H Kretzshmer - kunstner - hvem kender ham?

Startet af Grethe Elten Mortensen, 23 Mar 2014 - 18:32

Forrige emne - Næste emne

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg ved ikke lige hvor dette indlæg skal placeres, men prøver her.

Jeg er kommet i besiddelse af et billede og vil gerne have en datering, for på den måde måske at kunne finde frem til hvem af mine aner det har tilhørt.

Billedet:  (måske et kobberstik)

Nederst i venstre hjørne står navnet H. Kretzschmer, jeg går ud fra, at det er den person der har lavet billedet, så hvis jeg kunne finde frem til hvornår han levede, kunne det måske hjælpe.

Det forestiller en mand der sidder i en stol med et lille barn, der er et lille bord hvorpå der ligger en pibe.

Billedet hedder . DIK! DIK!

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Lis B. Jensen

Hej Grethe

Du kan jo prøve om denne person kan hjælpe: http://www.dis-danmark.dk/forum/profile.php?1,319

Hvis han da stadig har denne mailadresse.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tusind tak for jeres svar, som jeg straks vil undersøge.

Med venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Leif Thor Olsen

Hej.

Gå på biblioteket  - et større - og lån Weilbachs kunstnerleksikon - et mindre kan hjemtage værket til dig.

Mvh. Leif

Grethe Elten Mortensen

Hej Leif

Tak for dit svar.

Jeg kan se på nettet at det omfatter flere bøger og supplement.

Jeg vil gå på mit bibliotek og finde ud af om jeg skal bestille alle, eller de kan se hvilken jeg skal bruge.

Med venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Anders P. Andersen

Hej !

Kan du ikke uploade billedet - og signaturen?
Det kan være flere forsk. kunstnere.

Mvh/


P.S. Tror ikke du finder ham i Weilbach. Er 99% sikker på han er tysker.

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tak for dit svar.

Det er ikke en signatur, men trykt.

Jeg prøver senere om jeg kan uploade billedet, skal lige have det affotograferet.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen



Grethe Elten Mortensen

#10
Hej

Tusind tak for jeres svar.

Jeg har nu fået tydet en meget svært læsbar tekst forneden på billedet, der står helt sikkert trykt F.E. Bording og navnet E. Fortling.

Jeg har fundet en E. Fortling i folketællingen 1850 i København, han er litograf.

Nu kommer så mit spørgsmål angående noget, som jeg bestemt ikke har forstand på:

Kan H. Kretzshmer oprindelig have malet billedet, E. Fortling lavet et litografi efter dette billede og så er det trykt hos F.E. Bording?

Ja det har ikke megt med slægtsforskning at gøre, men det er nu spændende når jeg har billedet

Jeg har på nettet fundet følgende, som kan indkredse sagen til 1844-1883 og dermed kan det måske komme fra mine tipoldeforældre i Århus.


Historie
 
Vi har fornyet os i mere end 200 år.
Bording-koncernen i dag er resultatet af en kontinuerlig forandringsproces, der i mere end 200 år efter opstarten af et lille bogtrykkeri har ført Bording til et fokus på Grafisk IT med internettet som udgangspunkt for alle løsninger. Historien er et bevis på den omstilling, som koncernen konstant har fokus på for at sikre sit eksistensgrundlag i skiftende tider.


1771-
Beyer-Hecos Norge, der blev en del af Bording-koncernen i 2001, grundlægges.


1792-1812
Mathias Seest får "borgerskab som bogtrykker". Først med speciale i litterære og videnskabelige værker, siden måtte han gå over til trykning af skillingsviser pga. censuren, der bl.a. blev indført som følge af den franske revolution.


1812-1822
Seests nevø, Carl Adolph Bording, overtager trykkeriet, men må bl.a. have bijob som auktionsholder indtil sin død som 37-årig.


1822-1835
Enkefru Marianne viderefører det pantsatte trykkeri. Fokusområdet er let omsætteligt tryk som drømmebøger, underholdnings- og røverromaner. Hun gifter sig med førstesvenden Svend Andreas Nissen, der imidlertid dør i 1835.


1835-1844
Sønnen, Frederik Emanuel Bording (F.E. Bording), er nu udlært typograf og bliver bestyrer. Mor og søn er meget uenige om driften, og samarbejdet brydes efter ni år, da et "privilegium som bogtrykker" bliver ledigt – Frederik Emanuel starter for sig selv!


1844-1883
F.E. Bording stiftes. Med grundloven i 1849 ophæves censuren og trykningen af litterære bøger genoptages. Der udvides med stentrykkeri til trykning af litografier Virksomheden er nu meget sund og klar til at gå velkonsolideret ind i det 20. århundrede.


1883-1926
F.E. Bordings nevø, Victor Pedersen, tager Bording til efternavn og viderefører onklens livsværk. Som overbevist socialdemokrat hæmmes afsætningen imidlertid til de store bogforlag, og fokus lægges i stedet på merkantile tryksager. I 1886 påbegyndes trykning af etiketter, og året efter udvides med en papirafdeling. Trykkeriet vinder præmier på internationale udstillinger i Europa og Amerika. I 1907 startes produktion af kasseblokke og gennemskriftsbøger.