Johan Edgar Ahlm - Sverige ?

Startet af Kenneth Flindt, 05 Feb 2011 - 11:22

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Flindt

Jeg søger hjælp til at finde oplysninger om en Johan Edgar Ahlm (Muligvis ikke født Ahlm men død Ahlm) Fødselsdato 28 jan 1895 Svedala - Lund Sverige

Hans mor var ganske ung og hed vist nok Clara hun blæiver gravid med en svensk adelsmand og sendes med en stor pose penge og billet så de var sikker på hun kom afsted og lang væk.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Hanne B-son

#1
Hej Kenneth, der ingen dreng født i Svedala den 28 jan. 1895. Hvor har du oplysningen fra? Hvor og hvornår finder du ham første gang i DK?



Jeg fandt dette på www.ddd.dda.dk efter jeg havde gjort indlæget.

Efternavn:  Alm Fornavn:  Johan Edgar
Fødselsdatering:  28.01.1895 Afrejse:  01.11.1911
Oplyst næringsvej:  Tjenestekarl
Fødeland:  Sverige Føderegion:  Malmöhus Län
Afr. til land:  Danmark
Afr. til region:  Maribo Amt
Tj./Oph.sted (region):  Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn):  Valby
Kildenummer:  2102002

--------------------------------------------------------------------------------
Efternavn:  Alm Fornavn:  Johan Edgar
Fødselsdatering:  00.00.1895
Ankomst:  20.11.1909
Oplyst næringsvej:  Tjenestekarl Ank. fra (land):  Danmark
Ank. fra (region):  Københavns Amt & By Ank. fra (lokal):  København
Fødeland:  Sverige
Tj./Oph.sted (region):  Frederiksborg Amt Tj./oph.sted (sogn):  Valby
Tj./oph.sted (art):  Gård
Tj./op.sted(pr(vr):  Andersen
Kildenummer:  2203702


Venlig hilsen Hanne

Kenneth Flindt

#2
Hej Hanne

jeg tror bestemt du har fat i den rette. Det underlige er bare at det så viser sig at hun ikke tager ham med til USA som historine lyder !?

Jeg søger for en person som jeg arbejder sammen med og har de oplysninger gennem hende, men de er ikke 100% og derfor er jeg ret interesseret i at vide mere om ham og evt. slægt fra Sverige eller ?

Johan Edgar Ahlm skulle blive gift med en Ida Petterson som skulle være født d. 7 okt. 1895 i Blekinge i Sverige  de begge skulle dø i Danmark hun i Næstved omk. 1989 og han i Bråby ved Soro i maj 1961.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Eva Morfiadakis

Hej Kenneth och Hanne!

Genom ingifte heter en gren av min släkt Alm. Min gren kommer från Anderslöv som är ca. 5 km från Svedala. Jag såg på DDSS att Alm förekommer i Svedala före 1894.
Hanne, det är bara en chansning men kolla ändå Anderslöv. Man kan ju aldrig veta.

Jag har försökt att finna en Klara/Clara Alm som invandrad i USA men har inte funnit någon som passar.

Eva
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
Hanne, Han finns i FT 1911 opslag 32, Valby. Han är född i Hällestad enl. FT. Är det i Skåne ska det vara Torna Hällestad. Församlingen heter visst Hällestad.

Eva M
Eva M

Kenneth Flindt

Har fundet ham i en folkeoptælling i 1911 Fredriksborg amt, Valby sogn opslag 32 her står han nævnt som født i Sverige i Helestad 28 jan 1895.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Anne Mortensen

FT 1911
Frederiksborg
Valby
opslag 32
Johan Edgar Ahlm
f. Helestad(??) Sverige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hanne B-son

Her er Ida  :)

Kilde Emibas (cd)

Post 345233
Petersson, Ida
Åbodotter (ogift kvinna)
f. 7/10 1895 i Backaryd, Blekinge län (Blekinge)

Utvandrad 14/1 1915 från Smemåla, Backaryd, Blekinge län (Blekinge)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 304
Emibas emigrationsakt: Backaryd K 1915 001


Venlig hilsen Hanne


Eva Morfiadakis

Anna Hansen gifter sig med Rasmus Nielsen 6 nov. 1900. Han är från Jylland och hon från Gjiouv? i Danmark. från FS

EvaM
Eva M

Hanne B-son

Har sökt i Hällestad församlingar, Malmöhus län, Skaraborg och Östergötland. Ingen Johan Edgar född 1895.

Eva Morfiadakis

#11
Hanne, det slog mig plötsligt. Alla barn som föddes på Lunds lasarett fick födelseort Lund. Jag vet inte om lasarettets födelsebok är scannad. Min mor var född 1924 i Lund och döptes där men familjen bodde 3 mil från Lund, faktiskt inte långt från Torna Hällestad. Jag minns inte om lasarettet också lämnade uppgifter till SCB eller om bara hemförsamlingen gjorde det. Johan Edgar kan ha varit född i Lund.
Jag kan inte hitta födelseböckerna på Landsarkivet i Lund. På Nad finns bara SCB utdrag från 1904. Jag hittade att födelseböckerna finns i sjukhusets arkiv. Jag är lite frågande för jag vet att jag fick titta i 1924-års bok på Landsarkivet. Det var sekretess så jag fick bara se på sidan med min mors födelse. Kan det vara så att lasarettet började föra egen födelsebok först 1904? Kan födslarna tidigare ha registrerats i Lunds domkyrkoförsamling?

