Mette Mikkelsdatter Vibe - hvem var hendes mor?

Startet af Helle Rau Hartmann, 12 Apr 2014 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Er der nogen der ved, om Mette Mikkelsdatter Vibe, datter af borgmester i København, Mikkel Vibe, var datter af den ene eller anden af borgmesterens hustruer?

1. Mette Lauridsdatter Krabbe
2. Anne Simonsdatter Surbech
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

thorkild kanstrup jensen

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Thestrup-Bjørn

#2
Har du slet ingen årstal?

Der var nemlig 2 Mikkel/Michael Vibe


Se dette, som jeg fandt i mine notater:
Margarethe Cathrine Wibe f. 1679, døde 1. maj 1689 pga. sine sår efter Operahusets brand, København.
Hun var datter af Michael Wibe II. (1627-1694) som fik våbenbrev 1679, en dattersøn af Mikkel Wibe (død 1624) og Anne Surbech (død 1632) (DAA 1927:II:99).

Fra Dansk biografisk leksikon:
Vibe, Michael, 1627-90, Vicekansler, fødtes 24. Dec. 1627 i Lund som Søn af Biskop Mads Jensen Medelfar (XI, 207) i dennes 3. Ægteskab med Mette Vibe, hvis Faders Navn hendes Søn fik.

-----------------------------------

Og så har jeg noteret,
at Mikkel Vibe og Anne Surbech blev gift 15 jun 1600 - se bl.a. Den store Danske

Gift 1595 med Mette Lauridsdatter, død 23.3.1599.
Gift 15.6.1600 med Anne Surbeck, død 10.3.1632, d. af borgmester Simon S. (død 1583) og Karine.

-----------------------------

Denne website har Mette Mikkelsdatter som datter af Anne Surbeck/Surbech

http://johnoglis.dk/genealogi/getperson.php?personID=I81466&tree=JM
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Helle Rau Hartmann

#3
Tusind tak for hjælpen, det var lige præcis de oplysninger jeg havde brug for, og mere til.

Så havde jeg heldigvis det hele til at stemme i mit træ alligevel, jeg noterede mig nemlig at de fleste har Mette Lauridsdatter Krabbe som Mettes mor, men jeg tvivlede meget på dette, da jeg jo mente at hustru nr. 2 var mere sandsynlig, hvor borgmesterdatteren Mette så var opkaldt efter hustru nr. 1.

Det viste sig at stemme, så jeg er glad. Jeg frygtede at der ikke var nogen dokumentation for, hvem Mettes mor var, men de oplysninger du har fundet klarer jo sagen fuldstændig op.

Den Mette Mikkelsdatter Vibe jeg var i tvivl om, må være født omkring 1600 og døde 1654, som datter af borgmester i København, Mikkel Vibe (1565-1624), og altså så med Anne Simonsdatter Surbech som mor.
Mette Lauridsdatter Krabbe døde i 1599, og hun må så til gengæld være mor til Peder Mikkelsen Vibe (1596-1658) og Johan Mikkelsen Vibe (født 1595).

Jeg havde ikke oplysningen om den tragiske ulykke i Operahuset. Og jeg manglede i det hele taget denne datter i træet.

Oplysningerne om Vicekansleren havde jeg til gengæld fundet frem til, efter at jeg startede denne tråd.


Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Finn Holbek

Hej Helle

Du omtaler Mette Lauridsdatter som en "Krabbe"? Hvor har du set hende med det efternavn?

I  DAA 1948:II:101 (slægten Vibe) er hun blot nævnt som Mette Lauridsdatter.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Helle Rau Hartmann

#5
Hej Finn, det har jeg set her på roskildehistorie.dk, men på samme link ser vi jo også - fejlagtigt - at Mette Mikkelsdatter Vibe var datter af Mette Lauridsdatter, så om vi kan stole på oplysningen om, at Mette Lauridsdatter var en Krabbe, det ved jeg ikke.

Se her: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Vibe/Vibeold.htm
CitatMikkel Vibe ~ Mette Lauridsdatter Krabbe (1574-1599), viet 1595.
         d.a. Laurids krabbe    
         

Jeg googlede lidt og fandt følgende fra et skifteuddrag, brejl.dk, Vejle købstad - jeg ved ikke om det har relation til Mikkel Vibes hustru, men måske kan man på en eller anden måde finde et spor via dette:
Citat117 Henrik Eriksen [Pontoppidan], præst i Vejle. 16.11.1660, nr.108.
E: Anne Lauridsdatter[Krabbe, død 7.9.1659]. B: Laurids, Israel, Ludvig, Ezekiel, Ellen.
Erik Eriksen i Slagelse kræver arv til sin søsterdatter Karen Olufsdatter, som afdøde var værge for.
Jordebog over afdødes gods.
[Afdøde døde 14.3.1659].
(Litt: Familiekredsen omkring Anne Krabbe af Anna Marie Lebech-Sørensen i Personalhistorisk Tidsskrift 2013:1 side 1-25).

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Finn Holbek

Mette Lauritzdatter dør 23 mar. 1599, så det er lidt svært at se sammenhængen til personerne du nævner.

Navnet "Krabbe" skal vist tages med et gran salt.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Helle Rau Hartmann

Ja det kunne godt se sådan ud.

Jeg kan heller ikke umiddelbart finde decideret dokumentation for, at Mette Lauridsdatter skulle have været en Krabbe.

Gad vide hvor denne idé har sit udspring. Et eller andet må jo formentlig have peget i den retning.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle