Borger i Kolding Didrik Bökman - ca 1580

Startet af Jan Erling Haugland, 08 Maj 2014 - 09:28

Forrige emne - Næste emne

Jan Erling Haugland

Muligens er dette for langt tilbake i tid, men jeg gjør ett forsøk.  I henhold til i Sverige "Kungl Vitterhets historie och antikvitets akademiens handlingar" historiske serien, Almqvist & Wiksell 1960, sidene 140, 150 og 158,  skal Didrik Bökman ha vært borger i Kolding rundt 1580.  Han ble etter all sansynlighet sv borger 1582.  Etter giftermål (1584) i Stockholm med Emerentina Volger (hans 2, giftem), datter av den styrtrike Melchior Volger (fra en meget kjent patrisierfamilie i Hannover) fikk han statsmonopol på kopparhandel. I tillegg var han Kjøpmannshuseier, Verthusholder av "Den Blå Ørnen" og Hövitsmann i Stockholm.
Spørsmålet er om det er mulig å finne ut noe om hans bevegelser i Kolding, var han gift der og tilfelle med hvem, og var det barn i ett event slikt ekteskap ?  Didrik stammer sikkert fra en gammel patrisierfamilie i Hannover, hvis far, Hans Bökman også slo seg ned i Stockholm som Kjøpmann, han var også Rådmann i Stockholm.
Det blir spennde å se om en kan finne ut noe om denne Didrik.  Navnet kan forekomme i flere skriveformer som Didrich, Bøchmann(mand), Boeckmann m fl.

Mvh

Jan-Erling

Carsten Lasak Pedersen

Hej Jan

Jeg kan ved en søgning på nettet, se du har været i gang længe, her er et link til en af dine søgninger
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/256699.html?1388616354

mvh
Carsten Lasak Pedersen

Jan Erling Haugland

Ja, det stemmer ett langt arbeid !  Jeg har kommet ganske langt den andre veien, men dette med at Didrik kom fra Kolding til St holm er forholdsvis nytt for meg, og kan være intr å finne ut mere, av da det ser ut til at enkelte fam medlemmer her har fartet litt mellom Danmark, Sverige og Norge !


Jan-Erling

Jan Erling Haugland

Jeg kan se at den lenkene som det er vist til i innlegget ovenfor kan gi noe mere info, den kan være nyttig for å finne ut om Didrik og Kolding, muligens !?

Jan-Erling

Jan Erling Haugland

Jeg prøver å løfte denne frem igjen, i håp om at det kommer noen nye lesere til som kan fatte intr !

Mvh


Jan-Erling