Ingrid Charlotte Ger(d)strøm, født ca.1819, Trelleborg, Malmøhus Len, Sverige

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 05 Feb 2011 - 21:58

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde

Hejsa
Jeg har forsøgt at søge oplysninger på genline.com, men havde ikke meget held med det. Jeg bliver vist ikke helt gode venner med det opslagssystem??

Jeg vil blive meget glad, hvis nogen vil hjælpe med opslag på hendes fødsel/forældre.

Hun dukker op i Skjørring Sogn, Framlev Herred, Århus Amt i 1866, hvor hun gifter sig kort efter (47 år) i 1866 med vores ane Thomas Sørensen (30 år).
Jvf. tilgangslisten 1866 for Skjørring Sogn har hun to "uægte" børn med fra Sverige.,  og "som nu tjener". Altså er de ikke flyttet med.

Jeg takker for enhver oplysning...  :)

Mvh.

Birthe


Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Hanne B-son

Hej Birthe, er der ikke noget om navnen på hendes 2 børn hun har med til DK?

Der er ingen Ingrid Charlotta født i Trelleborg mellem åren 1817-1820.

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 2, 25e/banegaardsveien, 22, FT 1880, A4181
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Peter Gerstrøm 62  Gift Husfader Forhen Kobbersmed Lund, Sverrig Else Elisabeth Gerstrøm Født Felise 76  Gift Hans Kone  Aarhus

Namnet Gerstrøm är ett ovanligt efternamn i Sverige. Därför undrar jag om hon kan ha någon anknytning till denne Peter Gerström? I Köpenhamn finns det en Robert Emanuel Gerstrøm f. 23/4 1850 i Aarhus.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Jeg har fundet Hans Peter Gerdström's begge vielser på www.familysearch.org.

Hans første vielse er på opslag 323 Århus Domsogn 1844-1851.

Eva, står det Flädie som födelseförsamling?
-----------------------------------------------------------------------------

Fødte i Flädie sogn år 1817 og 1819.

Kilde:  SE/LLA/13091 Flädie C:2 (1780-1861)  Bild 35 / sid 57
Födda år 1817 i Flädie församling

Febr. 11
Föddes i Flädie Trädgårdsmästarens Mathias Gärdström och dess hustru Cathrina Cecilia Håstedt's son Hans Peter
-------------------------------------------------------------------
Kilde: SE/LLA/13091 Flädie C:2 (1780-1861)  Bild 37 / sid 61
Födda år 1819 i Flädie församling

Maj 5
Föddes i Flädie Trädgårdsmästarens Mathias Gärdström och dess hustru Cathrina Cecilia Håstedt's dotter Ingrid

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis


Ja, det står Flädie som ligger strax utanför Lund. Hans namn är skrivet Gerdström.
Hanne, hette dottern Ingrid också Charlotta? Man kan ju misstänka att det rör sig om 2 syskon som hamnat på Jylland.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hanne, kan du hitta om Hans Peters syster utvandrade? Jag tittade på hennes vigsel 1866. Det står tydligt Trelleborg. Flädie ligger långt från Trelleborg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hon finns i afgangslisten för Framlev S, 1863-1865 opslag 70. Det går kanske att följa henne bakåt med hjälp av tilgangs- och afgangslisten.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Familjen flyttar runt en hel del  :)

Dottern är angiven med bara förnamnet Ingrid där jag hittills har hittat familjen.

Birthe Nørskov Bonde

Det er vældig spændende det her!  :)

Jvf. hendes giftemål som 47-årig i 1866 med Thomas Sørensen, 30 år, (Skjørring Sogn, Framlev Herred, Århus Amt, opsl. 121) er det anført, at hun er født i Trelleborg, Malmøhus Len. Men det behøver jo ikke nødvendig være de korrekte oplysninger... Lige nu roder jeg med tilgangslisterne for Framlev Sogn, Framlev Herred, Århus Amt, som hun forlod i forbindelse med giftemålet. Hun fremgår af afgangslisten for samme sogn, opsl. 70.
Hun figurerer tilsyneladende ikke i folketællingerne på http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp så dér skal jeg også igang med arkivalieonline.dk  :)

Mon forældrene også er rejst til Danmark, siden at de to søskende havner i Jylland?

Jeg har ikke navnene på de to uægte børn - endnu.

Mvh.

Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Eva Morfiadakis

Du finner henne i Framlev S, tilgang 1865 opslag 13. Det står något om Aarhus politikammer.

Eva M
Eva M

Birthe Nørskov Bonde

Jvf. tilgangslisterne for Framslev Sogn 1863-1875 (opsl. 13), kommer hun til sognet 25. april 1865 med flytteseddel fra Århus Politi... (en betegnelse som jeg har svært ved at tyde).

Flyttesedlen må vel fordi hun ikke er dansk?

Men såfremt hun er søster til Hans Peter, tyder det på at søskendeparret havner i Århus.

Mvh.

Birthe
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Birthe Nørskov Bonde

Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Eva Morfiadakis

Hej!

Letade efter något annat på fogsgaard.org och fann detta:

Nielsine Gerstrøm
fabriksarbejderske

Født: 20-02-1858     Fødested: Aarhus   

Død:  24-11-1911     Adresse ved død:   Ryesgade   47 A, 3

Vet inte om denna person har någon anknytning till Ingrid Charlotta.

Eva M
Eva M