Oplysninger Aarhusborgmester Laurids Fogh (1590 - 1656) søges i Flensburg

Startet af Annette Damgaard Hansen, 20 Apr 2014 - 03:32

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen


I En Samling Jydske testamenter fra 1681 - 1734 - I uddrag ved C. Klitgaard (s. 7) omtales Cathrina Lauridsdatter Fogh (f. 1622 i Flensborg, død 1693 i Aarhus). I omtalen fortælles det, at hendes forældre Lauridz Fogh og Anne Jørgensdatter flyttede fra Flensborg til Aarhus i 1625 på grund af frygt for de kejserlige tropper. Laurids Fogh (1590 - 20. nov. 1656) blev købmand og borgmester i Aarhus.

Cathrina Lauridsdatter Fogh er storesøster til Jørgen Lauridsen Fogh, der var gift med en søster til Peder Schumacher Greve af Griffenfeld.

Indtil nu har jeg troet, at Laurids Foghs far var Borgmester og byfoged Laurids Fogh i Aarhus, som døde d. 23 apr. 1579, men nu er jeg i tvivl om det, da testamentet over datteren fortæller at Lauridz Fogh og Anne Jørgensdatter flyttede fra Flensborg til Aarhus.

Jeg kan se at Anne Jørgensens bror Stadskræmmer Berndt Jørgensen i Nyborg også flyttede fra Flensborg på grund af frygt for de kejserlige tropper.

Er der nogen der ved, hvordan man finder oplysninger om borgere i Flensborg på den tid. Jeg er selvfølgelig interesseret i at finde ud af hvem Laurids Fogh er søn af, hvis det ikke er byfoged Laurids Fogh i Aarhus, og ligeledes hvem Anne og Berendt Jørgensen var?

mvh.
Annette Damgaard



Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Damgaard Hansen

Kære Christian Konstmann Autzen

Det vil jeg bestemt gøre.

Det er et rent tilfælde, at jeg fandt ud af, at han "flygtede" fra Flensborg. Jeg lånte bogen for at finde oplysninger om en helt anden, så det var overraskende.

De oplysninger alle har stammer fra J. Hoffmeyer: "Blade af Aarhus Byes Historie". I. (2. Halvbind, 1906), hvor der står:

Den ovennævnte Assessor Jørgen Fog var Søn af en Købmand Laurids (eller Lars) Fog og Anna
Jørgensdatter. Om dennes Livsomstændigheder har jeg intet kunnet erfare undtagen, at han maa
antages at være den Laurids Fog, som i 1633 eller 1634 havde afskibet noget Korn fra Aarhus til
Lübeck trods Kongens Befaling. Lensmanden, Lauritz Lindenov, faar 20/3 1634 Ordre til i den
Anledning at »aftinge med ham paa hans yderste Formue« dvs. mulktere ham højt62 Han slap
dog med at betale 100 Sldlr. til Kongen (1637). Ved denne Lejlighed nævner han Apoteker Folmer
Thomsen som sin »Svoger«.


Han er så blevet tildelt en potentiel men oplagt far, som er Laurids Fogh (1552-1576), Borgmester i Aarhus. Men nu dukker der så nye oplysninger op, som kaster et andet lys over manden.

vh. Annette

Christian Konstmann Autzen

Hej Annette

Du er vel også opmærksom på, at der er en Fogh-slægt i Borum i Framlev herred, Aarhus amt, bl.a. denne:


Niels Nielsen Fogh - selvejer bonde i Borum. Han var en tid herredsfoged i Framlev herred i Aarhus amt.

Han var født omkring 1500 som søn af Niels Fogh, som skulle være den første af denne Fogh slægt. Niels var gårdmand i Borum i Borum sogn i Aarhus amt - nævnt 1492 i "granskningsbrev", 1494 og 1505. Man antager, at hans efternavn skyldes, at han har  været herredsfoged i Framlev Herred i Aarhus amt.

Det er så oplysninger, som jeg har fundet på nettet.

Min svigermor (født Mærsk) havde så disse som aner.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej Christian.

Ja, det er jeg opmærksom på. Jeg har indtil videre haft  Laurids Fogh, der var Borgmester og byfoged i Aarhus i 1552-1574 og som døde 23 apr. 1579, som mulig far til Laurids Fogh.  

Om denne Laurids Fogh står der følgende i "Blade af Aarhus Byes Historie" J. Hoffmeyer:

1537 tog han Borgerskab. I 1537 køber han en Gaard paa Skolegade »lige overfor Bispegaarden, næst norden op til den gamle Residensgaard for Boetii Præbende«. Han sælger den straks efter til Sognepræst Esbern Pedersens Enke Ellen Sørensdatter. Det var formodentlig Laur. Fogs Datter Sidsel, der blev gift med Christen Ottesen Blichfeld, Præst ved Frue Kirke. Deres Søn Otto (d. 1625) blev Rektor i Randers og 1617 i Viborg.

Men så er det, at jeg får fat i en lille bog: En samling Jydske Testamenter af C. Klitgaard, hvor i der står en nekrolog over Catharina Lauridsdatter Fogh. Her står der meget præcist, at forældrene Laurids Fogh og Anne Jørgensdatter flytter fra Flensborg til Aarhus af frygt for de kejserlige tropper (Trediveårskrigen tænker jeg).

Det kunne måske tænkes at Laurids rent faktisk var fra Aarhus og studerede i Flensborg, men det står der ikke noget om i nekrologen.

Jeg lånte bogen, fordi der skulle stå noget om min forfar Niels Nielsen Hjersing og fandt ud af, at der også stod nekrologer over flere andre i min slægt: Hans Bendixen Harding, Maren Jensdatter Lassen og Catharina Lauridsdatter Fogh. Så hvis din hustru er af samme slægt, kan den bog anbefales.

Jeg har i øvrigt fået at vide, at Laurids Fogh og Anne Jørgensdatter ikke står opført i Flensborgs borgerbog.

vh. Annette

Annette Damgaard Hansen

#5
Hej Christian og andre, som måske kan hjælpe og tolke gamle tekster.

Jeg har i Nørgaard-Pedersens Jydske Tingbøger netop fundet følgende sag om Laurids Fogh og Anne Jørgensdatter.

Det er svært for mig at tolke det gamle sprog, men er Laurids Sørensen Fog og Laurids Fog én og samme mand, eller er der tale om to forskellige? - mon nogen kan tyde det?

Hvis jeg tolker teksten korrekt er det samme person. Hvis det er den samme, ja så må Laurids Fogs far jo hedde Søren Fogh.

Citat** N Madsen for Rasmus Lauritsen gav til kende, at det var nu i dag lovligt det 3.ting at han havde udæsket af Hans Pedersen borger sst Rasmus Lauritsens delte og lovforvunden mand Laurits Sørensen Fog sst med sin farkoste, som boer i Hans Pedersens gård her på Torvet, og i hvert ting forbudt Hans Pedersen at huse og helle eller holde tag og skjul over Laurits Fog imod loven. derimod blev fremlagt Hans Pedersens brev lydende, eftersom Rasmus Lauritsen hos mig æsker hans fordelte mand Laurits Fog, så er dette mit svar derimod, at ikke har lejet nogen min gård eller hus til Laurits Fog, men min gård på Torvet har jeg lejet til Anne Jørgensdatter og har derfor mig med Laurits Fog intet at befatte. actum Århus 8/2 1638 Hans Pedersen egen hånd.

vh Annette

Annette Damgaard Hansen

Nå, jeg har prøvet og tolke ovenstående tekst, og for mig ser der ud til at stå - frit oversat, at Laurits Sørensen Fog er bundet af en lov, der betyder, at det er forbudt for Hans Pedersen at huse Laurids Fogh og hans farkoste (skib, båd?) i sin gård på Torvet (muligvis Stroe Torv). Det problem afviser Hans Pedersen, der ikke har lejet gården ud til Laurids Fogh, men til Anne Jørgensdatter, der åbenbart ikke er bundet af den samme lov.

Det vil sige, at Laurids Foghs far ikke kan være Århusborgmester Laurids Fogh, men en ukendt Søren Lauridsen, der muligvis boede i Flensborg i og med, at Laurids (Sørensen) Fogh flyttede fra Flensborg til Aarhus anno 1625 grundet trediveårskrigen.

vh Annette


Christian Konstmann Autzen

#7
Hej Annette

Der kan givet være flere uafhængige slægter Fog/Fogh, så din Fogh i Aarhus behøver nødvendigvis ikke at have noget med Fogh slægten fra Borum sogn at gøre.

Jeg så Geipel's svar på din efterlysning i Flensborg - som så desværre ikke hjalp dig videre.

30 års krigen og Flensborg: - Jeg kender ikke så meget til, om Flensborg også var direkte involveret i den krig. Den danske konge blev jo hurtigt udraderet i den krig, hvor så den svenske konge var betydeligt mere fremgangsrig, bl.a. helt ned til Augsburg.

Niels Nielsen Fogh havde en søn Peder Nielsen Fogh, som fik en søn Laurids Pedersen Fogh, født ca. 1581 - men det kan så ikke have noget med sin Laurids Sørensen Fogh at gøre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Finn Holbek

#8
Jeg stammer fra Laurids den ældre (via Blichfeldt), og har på et tidspunkt antaget at Laurids den yngre muligvis var søn af denne (hvilket også ses på min hjemmeside).

