Valsølille sogn Ringsted herred Sorø amt 1748.1814 opslag 127 pos 3(øverst th.)

Startet af Jens Møller Nielsen, 06 Apr 2014 - 08:44

Forrige emne - Næste emne

Jens Møller Nielsen

God morgen. Er der nogen der kan hjælpe mig med at tyde navne på forældre til Anders Jensen i ovennævnte kirkebog. Det samme er gældende for Karen Christensdatter på opslag 140 pos 19, i samme kirkebog. Hjælp søges med tak. Venlig hilsen Jens

Sanne Skjoldan

Hej Jens

For Anders Jensen har jeg ikke noget bud,
men for Karen, læser jeg Christen Nielsen og Karen Jørgensdatter.

Venligst
Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Karen Marie Knudsen

Kære Jens.

Faderen i opslag 127 hedder Hans Hansen, moderen Karen Westersdatter. Se FT 1801 Sorø, Ringsted, Valsølille opslag 11 familie 2.
Faderen i opslag 140 hedder Kristen Nielsen, moderen Karen Jørgensdatter.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Jens Møller Nielsen

Kære Sanne og Karen Marie. Tak for jeres hjælp. Nu har jeg fået et nyt problem, for den Anders jeg søger, er født i Valsølille ca. 1798, men har efternavn Jensen og ikke Hansen. Så nu må jeg søge igen??. Men tak for jeres hjælp og venlig hilsen, jeg håber I vil hjælpe en anden gang. Jens

Jens Møller Nielsen

Kære hjælper. Så har jeg fundet en ny "Anders". Nu er det opslag 130 øverst th., men det  er for mig at se også en fader med Hans  som fornavn og ikke som det gerne skulle være Jens. Hjælp søges. Venlig hilsen Jens

Sanne Skjoldan

Hej igen

Jeg tror heller ikke det er den rigtige, - og jeg sendte dig et forslag til opslag i DDD, det tror jeg desværre ikke rigtigt på mere for det er meget tydeligt at der i dåbsregistreringen står Andreas, så det var ikke en eventuel fejl i DDD.

Hvad har du, der gør at du mener at Anders skal være født i dette sogn?
Er der andre søskende, født her, hvem - hvornår?

Har du en folketælling?

Desværre ingen gode fund endnu:(

Sanne

Venlig Hilsen
Skjoldan

Jens Møller Nielsen

Kære Sanne. Grunden til at jeg tro Anders er født i Valsølille er, FT-1845 for Allindemagle sogn Ringsted herred Sorø amt, hvor der er anført fødested Valsølille. Med venlig hilsen Jens

Jens Møller Nielsen

Kære Sanne. Jeg tro der er en fejl i den Ft-1845. Jeg har fundet Anders viet med Karen Christensdatter Haraldsted kirke Ringsted herred Sorø amt 1814-45 opslag 399 nederst. Jeg tyder der at Andreas Jensen måske er født " i sognet" , men jeg er ikke så god til at tyde det. Såfremt det er tilfældet kan han være søn af en "Jens" i Haraldssted sogn. Jeg prøver at søge. God nat. Jens

Sanne Skjoldan

#8
Jens

Ja jeg var også lige på det spor:)

Men det er ikke sikkert at det er hans fødesogn, tit og ofte er det hustruens fødesogn der vies i, eller bare det sogn de nu engang tjener i.

Til gengæld har jeg fundet en dåb du bør se, i Valsølille KB samme år vi før har set på opslag 126, nr. 22, året er 1797, og datoen er d. 10 sep. her er en Anders med forældrene, som jeg ser det, - Jens Christiansen og Birte Nielsdatter.

Prøv at se på den.



Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Sanne Skjoldan

Jens

Nej du skal bare glemme alt om den Anders dåb i Valsølille, for du har fundet den rigtige vielse i Haraldsted, og ganske rigtigt står der at Anders er født i sognet, så nu skulle den være løst:)

God nat
Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Karen Marie Knudsen

Kære Jens.

Ved vielsen får vi to oplysninger: Anders Jensen er "31 Aar og Enkemand" og under forlovere står: "Brudgommens fader Jens Sigvardsen".
I FT 1801 Haraldsted opslag 10 2. familie står Jens Sigvardsen.
Fødslerne har jeg ikke fundet i Haraldsted, men de må jo være et sted.
I slægtsforskning gælder det om, at have tålmodighed og fantasi. Min egen tipoldefar var ikke til at finde i det sogn hvor han, efter min mening skulle være, men ved hans død stod, at han var født på Als under forældrenes besøg hos familien.
På et eller andet tidspunkt skal de nok dukke op.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen

Jens Møller Nielsen

Kære Sanne og Karen Marie. Af jeres arbejde kan jeg godt se, at I, i hvert fald, har tålmodighed med det arbejde I gør for mig. Jeg er sikker på, at vi er på det rigtige spor . Anders er jo enke efter Dorthe Hansdatter, der er død 15 juni 1828 (Haraldsted 1814-45 opslag 652 pos 4). Jeg søger fortsat ( nu med endnu større tålmod) efter Anders fødsel og første ægteskab. Med stor tak og venlig hilsen Jens.

