Peder Jensen Lund viet til Øllegaard Billeschou Kb. 1750-96 Middelfart, opsl. 54

Startet af Peter Lund Pedersen, 07 Maj 2014 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Jeg kan kun finde parret sammen ved vielsen og i FT. 1801, Odense, Vends, Middelfart købstad.

Samtlige personer i husstanden
Odense, Vends, Middelfart Købstad, Middelfart Købstad, Søndergade 128, 166, FT-1801

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Jensen Lund   46 år   Gift   husbonde   snedkermester   
Øllegaard Billeschou   40 år   Gift   hans kone   -   
Jens Hansen   21 år   Ugift   tienestefolk   snedkersvend   
Christian Jensen   20 år   Ugift   tienestefolk   snedkersvend   
Rasmus Jørgensen   22 år   Ugift   tienestefolk   snedkersvend   
Jens Pedersen   17 år   Ugift   tienestefolk   læredreng   
Anders Sørensen   16 år   Ugift   tienestefolk   læredreng   
Sophie Henrichsdatter   10 år   Ugift   tiltaget fattigbarn


Jeg kan næsten ikke få jomfrue Øllegaard Billeschou til, at være andre end
Hans Lauritsen Billeschou og Birgitte Vilhelmsdatter Billeschous datter(født i Viborg ca. 1761), men jeg finder ingen børn født i Middelfart, og jeg kan heller ikke umiddelbart finde parret døde i Middelfart heller. Øllegaard Billeschous fødsel har jeg ikke fundet, men navnet står på flere sider bla. Geni opført som hankøn. Det undrer mig lidt, at Hans Lauritsen Billeschou ikke er nævnt ved vielsen hvis det virkelig er hans datter Peder Jensen Lund bliver viet til, men jeg kan ikke se det kan være andre, og at Øllegaard Billeschou må være en kvinde.

Er der evt. nogen der har nogle oplysninger vil jeg blive glad  :D

Mvh.

Peter

Anne Mortensen

 odense, Vends, Kavslunde, Herregaarden Hindsgaul, , , FT-1787, C4846
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Christian Holger Adeler   45    Gift   Huusbonde   Kammerherre og Proprietair   
Karen Basse Adeler   37    Gift   hans Frue      
Agatha v. Langen   42    Ugift   -   Selskabs Dame   
Øllegaard Billeschov   29    Ugift   -   Huusholderske


odense, Vends, Middelfart Købstad, Smedegade, 197, , FT-1787, B6330
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Jens Michelsen Lund   58    Gift   husbond   skipper paa et fartøj herfra, seiler paa Norge   
Catrina Pedersdatter   61    Gift   hans kone      
Michel Jensen Lund   32    Ugift   deres søn   skipper paa et fartøj herfra, seiler paa Norge   
Peder Jensen Lund   34    Ugift   deres søn   snedkersvend
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

 odense, Vends, Middelfart Købstad, Mads Lunds fierding, Synder Gade, No. 128 - En Familie, 196, FT-1834, B2166
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:

Øllegaar Billeskou   74    Enke      af spind og anden haandarbeide, Peder Lunds enke   
Anne Kierstine Strudal   16    Ugift      tjenestepige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ingelise Modis

Venlig hilsen Ingelise født Bylov
Koldingenser med bopæl i D 21379 Scharnebeck (Lüneburg)Tyskland


http://www.hovawarte-von-almodis.de

Karen Greve Straarup

Hej Peter.
Borgmester Billeschous datter Øllegaard blev døbt i Gråbrødre sogn i Viborg, 29. nov. 1759.
(Viborg Gråbrødre sogn 1758-1813, opsl 13).

Hendes far, borgmesteren var jo død i 1763, så måske det er årsagen til, at han ikke blev nævnt ved vielsen?
Jeg sender lidt mere senere, jeg tror, jeg har noget.

Mange hilsener
Karen

Inge Nissen

Hej

Der er mange Nygårds sedler på borgmester i Viborg Hans Billeschou, iflg en af dem har han ved sin død fi 1763 9 børn,  den yngste er Øllegaard på 4 år. Han var fuldstændig fallit og moderen var død kort tid forinden. Så på den baggrund er børnene måske havnet hos familie rundt om ?

Jeg tror også at Øllegaard er et pigenavn (kan vist også være et efternavn.) Nygård har i øvrigt rigtig mange sedler på fornavnet Øllegaard, så det må have været et almindeligt navn en gang, tror det altsammen er piger, men vist kun en på denne borgmesterdatter, hvor der blot står hun er født 1759 og med en henvisning til faderen.

Venlig hilsen Inge


Peter Lund Pedersen

Godaften til alle og tak for hjælpen og alle informationerne.

At Øllegaard Billeschov var husholderske på Hindsgavl giver god mening, da Peder Jensen Lunds familie havde mange forbindelser hertil. Igen tak jeg må lige gå det hele igennem.

Mvh.

