Hjälp i stadsarkivet

Startet af Tom Nurmi, 03 Feb 2011 - 23:39

Forrige emne - Næste emne

Tom Nurmi

Jag försöker hitta uppgifter på min farmors syster Augusta Wilhelmina Winqvist som i 13 års ålder ensam reste från Finland till Danmark år 1897. Hon var född 11.06.1884 i Pargas i Finland.Hennes modersmål var svenska. Vi vet att hon funnits i Holbaek regionen under åren 1897 till 1907 men vet icke var.Efter år 1907 flyttade hon till Köpenhamn och jobbade som tjänstepige hos fem olika familjer vilka vi känner till, men sedan sommaren 1913 är hon totalt förvunnen.
För att reda ut var hon funnits mellan åren 1897 0ch 1907 skulle jag behöva hjälp med att leta i St. Johannes stiftelsen optagelseanstalts protokoll (för barn) som enligt uppgift finns på Köpenhamns Stadsarkiv i läsesalen. Jag vill veta om hon i något skede varit omhändertagen av stiftelsen under dessa år och om möjligt var hon fått arbete efter sin vistelse hos dem.
Är någon villig att hjälpa mig med detta-på vilka villkor?

Jørgen Sørensen

Venligst Jørgen - 2300

Tom Nurmi

Bästa Jörgen. Tack för denna upplysning. Tyvärr är det så att jag kontaktar detta forum från Finland och har inte själv möjlighet att besöka arkivet. Jag hoppades att någon som besöker arkivet kunde ha tid att titta efter om Augusta möjligen finns "optagen" eller omhändertagen av stiftelsen. Hon har förmodligen kommit utan pass till Danmark med någon virkesbåt från Finland sommaren 1897 och hade inga släktingar eller vänner i Danmark förutom de(n) som tagit henne med i båten (kanske styrman eller kapten?)  Hon kan ha haft det svårt att som 13-åring finna en arbetsplats och en bostad i ett för henne främmande land. /Hälsn. Tom

Hanne B-son

Hej Tom, har inget svar på din fråga, har du undersökt om hon är nämnd i föräldrarnas boupptecknngar?

mvh Hanne

Tom Nurmi

Bästa Hanne. Jag förstår inte alls varför du frågar om Augustas föräldrars boupteckning???.
Det jag behöver hjälp med är att kolla i optagelselistorna om de i något skede under åren 1897-1907 har tagit hand om henne. Hennes föräldrar blev kvar i Finland och när hon 6 år senare slutade sända brev hem, dvs. efter år 1913 trodde de att hon råkat illa ut, men alla förfrågningar blev resultatlösa. Föräldrarna dog utan att någonsin få veta vad som hände Augusta. Hon har nu varit försvunnen i nästan 100 år, men jag har nyligen med hjälp av vänliga hjälpsamma danska släktforskare lyckats spåra upp var hon funnits under åren 1907-1913 (i Köpenhamn) och vilken familj hon senast bodde/ arbetade hos, men av deras efterkommande har jag inte fått någon som helst information. Därför vill jag också ännu försöka utreda hennes första tid i Danmark och hoppas att någon som besöker arkivet kunde kolla i St.Johannes stiftelsens optagningsprotokoll då dessa inte finns tillgängliga på internet.
m.v.h Tom

Hanne B-son

Som jag skrev, jag har inget svar på din fråga. Ett tips var att undersöka föräldrarnas bouppteckningar, men det uppenbarligen inget bra tips. Lycka till i sökandet!

Tom Nurmi

Tack Hanne. Alla tips är välkomna, också dina men det är lokal hjälp i arkivet Köpenhamn jag behöver mest just nu. Jag har fått många tips tidigare och haft hjälp av dem. Nu tror jag endast någon som besöker arkivet kan hjälpa mig med just detta. Ha en bra dag! 

Tom Nurmi

I mitt svar nr 4 ovan skall det vara när hon efter 16 år slutade skriva inte bara 6 år.
1913-1897= 16