Grothe?

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 14 Okt 2010 - 21:05

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Samtlige personer i husstanden

Præstø, Mønbo, Stege Landdistrikt, Tjørnemark, , 17, FT-1801, B4808
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Grothe 34  Gift Husbonde Huusmand med Jord, Daglejer
Anne Marie Jakobsdatter 32  Gift Hans Kone
Anne Elisabeth ‎[Nielsdatter]‎ 6  - Deres Børn
Karen Marie ‎[Nielsdatter]‎ 3  - Deres Børn

Fandt Ane (E)Lisbeth Nielsdatter i KB 1792-1816 Præstø, Møn, Stege under opslag 21, nr. 12. Ved Ane Lisbeth er forlover Niels Groth. Men i denne dåb står der Niels Pedersen eller har jeg overset Groth(e) ?

Læser således:
Niels Pedersen og Ane Marie Jakobsdatter xxxxx 15 februar født 24 januar døbt og kaldt Ane (E)Lisbeth  xxxxbåren af Ane Nielsdatter, Kathrine Nielsdatter, xxx Hans Nielsen, Jens Pedeersen, Anders Mortensen


Hvad læser I og kan I se navnet Groth(e) ? og hvor kommer det fra?

Kathrine Tobiasen

Hej Jamie

Indførslen på ops. 21 øverst t.v. lyder:
Niels Pedersen og hustru Ane-Marie Jacobsdatter i Tiørnemark
en Datter til Daab d. 15de February. Født d. 24de January, hiemme-
døbt og kaldet Ane Lisbeth. Frembaaren af Ane Niels-
datter hos gik Cathrine Niels datter. Faderne Hans Nielsen
Jens Pedersen, Anders Mortensen. - introduceret samme Dag.

Det kan sagtens være den samme Niels, der somme tider bliver kaldt Grothe og somme tider Pedersen. 

Det ville være godt, hvis du kunne finde familien flere steder i kirkebogen. F.eks. ved datteren Karen Maries dåb. Eller FT 1787? Lever Niels stadig i 1834?
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Henriette Brandt

Jeg har også Niels Grothe i min slægtsdatabase (min 4xtipoldefar), men jeg har ikke ret meget på ham, da jeg ikke er nået så langt i den gren. Han er far til min Karen Marie Nielsdatter, f. 12.10.1796 i Sprove, døbt 05.11.1796 i Damsholte Kirke, hun blev gift med Peder Olsen (Murermester ved Marienborg) d. 01.02.1822 i Damsholte Kirke.

Mht. Grothe-tilnavnet, så ses det både i Damsholte og i Magleby Sogn.

Hilsen
Henriette

Jamie Jeanett Jaconelli

#3
Tak skal du have Kathrine.  :)

Jeg har fundet Karen Marie på opslag 35, nr. 64. Men disse data passer ikke sammen med de data du har Henriette. For denne Karen Marie er født 22/10 1797 og døbt 19/11.

Moderen til disse 2 piger er Anne Marie Jakobsdatter. Så på nær at faderen her i begge dåb hedder Niels Pedersen, passer det til FT-1801. Jeg slog FT-1801 op for at aflæse faderens navn. Jeg kan hverken får navnet til at passe til Pedersen eller Grothe (opslag 32, FT-1801)

Men jeg har ydl. fundet 2 drenge på opslag 48, nr 12 og opslag 85, nr 19 i Stege Sogn. Her står forældrene opført som Niels Heinrich Grothe og Hedevig Rebekke Leimann.

Præstø, Mønbo, Stege Købstad, , Møllegaden 4, Litr B., 5, FT-1801, B4534
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Hendr: Groth 37  Gift Hosbonde Guldsmed  
Hedevig Rebecke Leyman 23  Gift hans Kone  
Falentine Frideriche Grothe!! 1  - deres Datter  
Hans Schack Blikkenberg 66  Ugift Logerende Nylig udkommet fra Tugthuset  
 
--------------------------------------------------------------------------------

Ane Elisabeth bliver gift med en Kusk fra Marienborg og har både Peder Olsen og Karen Nielsdatter som fadder til nogle af hendes børn.

Der er noget i dette som ikke stemmer. Jeg kan bare ikke hitte ud af hvad. Niels Grothe er forlover ved Ane Elisabeths vielse. Hans navn figurerer i FT-1801, men dåben af de 2 piger er det Niels Pedersen og Anne Marie Jacobsdatter og ved 2 andre dåb er det som Niels Heinrich Groth og Hedevig Rebekke.

Jeg er nødt til at få checket den KB fra A-Z.

Henriette Brandt

Hej igen,
Jeg har lige kigget i mine optegnelser fra FT på Karen Marie, og der skulle hun være født omkring 1796 (det varierer som sædvanligt en smule), men jeg skal nok også tjekke efter i KB endnu engang, så kan det være, at vi får rede på det :o) Ved hendes død står der ifølge mine notater, at hun er født i Tjørnemarke.

Niels Grothe kan jo sagtens have heddet Niels Pedersen med kaldenavnet Grothe, men lad os kigge på det.

Hilsen
Henriette

Henriette Brandt

#5
Så tror jeg, den er der ;o) Karen Marie er ikke født i 1791, men i 1797 - det giver også mening i forhold til FT.

Kirkebog Stege Sogn 1792-1816, Anno 1797, AO Opsl. 35, No. 64
Niels Pedersen og Hustru Ane Marie Jacobs Datter i Tiörnemrk. en Datter til Daaben d. 19de November föd d 22de
October (herved?) döbt og kaldet Karen Marie frembaaren af Peder Jörgensen hustru Bodil, hos gik Karen Jacobs
Datter, fadere Jens Pedersen, Niels Jensen, Anders Höy - introduceret samme Dag af (Sgp?) Panum

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Henriette,

Ja det passer bedre. Men jeg kan stadig ikke få det til at passe med at pigerne stammer fra Grothe. Eneste sted jeg ser dette navn er ved Ane Elisabeths vielse og DDD opslag. Ved AO FT1801 der passer til AO opslaget (opslag 32, FT-1801) er efternavnet lettere utydeligt. Samtidig figurer jo en Niels Grothe klart og tydeligt i kirkebogen. Har ikke så meget tid i disse dage, men vil skrive mere, når jeg får checket den kb igennem.

Henriette Brandt

Ved Karen Marie og Peder Olsens bryllup i 1822 står han også nævnt med Grothe-navnet:

Mit notat:
I Kirkebogen, AO Opsl. 223, No. 107, står Karen Marie Nielsdr. nævnt som Niels Grootes datter i Tiørnemark og Peder Olsen
som Ungkarl hos Gdmd. Hemming Madsen

Jeg skal nok også kigge videre i løbet af de kommende dage.