Frederik Rasmussen Smed, Ellested sogn, Svendborg amt

Startet af Kaj Lykke Sørensen, 02 Maj 2014 - 17:44

Forrige emne - Næste emne

Kaj Lykke Sørensen

Min ane Margrethe Frederiksdatter er født ca 1720, men hvor?
Hun var gift med Mads Hansen, og de boede i Lindeskov, Ellested sogn, Svendborg amt.
De fik 4 børn, hvor fadderlisten giver gode oplysninger.
Marie Elisabeth Jan 1744 (opslag 242) Morbrødrerne Rasmus, Jørgen og Hans.
Anna Margrethe Nov 1746 (opslag 252) Morbrdr. Jørgen, Peder og Hans. (Barnet dør som spæd.)
Anna Margrethe Mar 1748 (opslag 264) Jørgen, Peder, Hans og en søster alle børn af Friderich             Smed i Ellested.
Anna  Jun 1753 (opslag 341) Jørgen og Friderich Smeds yngste datter.

Friderich Rasmussen (Smed) ved Ellested kirke dør Apr 1768 (opslag 329). Alder over 80.
Friderich Smeds hustru ved Ellested kirke dør Apr 1752 (opslag 307). Ingen navn og alder opgivet.

De fik altså mindst børnene:
Rasmus, Jørgen, Peder, Hans, Margrethe og endnu en datter.

Ved nogen mere om Frederik Rasmussen Smed og hans kone samt om deres børns fødested?

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Kaj Lykke Sørensen

Hanne Elise Yndgaard

Skifte under Lykkesholm, afskrift på Historie info,dk.
Peder Frederiksen i Kullerup 21-03-1777, II 407,1.
Han dør barnløs,så derfor nævnes alle hans søskende som arvinger. Dvs. med bosted samt  søstrenes ægtefæller.
Sigvart Frederiksen i Gislev er en af mine aner og den eneste jeg har kunnet finde født i Ellested ca.1730. Nu har jeg desværre ikke nr. på opslaget, dumt nok har jeg ikke fået skrevet det ned.

Henning Friderichsen finder du i FT. 1787, Vindinge Ellested, boende ved kirken.
I præsteembedernes præstearkiv på Wadschier 1698-1897,fæstearkiv,fæster Henning Friderichsen gård i Ellested 25-1-1754, efter faderen Frederik Rasmussen, under Gislev sognekald.

Froche Friderichsdatter finder du i FT. 1787 , Willumstrup, Herrested hun er da 80 år, indtastet som Frogge
Fririchsdatter, hun bor hos sønnen Peiter Christiansen.

Apolone Friderichsdatter, FT. 1787 i Maare, Herrested, 62 år, gift med Lars Berentsen.

Jeg har ledt men har endnu ikke fundet fødested på de øvrige søskende og har heller ikke kunnet finde ud af hvor Frederik kom fra.

Tror det er hvad jeg har ellers tilføjer jeg senere.
Venligst Hanne
Venligst
Hanne Yndgaard.

Hanne Elise Yndgaard

Sigvarts dåb finder du i kirkebogen for Gislev-Ellested 1725-1753 opslag  217 , 2den indførsel i 1730.
Sigvart viet til Anne Hansdatter i Gislev, 9 måned 1750.

Hans Friderichsens skifte under Lykkesholm finder du også på Historie info.dk som afskrift .Frederiksen, Hans  i Kullerup 15-6-1778
II 424. Navn på samtlige ægtefæller samt børn.Og selvfølgelig med farbrødrene som værger for børnene.

Hilsen Hanne
Venligst
Hanne Yndgaard.

Kaj Lykke Sørensen

Tak til Hanne for reaktionen på min forespørgsel!

Jeg har  set de kilder du refererer til, og kan konkludere:

Du har ret med hensyn til Sigvart. Jeg har tidligere haft kig på hans fødsel, men jeg har ikke med sikkerhed kunnet konkludere, at han var søn af den rigtige Friderich. Der står nemlig ved dåben kun Friderich.Jeg har set andre Friderich (bl. andre Friderich Bødker), men ved omhyggelig nærlæsning står der, at han er fra fra Kirke huset, og så er han jo den rigtige.

Alle nævnte børn er helsøskende, og hans kone må i så fald være jævnaldrende med ham.

Jeg har for nylig set, at Friderich efter sin kones død april 1752 blev gift igen (nov 1754, opslag 340) med  Johanne Christensdatter. Jeg har ikke fundet børn af dette ægteskab!
Der burde derfor findes et skifte efter hans første kone, men da jeg ikke kender hendes navn, har jeg ikke haft held til at finde det, men jeg søger fortsat.
Måske er der nogen der kender til det?

Med venlig hilsen og endnu engang tak for dit svar

Kaj Lykke Sørensen 

Karen Margrethe Schmidt

Jeg fandt et skifte fra Ravnholt gods efter Frederiks søsters mand

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32799-10334-27?cc=2015318&wc=M52V-VZX:333467801,334376201,334558601

Ved ikke om du kan bruge det?

mvh

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Hanne Elise Yndgaard

Det betaler sig med efterlysninger på dette forum  :)Karen Margrethe Schmidts fund af skiftet efter Frederiks søsters mand  gav navnet Ellen Rasmusdatter.

