Niels Holm Hastrup Lund. Generaldirektør for Post og Befordringsvæsnet

Startet af Peter Lund Pedersen, 02 Apr 2014 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Peter Lund Pedersen

Jeg har fundet Niels Holm Hastrup Lund i politiets registerblade i Gothersgade 158 , 2.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3359937&searchname=polit_adv

Jeg har også fundet hans død i KB. 1892-94, Skt. Johannes, sokkelund, KBH. opsl. 240 øverst, men der står desværre intet om fødesogn og fødselsdato. Jeg kan ikke finde den efterlevende hustru Ida Nathalie Lund (født Steceilich, 1837 i Kbh.) i de efterfølgende FT, for Gothersgade.

Han er interessant for mig, da flere af mine Lund relationer flytter ind på adressen Gothersgade 158 , 2. omkring år 1900 og frem, så der kunne jo være en familierelation til Hastrup Lund, men den kan jo også bare være et tilfælde. Skulle der være nogen der kender til  Generaldirektør Niels Holm Hastrup Lund, ville jeg blive glad.

Mvh

Peter


Heidi Ilsoee

#2
København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørregade, Gaarden nr. 31, 1. Sal, 41 F2, FT-1840, C9480
Marie Chatrine Lund 52 Enke   
Niels Holm Hostrup Lund 23 Ugift  hendes Søn, Studiosus juris   
Emilie Antoinette Lund 24 Ugift  hendes Døttre 
Mathilde Caroline Lund 20 Ugift  hendes Døttre 
Ane Marie Stæhr 61 Ugift  Huusjomfrue 
Julie Frederikke Fabricius 24 Ugift  Tjenestepige 
Jacobine Stephensen 26 Ugift  Tjenestepige 
Niels Madsen 25 Ugift  Tjener

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Nørregade No. 31, 2. Etage, 151, FT-1845, C2839
Anna Stæhr 64 Ugift  Jomfru Kjøbenhavn 
Niels Holm Hanstrup Lund 27 Ugift  Cand: jur: Kjøbenhavn   
Carl Emil Lund 23 Ugift  Cand: jur: Kjøbenhavn 
Emilie Antoinette Lund 28 Ugift  Datter Kjøbenhavn 
Caroline Mathilde Lund 24 Ugift  Datter Kjøbenhavn 
Johanne Frederikke Raasted 26 Ugift  Tjenestepige Frederiksborg 
Christine Bendt 25 Ugift  Tjenestepige Gørring 

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter I, Nørregade 31, 1ste sal, 145, FT-1850, C1883
Anna Maria Cathrine Lund 62 Enke  enke efter grosserer Jens Lund Kjøbenhavn 
Niels Holm Hostrup Lund 33 Ugift  Cand. juris., fuldmægtig under postvæsenet, hendes søn Do. 
Emilie Antoinette Lund 34 Ugift  hendes datter Do. 
Mathilde Caroline Lund 30 Ugift  hendes datter Do. 
Carl Emil Lund 29 Ugift  hendes søn, cand. juris Do. 
Ane Marie Larsen 26 Ugift  tjenestefolk Rønne paa Bornholm 
Ane Sophie Hansen 32 Ugift  tjenestefolk Jyllinge, Roeskilde amt 

Heidi


Gitte Johansen

Prøv at gå i

Københavnske skifter

Hvidebog

Københavns Skiftekommission indtil 1919   Hvidebog   1893 5 19    1894 5 8

Opslag 500, nr. 786, der kan du se hans arvinger.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Lund Pedersen

Hej Gitte og Heidi tak for jeres hjælp, der er noget, at gå videre med. Der synes dog, at være noget uenighed i  FT`erne og på geni om hvem forældrene til Niels Holm Hostrup Lund er, men det må jo være Anna Maria Cathrine Lund og grosserer Jens Lund.

Mvh

Peter

Heidi Ilsoee

Prøv Frue kirke. Her er 12.07.1822 døbt Carl Emil Lund søn af Jens Lund og Ane Marie Cathrine Hostrup

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYKZ-T9X

Heidi

Heidi Ilsoee


Peter Lund Pedersen

#7
Hej Heidi

Tilsyneladende stammer Lund navnet i denne familie fra Gjellerup Sogn Hammerum Herred (Ringkøbing Amt) hvor bebyggelsen Gjellerup-Lund ligger, og hvor Jens Troelsen Lund er født. Siden vi skal tilbage til  før 1760 (Jens Troelsen Lund fødsel) er det nok usandsynligt, at denne Lund familie har haft direkte navne relation til min, da den stammer fra Vejle, Middelfart og Fyn helt tilbage til 1700-tallet. I skiftet Københavns Skiftekommission indtil 1919   Hvidebog   1893 5 19    1894 5 8
Opslag 500, nr. 786
kan jeg heller ikke umiddelbart se, at Niels Andersen Lund der flytter ind på adressen Gothersgade 158, 2 omkring 1900 skulle være nævnt, og ej heller andre i af hans relationer der boede på adressen. Men jeg må prøve, at få hele skiftet tydet samt finde flere oplysninger omkring Niels Andersen Lunds evt. overtagelse og ejerskab af adressen.

Tak for din hjælp.

Mvh

Peter

Inger Toudal


Ved FT-1906, hvor Niels Andersen Lund med familie bor i Gothersgade 158, Mellembygningen, 2. sal,

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12789#12789,419098

- ejes både Gothersgade 158 Forhuset og Gothersgade 158 Mellembygningen af Det Kjøbenhavnske Byggeselskab:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12789#12789,419097

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=12789#12789,419102

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Lund Pedersen

Hej Inger

Ja det må jo næsten afgøre, at der ikke er nogen umiddelbar nær forbindelse mellem de to Lund familier.

Mvh

Peter

Inger Toudal

#10
Hej Peter

Ved FT-1890 er ejeren Kjøbenhavns Byggeselskab:

AO, Folketællinger, 1890, København, Gothersgade lige nr., opslag 91 og 95.

Stempel nederst på opslagene: DET KJØBENHAVNSKE BYGGESELSKAB.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Lund Pedersen

Ja ok, der er dog stadigvæk ikke noget tyder på en forbindelse. Mariane Lund(Niels Andersen Lunds søster)bor på adressen 1-11-1903 og gifter sig med postbud af Frederiksberg Christen Andersen, men det er vist for vag en forbindelse til Generaldirektøren ;)

Mvh.

Peter

Inger Toudal

#12

Ja, det må være et sammentræf, at Mariane Lund bor på samme adresse, hvor generaldirektøren tidligere boede, og senere bliver gift med et postbud.

Generaldirektørens enke flytter ifølge det registerblad, som Gitte fandt, fra adressen allerede i 1894.
I øvrigt kan jeg ikke se generaldirektøren på adressen ved FT-1890, så parret boede der tilsyneladende kun en kort årrække.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Peter Lund Pedersen

Hej Inger

Jeg har fundet enken  Ida Nathalie Lund i de efterfølgende FT på flere adresser, og der er heller ingen sammenfald med mine Lund`er. Tak for interessen.

Mvh

Peter

Peter Lund Pedersen

Jeg har dog lige et opfølgende spørgsmål!

Siden Niels Holm Hastrup Lund skifte findes i Hvidebog indtil 1919, skulle jeg så ikke kunne finde et skifte for Niels Andersen Lund (Død 16 Dec. 1925. Kb. 1925-60, Brorsons, Sokkelund, Kbh. opsl. 7 øverste) i Hvidebog efter Københavns byret, skifteretten fra 1919   Hvidebog   1925 10 31- 1926 3 4 ?

Døds datoerne er lidt spredt i opslagene, men jeg syntes ikke, at kunne finde ham. Er der en anden søgemetode for skifter?

Mvh

Peter

Gitte Johansen

Københavns byret, skifteretten fra 1919   Hvidebog   1925 10 31    1926 3 4


Opslag 378, nr. 1434


Du skal først ind i Navneregister: Hovedregister, 1926, opslag 282, for at finde ham,.

Der står en henvisning, som jeg har givet dig.

Protokol 109, side 376 ( som er opslag 378)


Husk, det er langt fra alle, du kan finde i hvidebogen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Lund Pedersen

Hej Gitte

Tusind tak for din hjælp, så ved jeg det.

Mvh.

Peter