charlotte amalie smith født 1773 eller 1778 måske næstved men gift i København

Startet af Erik Jørgensen, 09 Apr 2014 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

Erik Jørgensen

Jeg fundet Charlotte i kirkebog Sank. Nicolai  død 7.4.1802. Læser det som enten 24 år eller 29 år gammel.  Jeg kender intet mere til hende desværre. Hun blev gift med min tiptipoldefar i 1797 og der har jeg fundet dem i kirkebøgerne. Har tjekke forlovere men intet kan lede mig hen på hvor hun er født eller hvem der er hendes forældre.  Næstved har jeg set  der hvor jeg fandt dem gift. Det  blev de i  Sankt Hans Hospitals kirke som jeg fandt ud af lå i Ladegården i 1797. 
Jeg vil så gerne finde mere om hende der døde så ung. Hvem er hendes forældre ??? :)vh Erik jørgensen

Anna N Rasmussen

Hej Erik,

Det kunne være hende her ved FT-1787 (NB, jeg har klippet en lang række personer væk)

København (Staden), Vester Kvarter, Det Kongelige Waisenhuus, Nytorv 138, 679, FT-1787, C2170
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Jørgensen   57   Gift   Hosbonde   Portner   
Maria Peders Datter   49   Gift   hans Kone      
Lovisa Friderica Meyer   17   Ugift      Tienestepige   
Jens Brostrøm   74   Ugift      forhen Informator,Pensionist   
Jens Pedersen Biering   71   Enkemand      forhen Skoemager,Pensionist   
Carl Thestrup   62   Ugift      Informator   
Jens Branch Obel   29   Ugift      Informator   
Rasmus Fog   25   Ugift      Informator   
Ole Christian Saxtorph   26   Ugift      Informator   
Christian Fog   24   Ugift      Informator   
Niels Lacour   34   Ugift      Hægemester   
Christine Drachman   60   Enke      Læremoder   
Johanne Christine Kørlp   8   Ugift   hoshavende Datter Datter      
Anna Kirstine Schous   45   Enke      Læremoder   
Birthe Peders Datter   47   Ugift      Sygevarterske !!   
Jørgen Henrichsen Møller   12   Ugift   Waisendreng      
Andreas Peter Colmitz   12   Ugift   Waisendreng      
Hans Olsen Holmstrøm   12   Ugift   Waisendreng      
Lovise Kyhn   10   Ugift   Waisenpigebarn      
Charlotta Amalia Schmidt   10   Ugift   Waisenpigebarn      
Wilhelmina Friderica Hansen   10   Ugift   Waisenpigebarn      
Mariane Høy Kastberg   11   Ugift   Waisenpigebarn

Hun skulle i så fald være født ca. 1777.

Har du prøvet Fødselsstiftelsen?

Med venlig hilsen
Anna   

   

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Dette må være dit anepar ved FT-1801, ikke?

I så fald, så peger Charlotte Amalies alder også her mod, at hun må være født ca. 1777-78.

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Købmager Kvarter, Matr. 72, 279, FT-1801, A5032
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Nicolai Christensen   30   Gift   Huusbond   Guld og Solv arbeider   
Charlotte Amalia Smitt   23   Gift   hans Kone      
Nicolai Peter Christensen   3   Ugift   hans Søn      
Peter Jørgensen   25   Ugift      Guldsmed Svend   
Ole Albert Kierumgaard   17   Ugift      Læredreng   
Frideriche Klingenberg   18   Ugift      Tjenestepige   
Ane Skram   19   Ugift      Logerende og Tienestesøgend   

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Erik Jørgensen

Tak for svar Anne.  Desværre ikke noget nyt. Jeg har begge dele du har fremsendt.  Hvis det er hende fra Vajsenhuset har jeg set i Rigsarkivet og kan ikke komme de videre. 
Hvad og hvor ser jeg fødselsanstalten.  vh Erik

Anna N Rasmussen

Nå, men så lader det da til, at fødselsår 1777 eller 1778 er forholdsvist sikkert, når begge de folketællinger hvor hun optræder, peger i den retning.

Jeg finder ingen Charlotte Amalie'r født på det tidspunkt via Familysearch. Ganske vist er langt fra alle landets kirkebøger indtastede på FS, så hun kan i princippet være født hvor som helst i landet.