Maare fik mig til at tænke Ravnholt samt at der ikke eksisterer kirkebog for Herrested i denne periode.
Til gengæld har Nyborg Lokalhistoriske arkiv en glimrende hjemmeside som også indbefatter afskrift af de ældste skifter fra Ravnholt Birk perioden 1695-1719, transskriberet af Steffen Hahnemann. Disse skifter er desværre ikke at finde nogen andre steder på internettet.

Desværre vil linket til skifterne fra Ravnholt ikke åbne efter de har ændret hjemmesiden, måske de har skiftet server ? Men heldigvis har jeg det på min computer og her var der et skifte efter hvad der næsten kun kan være Friderich Rasmussen Smeds far.
Dokumentet er desværre for stort til jeg kan vedhæfte det her.

Men ordlyden er som  sådan.
" Anno 1702 den 10 juni"
" Skifte og deling efter SL. RASMUS HENNINGSEN SMED som levede og døde i Maare, mellem den slagne mands efterladte hustru MARGRETHE ZIGWARTSDATTER med hendes tiltagne lauwerge Peder Pedersen udi Maare på den ene side og deres sammenavlede børn:

HENNING RASMUSSEN 25 år.
Siguert Rasmussen 18 år.
FRIDRIK RASMUSSEN 16 ÅR.
MARGRETHE og Gunder Rasmusdatter hver 22 år.
Dorethe Rasmusdatter 12 år.
Med deres intrims tagne formynder og værge Jens Pedersen Skomager i Maare.

ELLEN KIRSTEN
og Cathrine MARGRETHE Rasmusdatter hver med deres lauværge."

Underskrifter af birkedommer samt vurderingsmænd.
Afsluttes med bemærkningen:
"Da som de tvende døttre Ellen Kirsten og Cathrine Margrethe Rasmusdatter alle forhenmed deres Wdflidning
efter enkens beretning ere forsiunede  efter formue og tilstand."

Jeg sender gerne skiftet i en privat mail hvis det har interesse.

Det giver god mening at det ikke har været muligt at finde hans fødsel eller vielse i kirkebøgerne da der jo ikke eksisterer kirkebøger for Herrested fra denne periode.

Venligst Hanne







Venligst
Hanne Yndgaard.

Karen Margrethe Schmidt

Ja, det er ærgeligt, at linket ikke virker mere. Jeg har skrevet til dem for længe siden, da jeg også har aner i det område, men jeg har ikke fået respons!
Og så vidt jeg husker, så er netop denne protokol afleveret til godset igen  :'(

mvh

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Hanne Elise Yndgaard

#7
Hej Karen Margrethe.
Hvis du er interesseret kan jeg sende det til din private mail. Jeg har også afskriften af fæsteprotokollerne liggende på min computer hvis det skulle have interesse. Jeg kan også slå op i det hvis du har nogle navne.

Sjovt nok har jeg også skrevet til dem angående linket, jeg var dog så heldig for nogen tid siden at kunne google mig frem til det og på denne måde få fat i det ad bagveje. Men denne mulighed er desværre heller ikke tilstede længere, så sig endelig til.

Angående forbindelsen til Maare, er jeg lige for øjeblikket ved at gennemgå dåbsvidnerne ved Sigvarts fødsel 1730 i Herrested ,for at se om jeg kan finde flere oplysninger ad den vej.
Lige umiddelbart har jeg haft fat i xxx  Møller fra GL. Mølle, da dåben foregår i Ellested går jeg ud fra det handler om Ellested GL. Mølle.

DIS søgemulighed i skifter gav mig:

Lykkesholm gods,
GL. Mølle i Ellested Peder Thomsen/Thomasen, møller gift med MARGRETE RASMUSDATTER, hun dør 1740, skifte af  06 december 1744.
Opslaget på FS ( opslag 146-150) giver  ikke så meget andet end en underskrift, jeg ikke helt kan læse, den består mest af initialier, men jeg kan dog læse der står SMED.
Jeg har en formodning om at MARGRETE  må være Frederiks søster, som nævnt i skiftet efter faderen.

Venligst Hanne
Venligst
Hanne Yndgaard.

Karen Margrethe Schmidt

Hej Hanne

Du må MEGET gerne sende til min private mail, du finder den i min profil. For der er mange navne, og familierelationer jeg gerne vil "rode" lidt i.

mvh

Karen Margrethe Schmidt

og undskyld til trådstarteren at jeg bryder ind i tråden !
Karen Margrethe Schmidt

Kaj Lykke Sørensen

Hej Hanne og Karen Margrethe
Mange tak for jeres indlæg. Jeg har allerede fået meget mere, end jeg forventede.
Til Hanne: Du må meget gerne maile mig det materialer du nævner, og eventuelt andet, der er relevant.
Til Karen Margrethe: Det er for mig helt i orden at "bryde" tråden. Det glæder mig kun, at så megen information som muligt bliver spredt ud.
Dukker der mere op om emnet, hører jeg gerne om det.
Med venlig hilsen
Kaj