Har fundet en person i lægdsrulle -- hvad gør jeg nu?

Startet af Marc Jensen, 31 Mar 2014 - 08:25

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen


Hej, nu har jeg for omsider forsøgt at bruge lægdsrullerne -- og jeg har fundet Martin Christensen i 7. udskrivningskreds, lægd 153a, år 1923 (vedhæftet). 

Hvad betyder det, der står under "vedtegninger"?  Jeg kan godt regne ud, at han må være flyttet derfra i 1925 -- men hvor hen?   Jeg tænkte først, at "165" henviste til lægd 165 i samme udskrivningskreds, men der fandt jeg ham ikke.  Er "III E. 4" en henvisning til 3. udskrivnings kreds?  Der fandt jeg ham heller ikke -- men hvad betyder "E. 4" ?

Tak for hjælpen,

-Marc-


[vedhæfting slettet af admin]

Gustav Jørgensen

Hej Marc
"E 4" er soldatens karakter/duelighed  og opførsel.
Mvh. Gustav

Marc Jensen

Tak, jeg vidste ikke at lægdsrullerne også havde den slags oplysninger.

Men kan man også se, hvorhen han flyttede i 1925?  (Eller flyttede han slet ikke?  Var 1925 bare det år, hvor hans duelighed blev noteret?)

Endnu en gang tak!

-Marc-

Jørgen Green

Hej Marc

Der er tale om en tjenstdygtighedskode.

Han har været på session i 1925, hvor man har givet ham følgende betegnelse:

III E 4

III = Legemsfejl, mangler, sygdomme og svagheder, der gør pågældende uskikket til al krigstjeneste.

E = Legemsfejl, mangler, sygdomme og svagheder, der har sæde i underekstremiteterne.

4 = Deformitet af lår eller underben, når ekstremitetens brugbarhed i væsentlig grad indskrænkes. Kalveknæ eller hjulben i høj grad.

Kort sagt: han er blevet kasseret som soldat på sessionen i 1925
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Marc Jensen

Tak for det! 

Ved du, om man kan finde en forklaring af denne tjenstdygtighedskode på nettet, eller en beskrivelse af de forskellige koder?

-Marc-

Jørgen Green

Jeg har udarbejdet er word-dokument om disse koder, som kan hentes på dette link:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/36205563/Klassifikationskoder%20og%20tjenstdygtighedskoder%20fra%201855%20-%201947.doc

Koderne for legemsfejl og svagheder forandrer sig over tid og er ret detaljerede. Man er her nødt til at kigge i de nævnte bekendtgørelser/anordninger for den relevante periode for at få oplysninger om legemsfejlen eller svagheden. Bekendtgørelserne/anordningerne kan ses på Rigsarkivets læsesal. Herudover har jeg selv en kopi af bekendtgørelserne.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Marc Jensen

Jørgen -- Mange tak for hjælpen, og for link til dit word-dokument med alle detaljerne!

-Marc-