Sanne Skjoldan

Hej Hej

Jeg fandt Anders`s forældres vielse:

Kirkebog, Haraldsted, 1700-1814, opslag 49, 3. spalte, nr. 2.
Året 1795
d. 2. Påskedag ? Jens Sivertsen og Pige Birthe Nielsdatter ? trolovede i Præstegården, hvor pigen tjener.
Forloverne, Sivert Pedersen og Niels Christensen af Jystrup sogn.
? d. 2. Pinsedag.

Sanne 
Venlig Hilsen
Skjoldan

Karen Marie Knudsen

Kære Jens.

Jeg har ham.
Sorø-Ringsted-Valsølille opslag 126 nr. 22.
Født 7. september, døbt 10. september 1797.

Med venlig hilsen
Karen Marie Knudsen 

Sanne Skjoldan

Ja Karen Marie har ret,

Og mit bud på teksten er:

1797
13.søndag efter Trinitatis d. 10 sept.
? Indsidder ? i ?ittenborghuset Jens Sivertsen og hustru Birthe Nielsdatter deres søn født d. 7. sept. til dåben i Valsølille Kirke, Barnet Anders Kaldtes blev båret af Peter ?(Vægters) hustru fra Oldhuset
Fad. Jens Larsen af Gjorstruphuset Jens ? fra ?opvedshuset, ungkarl Peter Olsen og Jens ? hustru fra ????borg.

Der er en del ? men måske hvis man ser i FT listerne , så kan man måske bedre finde de rette navne på de huse der her er nævnt.

Men slut for nu, jeg håber at nogen kan rette til hvis det er helt galt tydet.

Venligst
Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Jens Møller Nielsen

Kære Karen Marie og Sanne. Tak , det er bare slet ikke til at fatte , I er enestående. Nu kan jeg selv afslutte det der mangles. Så er Anders alligevel født i Valsølille. Tak for jeres hjælp og med mange venlige hilsner Jens

Jens Møller Nielsen

Kære Sanne og Karen Marie. Nu er jeg her igen. Jeg har ikke kunnet finde familien Sigvardsen i FT-1801 i Valsølille med derimod i FT-1801 i Haraldsted . Familien består af Jens Sigvartsen 33 år boende i Langeberg huse, Birthe Nielsdatter 29 år, Hans Jensen 6 år og Anders Jensen 4 år. Familien kan selvfølgelig været flyttet fra Valsølille til Haraldsted, men nu er de da fundet. Med venlig hilsen Jens

Sanne Skjoldan

Hej Jens

http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

Der er selvfølgelig en forklaring på hvorfor Anders med familie bor hvor de bor, man skal bare finde den!

Jeg har lagt et link til Dis Danmarks kort over sogne i Danmark, det er en god ide at se på det når man har personer der ser ud til at bevæge sig i flere nabosogne.
(kort og matrikkelstyrelsen`s historiske kort er også en mulighed)

Præsten for Valsølille sogn har også haft embedet i Jystrup sogn, og ved Anders `s forældres vielse stod der at Birthe Nielsdatter var tjenende på præstegården. (iflg. noget historisk set på nettet engang, var det normalt at præsten og degnen sejlede over søen mellem de to sogne),
og en af forloverne var en Sivert Pedersen fra Jystrup, - er det faderen til brudgommen?

Præsten på dette tidspunkt hedder - tror jeg - Otto Grundtvig, der kan måske søges efter noget historisk på nettet.

Med hensyn til søgning efter navne, må man prøve med forskellige stave måder, for det kan skifte:)
(Sivertsen - Sigvardsen - osv.) 

Jeg håber du finder oplysninger der kan gøre dine aner til mere end blot et navn i rækken, det er altid sjovt.



Rigtig god anejagt
Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Jens Møller Nielsen

Ja Sanne, du har tilsyneladende ret. Selvom jeg ikke rigtig kan tyde teksten, så er Jens Sigvardsen født som søn af Sigvard Pedersen og døbt i Jystrup kirke engang i 1767 (Valsølille-Jystrup kirke 1748-1814 opslg 30 nederst th.). Hvad er ellers står i teksten kan jeg ikke tyde ??. Med venlig hilsen Jens

Sanne Skjoldan

Hej Jens

Jeg vover pelsen:)

1768
Fest ? Blev Sigvardt Pedersen Husmands lident drengebarn af Jystrup døbt i Jystrup Kirke og blev kaldt Jens, Bødkerens kone af Valsølille *Anneksgård* bar det.
Mande fadderne var Jens Bødker, ? Holbacksen i Jystrup og Jens Ericksen samme sted,
Kvinde faderne var Christen Christensens hustru ibidem.

Konen Indtro: Dom: 2 adv. 1769.

* er ikke sikker på Anneksgård?

( Det var dog en frygtelig masse Jenser:)

Venligst
Sanne
Venlig Hilsen
Skjoldan

Jens Møller Nielsen

Hej Sanne . Endnu en Jens siger dig tak. Med venlig hilsen Nok en Jens