Eva M
Eva M

Kenneth Flindt

#12
Hold da op hvor i kan finde mange oplysninger :-)

Det ser jo tydeligt ud som om at historien med at modern som skulle hedde Clara og være blevet send til USA med en stor pose penge ikke passer !

Når man kigger på dette link : http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3D%5C%5C%5C%5C192%2E168%2E100%2E11%5C%5Cimages%5C%5CT715%2D0152%5C%5CT715%2D01520720%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=604146050004&name=Johan%26nbsp%3BAlm&doa=Oct+06%2C+1900&port=Copenhagen&line=0004

Ser det ud som om at der står Rasmus Ahlm ved den person hun møde i USA ved ankomst, altså kunne det jo være hendes mand, og gruden til at sønne hedder Ahlm til efternavn. Hvor får i informationen om at de gifter sig i 1900 og han er fra Jylland ?

Gad vide hvor længe de bor der for ifølge familien så skulle Edvard med sin mor og andre søskende ende i Tyskland hvor han går i skole og lærer tysk, hvilket i Danmark under krigen giver ham store problemer !!!
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Eva Morfiadakis


Pojken heter Alm men Rasmus heter Nilson/Nilsen. Jag fann vigseln på Familysearch. Man kan ju inte vara säker på om det är rätt personer.
Om du ser så är Anna Hansen dansk och last residence är Danmark. Hon är ogift. Pojken är svensk men last residence är Danmark.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Min tanke da jeg fandt navnet Johan Ahlm var at Anna Hansen var "barnepige" for ham på rejsen og skulle følge ham til sin mor ???

Er enig med Eva i, at han hedder  Rasmus Nilson.
-------------------------
Hvis det er den rigtige Johan må han måske kunne findes i en FT i Amerika mellem 1900 og ca. 1909 - men det har jeg ikke forstand på, men en anden kan sikkert.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kenneth Flindt

#15
Det var pokkers  ??? Så er der måske noget om den historie med ham adelsmanden fra Sverige alligevel................... Men vi har ikke kunne finde hende hverken som udvandret eller indvandret igen og det virker underligt at han skulle komme alene til USA som 6 årig uden sin mor eller !? og hvornår kommer han så til Danmark igen ?

Historien lyde er at hun møder en ny mand i USA og de gifter sig og hun får 3 børn med ham, han bruger så alle hendes penge på spil, så hun til sidst må rejse for de sidste penge hun har og når til Tyskland, hvor hun gør rent frem til hun igen har penge nok til at komme til Danmark, senere skulle to af hendes børn tage turen til USA igen hvor de stifter familie !
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Hanne B-son

Hej Kenneth, hvornår blir Johan Edgar gift i DK? Står det noget ved hans vielse om fødestedet, om moderen? Hvad står det ved Johan Edgar's ev. børns dåb, konfirmation og vielse om Johan Edgar?

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis


Hej Kenneth,

Om det är han som åker till USA 1900 så är han tillbaka senast 1909 (november) för då kommer han till Valby. Han är bara 14/15 år gammal. Blev han inte konfirmerad? Jag sökte på Vallby 1909/1910 men fann inget.

FT i USA brukar göras i november, 1900 och 1910. 1900 är den enda Census som man ev. kunde finna honom i.

Precis som Anne tänkte jag att Anna Hansen åkte med honom som "børnepige" för att lämna honom hos hans mor. Hon måste ju ha rest tidigare till USA mellan 1895-1900. Jag har sökt på Clara/Klara men inte funnit någon passande kandidat. Möjligheten finns ju att hon åkt till Canada och därifrån tagit sig till USA. Då kan man ju inte finna henne på Ellis Island.

Eftersom Johan Edgar är svensk bör hans mor ha varit svenska, för jag kan inte tänka mig att den fine fadern, om nu historian är riktig, har erkänt faderskapet. Fast jag måste erkänna att jag inte vet hur man fick medborgarskap i Sverige på den tiden, om det räckte att vara född här. Så är det ju i USA, föds du där blir du automatiskt amerikan.

Eva M
Eva M

Kenneth Flindt

Hej igen........ ;D

Jeg har fået disse informationer tilsendt af min kollega, som jeg forsøger at hjælpe med at finde hoved og hale i det hele  ::)

Johan Edgar Ahlm menes at være født 28-1-1895 i Malmöhus sogn, gifter sig med Ida Petersson ( født 7-10-1895 i Backaryd, Blekinge län, Sverige) i Danmark et sted mellem den 14.januar 1915 hvor Ida Petersson kommer til DK og ca. sept.1916 hvor hun føder deres første barn Kaj Ahlm. De får tilsammen 6 børn Kaj, Bror,
Sven-Åge, Lise, Ib Johannes født 25-3-1927 og Poul....."

Måske kommer der lidt mere til da der forsøges at få kontakt til sønnen pouls kone Gertrud.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Eva Morfiadakis


Malmöhus Län betyder Malmöhus Amt. I FT 1911 står det Helestad, Sverige. Detta ska nog vara Hällestad församling (som inte längre finns). Hällestad låg i Malmöhus län, som inte längre finns.
Det har blivit ett län i Skåne: Skåne län.
I Tyendeprotokollet står det Malmöhus län men ingen församling. Det finns många församlingar att välja på. Hans vigsel i Danmark kan nog ge  mer information.

Eva M
Eva M