Natmænd / rakkere på Sydfyn 1750-1800

Startet af Anders M. Petersen, 26 Apr 2014 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Så er mit anetræ også kommet ind i en af slægtsforskningens helt særlige discipliner - natmænd og rakkere.

På min mormors side dukker en Jeppe Nielsen op, født i Horne ved Fåborg 1774 og død som indsidder i Bjerreby på Tåsinge 1828. Efterslægten er indsiddere og husmænd på Tåsinge, men hans far er særlig interessant.

Han hedder Niels Ipsen og er født ca. 1726 og dør i marts 1787 i Horne (altså før FT 1787). Ved alle børns dåb omtales han som "natmand" og ved hans begravelse står "Samme dag [31 Marts 1787] blev Natmanden i Horne, Niels Ipsen begravet, som døde, da han var 60 Aar gammel".

Endeligt så ser FT 1787 således ud:

Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Horne, Horne By II, , 36, FT-1787, A7281
Margrete Hansdatter 35 enke moder rakkerkone
Hans Nielsen 11 - hendes ægte barn
Rasmus Nielsen 9 - hendes ægte barn
Niels Nielsen 7 - hendes ægte barn
Jens Nielsen 5 - hendes ægte barn


Margrete er hans enke og min ane (Jeppe Nielsen) er på dette tidspunkt ude at tjene (sandsynligvis på Ærø - optræder ikke i FT 1787 noget sted). Jeg har iøvrigt ikke formået at finde andre i familien end Jeppe i FT 1801, men de kan være flyttet til Ærø, da Jeppe Nielsen ved sin konfirmation i 1790 på Tåsinge omtales som "fra Ærø", selvom han i lægderne konsekvent står som født i Horne.

Jeg har fået god hjælp til Hornes kirkebøger fra Karin Jørgensen, der er i gang med at indtaste disse og det er ret sikkert at Niels Ipsen ikke er født i Horne (se evt. denne tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,72034.0.html)

Nu er spørgsmålet så:
Er der nogen der har kendskab til "rakker-kolonier" i det Sydfynske på dette tidspunkt?
Eller kunne man godt have beskæftigelsen "rakker" uden nødvendigvis at tilhøre denne befolkningsgruppe?

Mit mål er til dels at se, om jeg kan komme et led tilbage i min slægt, men der er også en anden og mere personlig vinkel: Min mormor, som var fra Tåsinge var usædvanlig mørk i huden (af en Fynbo at være!) og havde mørkt krøllet hår. Ud fra de billeder jeg har, så gjaldt det samme for hendes mor (http://morup-petersen.dk/stamtavle/12.htm), som er efterkommer af Niels Ipsen. Tanken om "den spanske soldat" har strejfet mig - vi er på Tåsinge - men måske er det de sidste fysiske spor af rakkerslægten?

På forhånd tak for ethvert bidrag!
Anders

PS: Alt hvad jeg har på Niels Ipsen kan ses her:
http://morup-petersen.dk/stamtavle/1187.htm
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ib Hansen

Hej Andres,

Ja, man skal være lidt forsigtig med begreberne. Det væsentlige her må være den afdødes titel som natmand. Den almindelige opfattelse af "natmand" er at det er en person der tømmer folks latriner.

Niels Ipsen kan derfor udmærket være den person i Horne, der ernærer sig som latrintømmer. Natmænd kan også samtidig være den lokale person, der hjælper en bøddel i forbindelse med dennes arbejde.

Mange hilsner
Ib

Anders M. Petersen

Hej Ib!

Det er jeg helt enig i - det er også først når både "natmand" og "rakker" nævnes, at jeg synes det peger på denne befolkningsgruppe - selvom de to ord jo nok også er synonymer for den samme beskæftigelse.

Men det kunne være interessant, hvis der var noget om snakken - det er derfor jeg kaster bolden op herinde  ;)

Med venlig hilsen og tak
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Dennis B. Hansen

Hej Anders

Du spørger om "rakker-kolonier" - men rakker er en job-titel, ikke en etnisk gruppering.
Rakkerne fandtes spredt over hele landet, specielt ansat i byerne - men også herregårde og godser kunne have rakkere ansat. Der var på et tidspunkt en lov om at alle købstæder skulle have en rakker ansat.
I Jylland kan man måske tale om "Tater-kolonier" - det ved jeg ikke specielt meget om; men det samme gælder ikke for rakkere.

Så jo, der har afgjort været rakkere i det Sydfynske. Se eksempelvis dette om Svendborg:
http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/16346

Jeg har selv natmænd fra Sydsjælland blandt mine ane. I Næstved lå Natmandshuset på Rakkerbanken; og jeg kan i forskellige kilder se at natmændene i Næstved og Vordingborg varetog rakker-opgaver som f.eks. at trække huden af døde heste og fjerne kadaverene. Både arbejdet som natmand og rakker blev betragtet som "uærligt" arbejde; og de opgaver blev i stort omfang udført af de samme folk eller folk fra den samme social-gruppe.

Så når du spørger om man godt have beskæftigelsen "rakker" uden nødvendigvis at tilhøre denne befolkningsgruppe, så er svaret nej. Men det er altså en socialgruppe - ikke en etnisk gruppe.


Med venlig hilsen
Dennis B. Hansen

Lilian Bøgh Edemann-Nielsen

Hej Anders

Hvis du ikke ved det findes der en database over rakkerne. Jeg har ikke brugt den, idet mine rakkere er klarlagt til næsten mindste detalje.

Og dine rakkere/natmænd kan såmænd godt komme fra Jylland, især den vestlige del, hvor der var en stor koloni af dem.

De vandrede jo en del omkring.

Og hvis du vil vide mere om rakkerne fra Jylland kan jeg henvise dig til H.P.Hansens bøger:

Jyske skøjere og rakkere eller natmændsfolk og kjæltringer. Begge bøger er gamle, og kan være svære at skaffe, men prøv det lokale bibliotek om de kan hjælpe dig.
Fortsat god jagt.

Med venlig hilsen

Lilian

Anders M. Petersen

Stor tak til Lilian og Dennis for yderligere input omkring rakkerne.
Jeg kan med jeres input godt se, at rakker var en "jobtitel" og ikke en etnisk gruppe.

Jeg har i øvrigt fået taget en DNA analyse (FamilySearch fra FamilyTreeDna) og dens resultat er ret "kedelig" nordisk (83% nordisk og 17% nordeuropæisk), så ingen sigøjnere eller spanske soldater, der kunne pynte på historien - min oldemor må have sit mørke look som en naturlig nordisk variation.

Men det kunne være interessant at finde ud af, hvor Niels Ipsen kom fra - han er med stor sikkerhed ikke født i Horne.

Med venlig hilsen og tak for bidragene!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm