Begrænset adgang til rettelse af gamle indlæg

Startet af John Nielsen, 17 Mar 2014 - 22:20

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej Arne

Jeg foreslår at man kan få lov til at rette i gamle indlæg ved at overstrege ting som ikke længere gælder f. eks. inaktive links, eller direkte forkerte oplysninger.

Det betyder at fejl kan rettes, men at al tekst bevares.

Har ingen fornemmelse for hvor svært det vil være teknisk.

Hilsen John Nielsen

Tine Susanne Olsen

prøv at rette henvendelse til webmaster
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Arne Feldborg

Citat fra: Tine Susanne Olsen [49] Dato 18 Mar 2014 - 08:38
prøv at rette henvendelse til webmaster
Webmaster læser alle indlæg der bliver skrevet i den her gruppe.

@John: Umiddelbart lyder det ikke som nogen helt nem opgave.

Men selvom det at redigere i et indlæg griber ind i mange andre ting, og indebærer at en hel masse ting skal checkes og / eller ændres før brugerne får lov til det, og en hel masse andre ting til gengæld skal lades urørte, så kunne man vel godt lave en klone af hele redigeringsfunktionen kun med begrænsede muligheder.

Men selv det at begrænse redigeringen til det du foreslår, uden at kunne ændre i selve teksten, vil jo nok kræve en vis mængde programmering.

En anden mulighed, som nok ville være lidt nemmere at gennemføre,  var måske at lave det sådan, at man kunne tilføje et begrænset antal linjer som så ville komme til at stå efter den oprindelige tekst. Uden at ville love noget kan jeg godt prøve at kigge på det.

En helt tredie mulighed kunne jo også være, at åbne op for fuld redigering igen, og så håbe på at folk vil opføre sig fornuftigt. Det var jo trods alt kun et par stykker eller deromkring der dengang ødelagde det for alle vi andre. Hvis nogen igen skulle finde på at misbruge redigeringsfunktionen kunne man jo feks. vælge simpelthen at smide dem ud, istedet for at begrænse mulighederne for alle andre.

Men det er jo først og fremmest moderatorerne, og til syvende og sidst bestyrelsen, der skal tage stilling til det.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

John Nielsen

Hej Arne

Du skal have tak for forslagene.
Jeg gik ud fra at fuld redigering var uden for rækkevidde.
Overstregning løser det væsentligste problem ved den nuværende ordning.

Hilsen John Nielsen

Mogens Pagh

Der er jo også den mulighed, at man kan anmode Moderator for den pgl. gruppe om
at rette eller overstrege i et indlæg.
Det sker allerede i dag, at jeg får sådanne henvendelser, og er anmodningen relevant,
foretager jeg en rettelse.

Jeg har også fået anmodninger om at slette hele indlæg både i ældre og nye tråde. Jeg
har i de fleste tilfælde måtte undlade at efterkomme ønsket, fordi tråden ville blive ufor-
ståelig for de læsere, som ikke havde læst de indlæg, som skulle slettes.

Det var bl.a. årsagen til, at man fjernede muligheden for altid at kunne redigere i sine
indlæg, nemlig at der blev ændret og slettet så meget i nogle tråde, at de blev uforståelige.

Det rent tekniske vedr. programmering har jeg ingen forstand på og har derfor heller ikke
nogen mening derom. Det overlader jeg trygt til de kyndige.

Venlig hilsen
Mogens Pagh
Moderator

John Nielsen

Hej Mogens

Jeg er bekendt med muligheden via moderatorerne, og begrundelsen for ordningen.
Det var et kompromis, som kunne gøre en ret tåbelig ordning tålelig for brugerne.

Hilsen John Nielsen

Christian Grøndberg

Det er vigtigt for mig, at man kan se, hvad de forskellige folk i en tråd har svaret på og fundet oplysninger ud fra. Det er vigtigt, at der ikke bliver slettet eller ændret i både trådstarterens og hjælpernes indlæg.

Vi kan ikke forvente af alle brugere, at de ikke laver grundlæggende om i tidligere oprettede indlæg.

Med venlig hilsen
Christian


John Nielsen

Hej Christian

Det var også derfor jeg foreslog bevaring af teksten, men mulighed for at overstrege fejl.

Nu skal man huske at alle de foregående år gav muligheden for rettelse ikke anledning til postyr.
Jeg er bekendt med eet tilfælde af kreativ rettelse i ca. 10 år, mens Arne nævner et par stykker.
Det er jo lidt meget at straffe alle resten, så forslaget med at smide de kreative ud virker da meget fornuftigt.
Med alle de logs der laves må det være en smal sag at bekræfte en mistanke.

Hilsen John Nielsen