Jørgen Knudsen, slagter i Skanderborg, d. 1781.

Startet af Henning Grøndahl Andersen, 07 Apr 2014 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Henning Grøndahl Andersen

Hej.
Kan der evt. findes flere oplysninger om ham, end jeg har på vedhæftede.

Han må være født ca. 1703. Han ses i Skanderborg kb. fra 1744, hvor datteren Else Marie døbes. Derefter kan han følges i kb. til han dør 1781.

I en artikel i Vejle Amts Årbog 1954 "Peder Buch i Hvejsel og hans Samtid" af Arne Sundbo, nævnes at familien formentlig stammede fra Kerteminde, men Sundbo nævner ikke hvorfor, han havde den formodning.

Jeg har senere fundet en vielse i Kollerup-Vindelev kb.1776, der måske kan forklare Sundbos antagelse. Det drejer sig om opslag 126, hvor Margrethe Jørgensdatter Bach, født i Kerteminde og Jens Pedersen Nyebye i Uldum blev viet, og hvor Jørgen Knudsens søn Knud var forlover.

Jeg har efterfølgende prøvet at finde slægtsmæssig sammenhæng mellem Margrethe Jørgensdatter Bach og Knud Jørgensen, men synes ikke jeg finder nogen.

venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen
Thyregod 


[vedhæfting slettet af admin]

Heidi Ilsoee

Skanderborg Kirkebog:

født 1744 - slagterens hjemmedøbte barn af Skanderborg - Else Marie
død 1749 - Simon Thomasen, Jørgen Slagters konefader af Skanderborg (begravet)
død 1749 - Jørgen Knudsen Slagters barn af Skanderborg - 5 år
død 1751 - Jørgen Slagters datter af Skanderborg - 10 år
født 1752 - Jørgen Slagters barn af Skanderborg - Simeon
død 1753 - Jørgen Slagters mindste barn af Skanderborg - 1½ år
død 1754 - Jørgen Slagters konemoder af Stilling (begravet)
død 1754 - Jørgen Slagters søsterdatter af Skanderborg - 15 år
død 1758 - margin: Jørgen Slagters hustru - 26 år
født 1760 - Jørgen Knudsen Slagters barn af Skanderborg - Rasmus
født 1763 - Jørgen Knudsen Slagters barn af Skanderborg - Margrethe
født 1765 - Jørgen Slagters barn af Skanderborg - Jørgen
død 1773 - Jørgen Knudsen Slagters hustru af Skanderborg - 40 år
død 1781 - Jørgen Slagter - 78 år
www.milloup.dk/bf

Jørgen Knudsen må komme et andet sted fra mellem 1741-1744. En datter dør 10 år gammel i 1751, men hun er ikke fundet døbt i Skanderborg kirke, ligesom hans vielse med den første kone heller ikke er i Skanderborg sogn.
Jørgen Knudsens vielse med hans 2. kone er heller ikke fundet i Skanderborg sogn.

Jeg prøver at gå på jagt i de omkringliggende sogne.

Heidi

Heidi Ilsoee

Kone 1: Margrethe Simonsdatter
Kone 2: Kirstine Marie Malling
Kone 3: Else Nielsdatter

Torrild sogn, Århus amt
viet 04.05.1759 - Jørgen Knudsen af Skanderborg og degnens søster Kirstine Marie Malling (trolovet og copuleret)

Randlev/Bjerager sogn, Århus amt.
viet 25.03.1775 - Jørgen Knudsen Slagter af Skanderborg og Else Nielsdatter af Bjerager (copuleret)

http://www.folketimidten.dk
(starter desværre først med år 1750)

199 Jørgen Knudsen, slagter i Skanderborg. 12.1.1781, fol.234B.
E: Else Nielsdatter. LV: Peder Pallesen, skomager sst. Første ægteskab med Margrethe Simonsdatter, skifte 1758. B: Knud i Nyborg i Langskov sogn, Koldinghus Amt. Andet ægteskab med Kirstine [Marie] Malling, skifte 13.12.1773 lbnr.153. B: Rasmus 27, Jørgen 15. FM: Baltser Terp, bager i Skanderborg.

http://www.brejl.dk/skb.html

Alt tyder på, at Jørgen Knudsen kom fra Skanderborg, men her starter kirkebøgerne først i 1723, så hans fødsel bliver nok umulig at finde.

Heidi



Heidi Ilsoee

Beklager, men jeg havde ikke set din vedhæftning før indlæggende, så noget er desværre dobbelt.

Heidi

Henning Grøndahl Andersen

Hej Heidi

Tak for hurtig tilbagemelding!

Vedhæftningen kan man jo nemt overse, synes ikke den er særlig tydelig markeret.

Oplysningerne fra Brejl og Feldballe har jeg.

Jeg mener, at Jørgen Knudsen må have været gift med en, før Margrethe Simonsdatter, da hun ikke kunne være mor til sønnen Knud Jørgensen, der var født ca. 1739.

Venlig hilsen
Henning 

Vivi Winther

Hej

Kirstine Marie Malling, Skanderborg.13 Decb 1773. E: Slagter Jørgen Knudsen. B: Rasmus i 12te, Jørgen i 8te aar.

Se lige denne tråd samme familie

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=42308.0

Hilsen

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Henning Grøndahl Andersen

Hej Vivi.

Tak for svar og tilbagemelding om tråden.

V.h.
Henning