Rademacher og borgerskabsprotokoller.

Startet af Erik Jensen, 24 Sep 2012 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Jeg lægger dette her på siden, da jeg tænker, at flere måske kunne have interesse i at vide det.

Forhistorien er, at jeg i det sidste stykke tid har ledt efter spor af Rademacher i tiden omkring 1800-tallet i Kbh. og sporet førte mig blandt andet til Stadsarkivet, for som jeg tænkte, han er tysker og desuden skræddermester, ergo burde han være at finde i borgerskabsprotokollerne på Stadsarkivet - men nej!. Det var ikke tilfældet, jeg fandt intet og måske skyldes det blot, at jeg ikke have fået pudset mine briller den dag, hvem ved. Men under alle omstændigheder undrede det mig, altså skrev jeg til Stadsarkivet for at høre hvordan og hvorledes det egentlig hang sammen med de der borgerskabsprotokoller for den periode.

Her er så svaret fra Lars Peter Jørgensen fra Stadsarkivet:

"For at drive selvstændig næring i København skulle man have opnået borgerskab. Dette borgerskab har ikke noget at gøre med at man er dansker eller ej. Hvis han var skræddermester burde han også have taget borgerskab. Hvis han derimod var svend, behøvede han det ikke.

Der er desværre nogle undtagelser fra denne regel med borgerskab. Hvis man havde været soldat, var der visse fag man kunne udøve uden at tage borgerskab. Da dette er enevældens tid, kunne kongen naturligvis også give en tilladelse.
Det er altså ikke utænkeligt at Rademacher har været skrædder i København uden at tage borgerskab. Jeg vil dog ikke finde det muligt at han var skræddermester uden at have taget borgerskab. Jeg må lige understrege, at det ikke var ualmindeligt at kalde sig mester uden at være det."

Det er nu vidunderligt med et svar man kan drage nytte af, jeg troede jo, at det nærmest ville være en selvfølge at finde ham i de protokoller  ;)
Med venlig hilsen
Erik

Regelsen

Hej Erik

Rademacher i Nyborg, der mistede en søn i krigen 1864, er det familie?
Venlig hilsen
regelsen

Thestrup-Bjørn

Hej Erik!

Er det denne, det drejer sig om – eller måske hans far?


København, København (Staden), Store Grønnegade, Store Grønnegade, huset no 265 anden sahl, 93, FT-1840, D2297
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Rademacher 47  Gift  skrædermester 
Lovise Daløv 45  Gift  hans kone 
Frederik Rademacher 23  Ugift  deres søn skomagersvend 
Carl Rademacher 19  Ugift  deres søn klaverlærer 
Ludvig Rademacher 15  Ugift  deres søn 
Harald Rademacher 9  Ugift  deres søn 
Peter Olsen 24  Ugift  skrædersvend logerende 
Niels Svendsen 24  Ugift  guldsmedsvend logerende 
Daniel Ørior 22  Ugift  guldsmedsvend logerende 
 
--------------------------------------------------------------------------------


København, København (Staden), Købmager Kvarter, Store Grønnegade 265, 2. Sal, 1689, FT-1845, C3428
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Rademacher 55  Gift  Skrædermester Lyngby
Elisabeth Dallev 55  Gift  Kone Kjøbenhavn
Harald Rademacher 13  Ugift  Søn, Skoledicipel Kjøbenhavn
Hans Tack 40  Ugift  Logerende, Skrædersvend Kjøbenhavn
Carl Hempel 45  Enke  Logerende, Skrædersvend Kjøbenhavn
Hans Lind 25  Ugift  Logerende, Skrædersvend Randers
 
--------------------------------------------------------------------------------

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Erik Jensen

Tusind tak til jer begge.
Jeg er klar over, at der findes en gren af Rademacher fra Nyborg og Præstø, men ingen af dem er interessante for mig.
Det er til gengæld den Rademacher, der er født i Tyskland omkring 1788-90 og det var ham, jeg prøvede at finde i borgerskabsprotokollerne på Stadsarkivet.
Hilsen Erik