Spændende med teksten fra tingbogen, som (hvis den ellers er tolket rigtigt) påviser et fjendskab imellem de to Laurids Fogh.

Et gæt kunne være, at de er onkel og nevø, og at fjendskabet er opstået i forbindelse med en arvetrætte, hvilket var meget almindeligt på den tid.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Annette Damgaard Hansen

Christian Konstmann Autzen:

Ja, det kunne godt se ud til at der kunne være en Borum-slægt og en Flensborg-slægt ved navn Fogh i Aarhus. Alligevel er det som tidligere nævnt svært at vide, om min Laurids Fogh, blot var student i Flensborg og flyttede hjem til Aarhus fra Flensborg – eller om han faktisk stammer fra Flensborg??

I hvertfald er den gren af min slægt i forvejen præget af ægteskaber mellem tyske og hollandske slægter, så det virker realistisk nok at Laurids Fogh kunne komme fra det syddanske/nu tyske Flensborg.

Laurids Foghs søn Jørgen Fogh giftede sig eksempelvis med Chatrine Schumacher, hvis forældre var Joachim Schumacher og Molly Motzfeldt – altså tysker.

Jørgen Foghs oldebarn Bente Clementin giftede sig med Laurids de Hemmer Trap. Trap-slægten kom muligvis fra Østrig og de Hemmer-slægten kom fra Holland.

Deres datter Birgitte Cathrine Lauridsdatter Trap giftede sig med Frantz Mathias Thestrup Hoppe, der højest sandsynligvis var af Hollandsk afstamning.

Finn Holbek:

Der er en lille fortsættelse hvor gården igen bliver solgt:

** Bernt Klodt for Sidsel Nielsdatter, salig hr Søren Andersens efterleverske. Hans Pedersen borger sst solgte og skødede til Sidsel Nielsdatter en hans gård, som Laurits Fog og Clemend Organist iboer, liggende på Torvegaden østen for Maren Lauritsdatters gård og vesten for Augustinus Millers gård, med et fuldt gårdsavl, som dertil i alle Århus vange er liggende.

NB Jeg scanner også nekrologen over Cathrina Lauridsdatter Fogh og lægger den ind.

Vh Annette


Annette Damgaard Hansen

#10
Nekrologen over Catharina Lauritzdatter Fogh - som C. Klitgaard kalder det i En samling Jydske Testamenter fra 1681 - 1734 - er vedhæftet her under.

Hun giftede sig med en Christen Lauridsen og hendes svoger var Niels Lauridsen - det lyder unægtelig, som om de er fra Borum-slægten, så det er ret så interessant. Mon nogen har et bud på disse relationer?

vh Annette

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Holbek

Chatrine Schumachers mor hed Maria Motzfeldt f. 1614 i København.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Annette Damgaard Hansen

#12
Hej igen.

Jeg har hende som Maria Molly Motzfeldt d. 1. dec 1693 i København. Men jeg har ikke tjekket det nærmere endnu.

vh Annette

Christian Konstmann Autzen

Hej Annette

Blot som input:

Du skriver bl.a. dette:

Jeg har i Nørgaard-Pedersens Jydske Tingbøger netop fundet følgende sag om Laurids Fogh og Anne Jørgensdatter.

Har du været hele bogen igennem - og set efter Laurids Fogh som køber/sælger af ejendommen eller andre ejendomme i Århus ?

Der kunne jo være mere om denne mand - og som så kunne give en (yderligere) forklaring.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Damgaard Hansen

Hej Christian.

Nørgaard-Pedersens Jydske Tingbøger består af  en CD-rom, som jeg har købt af Kirstin Nørgaard-Pedersen, der har oversat dele af nogle jyske tingbøger.
På CD-rommen ser jeg indtil videre kun de to notitser, som jeg har sat ind i tråden her.

Alternativet er nok Landsarkivet, som jeg indtil videre kun har besøgt en gang - faktisk i tirsdags, hvor jeg fandt et skifte på 33 sider over en anden formor og forfar - Maren Jensdatter Lassen og Dines Pedersen Winds, der også var købmand i Aarhus, men en generation senere. Desværre kan jeg ikke læse det skifte, da jeg ikke er særlig god til gotisk. Jeg er helt klar bedre til at google og læse bøger, men nu har jeg affotograferet skiftet, så må jeg se om nogen kan hjælpe en dag.

CD-rom udgivelsen Jydske Tingbøger ser ud som brudstykket på linket her:

http://www.randers.dk/dokumenter/randers%20byfoged.pdf

vh Annette