I familie med Grundtvig? Hjælp mig!

Startet af Ulla Maria Olsen, 03 Feb 2011 - 14:25

Forrige emne - Næste emne

Ulla Maria Olsen

I min mands familie har de altid sagt, at de var i familie med Grundtvig - hvor og hvorledes nævner historien ikke noget om.

Al vores familie har hidtil kun kommet fra Østjylland fra 1800-tallet og frem og bestået af bønder, husmænd og håndværkere, så jeg havde skudt tanken lidt til side. Nu har jeg så fundet frem til en Edel/Ædel/Ellen Kirstine/Christine Wanger/Vanger/Wangersbarn. Hun har figureret i FT'er i Marie Magdalene og Nimtofte sogn, hvor hun blev gift med en degn.

Hun skulle være født på Vordingborg-egnen i perioden 1769-1774, men kirkebøgerne fra den tid er begyndt at tage livet af mig!

Grundtvig blev født i Udby 1783.

Håber der er nogen der vil tage kampen op sammen med mig og en gang for alle få løst familie-gåden! :)

Kristian Lauritsen

Kære Ulla Maria Olsen

Folketællingen 1801 for Vivild by og sogn, Randers Amt:
Niels Bang 65  Gift husbonde sognedegn for Vivild og Vejlby samt skoleholder 
Cidsel Johansdatter 64  Gift hans kone   
Amdi Christian Bang 25  Ugift deres barn   
Charlotte Margrethe Bang 19  Ugift deres barn   
Johan Christian Bang 28  Gift deres søn tømmermand 
Edel Kirstine Wanger 21  Gift hans kone   
Niels Christian Johansen 2  Ugift deres barn   
Peder Lauritzsen 10  Ugift tjenestedreng

Desuden vil jeg henvise til følgende hjemmeside:
http://www.bilde-christensen.dk/MinSl-A/pbbbcbc05.html
Her kan du finde yderligere oplysninger om Edel Kirstine Wänger.

mvh
Kristian Lauritsen

Anette Eriksen

Hej,

Prøv at google Grundtvig+slægt.

Her finder jeg bla om Grundtvigs mor:

"Moderen, Cathrine Marie Bang (1748-1822), kom fra den gamle forsker- og præsteslægt Bang, der mente at gå tilbage til den ældgamle Hvideæt med Palnatoke som stamfader".

Måske familie til den Johan Christian Bang, der er gift med Edel Kirstine Wanger i den ovenfor nævnte folketælling?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Eli Lothardt Dahl

Hej

Ifølge Djursdatabasen er hun født 22. okt. 1773 i Vordingborg, gift 22. okt 1796 i Vivild, og død 5. juli 1848 i Nimtofte.

Der er også oplysninger om 4 børn.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Ulla Maria Olsen

Ja jeg kan se at de Edel og Johan fik følgende;

   1. Niels Christian Johansen Bang,   f. 02.11.1796, Vivild, Rougsø, Randers ,   d. 03.11.1796, Vivild, Rougsø, Randers 
  2. Niels Christian Johansen Bang,   f. 14.05.1799, Vivild, Rougsø, Randers ,   d. 02.02.1890, Nimtofte, Djurs Sønder, Randers 
  3. Anders Johansen Bang,   f. 25.05.1801, Vivild, Rougsø, Randers ,   d. 26.02.1802    4. Anders Johansen Bang,   f. 19.02.1803, Vivild, Rougsø, Randers 

De fik altså kun 2 der overlevede. Niels Christian Johansen Bang er vi efterkommere af.
 

Ulla Maria Olsen

Citat fra: Anette Eriksen Dato 03 Feb 2011 - 15:09
Hej,

Prøv at google Grundtvig+slægt.

Her finder jeg bla om Grundtvigs mor:

"Moderen, Cathrine Marie Bang (1748-1822), kom fra den gamle forsker- og præsteslægt Bang, der mente at gå tilbage til den ældgamle Hvideæt med Palnatoke som stamfader".

Måske familie til den Johan Christian Bang, der er gift med Edel Kirstine Wanger i den ovenfor nævnte folketælling?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Ja det ville jo være drømmescenariet, hvis de to kunne kobles!

Finn Holbek

Hej

Jeg har lagt nogle bøger til download i pdf-format, herunder bogen om "Oluf Bangs Efterkommere på Sværdsiden":
http://finnholbek.dk/genealogy/downloads.php

Du finder Grundtvigs forældre på side 81

jeg kan ikke umiddelbart finde dine Banger, men de kan jo sagtens høre til slægten alligevel. Bogen er langt fra perfekt, og især opstillingen af de ældste led er dybt upålidelige og fejlfyldte; historien om Hvide-forbindelsen er nærmest ren fantasi, jfr. nyere forskning:
http://finnholbek.dk/genealogy/showmedia.php?mediaID=1681
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Ulla Maria Olsen

Tak for hjælpen! Ja der er flere muligheder, der skal undersøges.

Edel Kirstine Wanger fra Vordingborg fødes med godt 10 års mellemrum af Grundtvig i Udby udenfor Vordingborg. Man kan ane en gejstlig familiesammenhæng, da hun osgå gifter sig med degnen i Vivild/Vejlby Johan Christian Nielsen Bang.

Men også Niels Amdi Bang-familien (ovenstående Johans far), som jeg håber kan linkes til Vorbasse-Bang'erne.

Puh - jeg er bange for at det kan blive svært, selvom mulighederne er mange!