Niels Jyde omkring 1690

Startet af Karsten Mogensen, 09 Maj 2014 - 10:05

Forrige emne - Næste emne

Karsten Mogensen

Balslev-Ejby kirkebog 1678-1719 opslag 60 nederst. (28 august 1718 døbt Niels Jydes barn NIELS)
Er Jyde et kaldenavn eller et reelt efternavn. og hvad er fødselsdatoen på barnet?    Barnet Niels hedder Mogensen til efternavn og hans søn hedder Mogens Nielsen og hans søn igen hedder Lars Mogensen.  Jeg håber nogen kan hjælpe så jeg kan komme videre. v.h. Karsten Mogensen

Ole Dorch

Jyde er uden tvivl et tilnavn her, men hvilke facts bygger du det på, når du skriver, at sønnen i opslaget får navnet Niels Mogensen?
Han ville vel normalt blive kaldt Niels Nielsen?
Mon ikke du istedet skulle lede efter en barnefader ved navn Mogens?


mvh-
Ole Fabricius Dorch

Karsten Mogensen

alle passer op til "Niels Jyde"

Ole Dorch

Du skrev: alle passer op til "Niels Jyde

Men indtil du dokumenterer det, med kildeangivelser, tror jeg altså ikke på forbindelsen til Niels Jyde og hans søn:-)

Det her er måske din familie i 1787?:

odense, Vends, Balslev, Mosegård (Moesegaard), -, 18de Familie, FT-1787, B4349
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mogens Nielsen 37  Gift Mand Huusmand og Smed 
Ane Larsdatter 30  Gift Kone - 
Lars Mogensen 5  - Søn

Ovenstående Mogens Nielsen vies med Ane Larsdatter i 1780 (Balslev 1757-1794 opsl. 62), men navnene Mogens Nielsen /Niels Mogensen er jeg ikke faldet over i Balslev kb før 1780. Så indtil videre må jeg konkludere at stednavnet Moesegaard er det eneste synlige, som umiddelbart kan forbindes med Niels Jyde?
Vielser foregår jo også ofte i hustruens hjemsogn, så Mogens Nielsen er måske født i et nabosogn?

Derfor et alternativ, som du måske burde se nærmere på:

I Udby 1742-1762 (opsl. 20) ses dåben af en Mogens Nielsen i 1748. Hans far Niels Mogensen er også smed! (Ses også hos Fs: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY1W-D88).
I opsl. 16 kan det også læses at denne Niels Mogensen blev gift med Maren Pedersdatter i 1746.

...og i et andet nabosogn Gamborg ses måske sidstnævnte Niels Mogensen født 1717 (Gamborg 1653-1807 opsl. 182). Muligvis også af en smedefamilie, for her "bæres barnet af Jens Smeds hustru". (Ses også hos Fs:  https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYKB-8JW ).
Denne Niels født i Gamborg bærer altså det rette patronym:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Karsten Mogensen

tak for hjælpen.  Niels Mogensens hustru havde jeg som Maren Nielsdatter men det er åbenbart Maren Pedersdatter.
mvh Karsten Mogensen