byg,
9 Skp. Havre, 2 Skp. Gaaséhavre, 2 Traver Rug, l Brændsvin,l

Hvis du kigger i kirkebøgerne for stabelstaden Fredericia findes der også adskillige personer med tilnavnet Brinch, så det er også et sted jeg vil prøve at grave videre, når tiden tillader det :-)! Min hypotese er, at der er en eller anden forbindelse til Fredericia, da efterslægten på min side ser ud til at have stor tilknytning dertil, men det er selvfølgelig igen blot fornemmelser og ikke fakta!

Kan i øvrigt tilføje at slægterne Brinch, Bang og Brøgger ser ud til at have en del med hinanden at gøre i Ringive-området i efterslægten.

Med venlig hilsen,

Mads Pagh Nielsen