Peter

Peter Lund Pedersen

Evt. nogle der kan læse hele teksten ved Øllegaards død? Jeg læser Peder Jensen Lunds enke i Middelfart, men er ellers i tvivl.  (Middelfart 1827-1891 opsl.104)

Mvh

Peter

Lise Østerberg Bahr

#8
Hej.

Se også Øllgaard/Øllegaard slægt, via Norge - via evt. (Frederik Ferdinand von Krogh) slægt - N.E. Øllgaard / dansk/norsk forfatter - Jacob Christian Bie slægt.

(Nicolaj ESMARK Øllgaard)
(se Esmark tråde)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Karen Greve Straarup

Hej, som det er nævnt i et tidligere indlæg, var Øllegaards far fallit ved sin død, og i følge Nygårds sedler havde han ikke passet sine protokoller som borgmester. Ved skiftet var der 9 børn, ingen var færdiguddannede. De vedgik ikke arv og gæld, så der har altså ikke været noget at arve. Derfor er børnene sikkert blevet anbragt hos familie og bekendte, og der har ikke været nogen særlig grund til at nævne faderen senere.
Børnene - lidt i overskrifter - der er flere kilder at finde mere i:
Christian, var i 1763 21 år, student. Han blev senere præst i Hjerm, gift.
Vilhelm, var i 1763 18 år, student. Han blev senere præst i Stenløse og Veksø, gift.
Frederikke Louise var i 1763 17 år. Måske blev hun gift med Peter Brandt, præst i Bredstedt i Sydslesvig.
Elisabet Ernestine var 14 år i 1763, født 1749 i Viborg, i 1763 var hun fadder i Balling sogn (opsl 205),opholdt sig 1769 i Als, Aalborg amt. 1787 var hun gift med Jens Stenholt, skoleholder i Nibe. Hun døde 1825 i Viborg.
Anne Kirstine var 10 år i 1763, født 1754, gift 16.dec. 1790 med apoteker Andreas Nielsen i Viborg. Hun døde 1807, begravet  9. marts 1807 i Viborg.
Charlotte var 8 år i 1763, født 1755. I 1787 var hun husjomfru på proprietærgården Wolstrup i  Rørbæk sogn, Aalborg amt, 30 år, ugift.
Laurentse var 7 år i 1763, gift 1782 med præsten Carl Schytte. Hun døde 1784 i Skade præstegård, Klovborg sogn.
Anne var 6 år i 1763, født 1758. Gift med Niels Brock, degn i Simested-Hvam-Hvilsom. Hun døde 10. april 1818 i Simested sogn.
Øllegaard var den yngste levende af børnene, men det fremgår af Nygaards sedler, at der var flere børn, som døde spæde.

Brejls skifteoversigter indeholder også oplysninger om Billeskov http://www.brejl.dk/viborggejst.html

Øllegaards farfar var præst i Grejs sogn, Vejle amt. Jeg har flere oplysninger, hvis det ønskes.
Præsten Laurits Hansen Billeskov i Grejs havde en datter, Karen, der blev gift med den næste præst i Grejs, Jens Laurits Nielsen Ussing, og han blev årsag til en sag, der medførte hans suspension fra embedet. Også denne sag har jeg mere om.

God fornøjelse med arbejdet, og skriv igen, hvis du mangler noget.
Mange hilsener
Karen

Peter Lund Pedersen

Hej Karen tak for hjælpen, jeg er nu ret sikker på, at borgmester Billeschous datter Øllegaard er identisk med Peder Jensen Lunds hustru. Så vidt jeg kan finde ud af, forbliver de barnløse.

mvh

Peter

Peter Lund Pedersen

Peder Jensen Lund dør 14 Marts 1828 i Middelfart (KB. 1827-91, middelfart, opsl. 3, 1828 no. 3)

Han står opført som brandinspektør tømrer og snedkermester i Middelfart, mon ikke der skulle kunne være et skifte et sted.

Mvh

Peter

Karen Greve Straarup

Hej, ved Øllegaards død står der: Brandinspekteur, tømrer- og snedkermester Peder Jensen Lunds enke i Middelfart.
Jeg tror bestemt også, du har fat i den rigtige Øllegaard.
Der er et skifte efter Peder Jensen Lund i Middelfart Byfoged, se evt. linket her, hvor der er henvisning til skiftet: http://www.wadschier.dk/arkivalie/middelfart-byfoged-navneregister-til-skifteprotokol-1826-1844/22/14/
Mange hilsener
Karen

Peter Lund Pedersen

God sen aften Karen og tusind tak for din hjælp og interesse. Hvordan finder jeg frem til selve skiftet, kan jeg gøre det på wadschier linket eller skal jeg søge det andre steder.

Mvh

Peter

Peter Lund Pedersen

Jeg har nu bestilt pågældende skifteprotokol i Landsarkivet for Fyn.

Tak igen for hjælpen.

Mvh.

Peter