Hendes lidt sjældne efternavn Schmidt/Smith kan forhåbentlig bruges som et spor, jeg kan bare ikke lige nu gennemskue hvordan.

Med Vajsenhuset inde i billedet, lader hun ikke til at være født i en "kernefamilie", men må have mistet en eller begge forældre, eller hun kan have haft en enlig mor. Derfor vil jeg fastholde, at Fødselsstiftelsen kan være et godt sted at starte søgningen.

Fødselsstiftelsens kirkebøger ligger på Arkivalier Online. Du skal bruge denne:

Kirkebøger, Københans Amt, Sokkelund Herred, Den Kongelige Fødselsstiftelse, bogen 1759-1784.

Jeg finder 2 Charlotte Amalie'r født i 1777-78, de findes begge på opslag 150, født henholdsvis 13.september og 6.oktober.

Derfra kan du gå videre til Fødselsstiftelsens arkiv og den såkaldte Hovedprotokol – adgang via Daisy:

Direkte links:

Den ene har barn nr. 361 og mor nr. 354:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415203#9,3851

Den anden har barn nr. 400 og mor nr. 386:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415203#9,3855,

Numrene kan bruges til at slå op i Udsætterprotokollen (hvor det fremgår hvor børnene kom hen, feks i plejefamilie), og prøve at identificere, om "din" Charlotte Amalie kan være en af de to piger.

Desværre er de ældste udsætterprotokoller, før 1804, endnu ikke lagt online på AO, men skal, indtil videre, ses på Rigsarkivets læsesal.

Direkte link til udsætterprotokollerne (11 stks):

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=uds%C3%A6tter&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=105361&henid=105364&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Der findes også et register til dem:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=uds%C3%A6tter&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=105370&henid=105373&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Mht. Vajsenhuset, så er dets arkiv er godt bevaret, og kan ses på Rigsarkivet – oversigt over indholdet, bla. elevkartoteker, her:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=vajsenhus&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=412084&ngnid=412087&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=1&dir=a&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Om Vajsenhusets historie kan du læse på disse to opslag:
http://da.wikipedia.org/wiki/Det_Kongelige_Vajsenhus og http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Socialpolitik/Det_Kongelige_Vajsenhus

MVH
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Erik Jørgensen

Tak for dit store arbejde. Der bliver noget at arbejde med.   Jeg prøver lige at sende det med fra kirkebogen
nå, det kan jeg ikke få sat ind her.  Men der står måske 29 år gammel da hun dør og så er det jo 1773 vi skal have fat i.  Hvordan får jeg noget jeg kopiere fra kirkebogen sat her ind på siden ???
vh Erik

Erik Jørgensen

sidste nyt. Jeg har fået hjælp til at tyde det fra kirkebogen ved hendes død og der er hun 24 år i 1802 så 1778 passer nok. 

Anna N Rasmussen

Ja, jeg kiggede også lige efter, og mener også at læse 24 år. I øvrigt så er det min erfaring, at man altid bør bruge en god margin på et par år eller fem, når vi er tilbage i 1700-tallet og det tidlige 1800-tal. Der blev ofte både husket og skrevet forkert. Men her i Charlotte Amalies tilfælde, ser aldersangivelsen så ud til at være ret præcis.

Jeg synes fortsat, at du skal afprøve Waisenhus-sporet og Fødselsstiftelsen. Begge dele kræver en tur på arkivet.

Du kan også starte med at prøve at finde hendes konfirmation, den må jo være foregået et sted i begyndelsen af 1790-erne.

God arbejdslyst  :)

MVH. Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Erik Jørgensen

Endnu en gang tak Anna for dit svar.  Hvilken kirke vil du sige jeg skal kigge i vedr. konfirmation.  Hvis hun er født fødselsstiftelsen ??
vh Erik

Erik Jørgensen

Jeg vil lige høre dig Ana.  Jeg fandt også en Charlotte 1778  med nr 441 - 210  vil du være sød at se på denne også .  Jeg har ikke haft tid til at komme i rigsarkivet endnu.  Så jeg er ikke kommet videre.
vh Erik Jørgensen

Erik Jørgensen

Jeg fandt en til på side 151   er du sød at kigge på hende også  jeg ved ikke hvordan ??