Spisbart og Heidam, Krønge, Fuglse, Maribo 1726

Startet af Laila Olsen, 03 Feb 2011 - 00:39

Forrige emne - Næste emne

Laila Olsen

Jeg er mere på'en end med på'en!

Hans Heidam (Heydamke) skovfoged bliver den 27. oktober 1726 gift i Søholt kapel i Krønge, Fuglse Maribo med Anne Malene Poulsdatter Spisbart.

Hun er datter af Poul Spisbart - så véd vi, hvordan hans skæg ser ud - men hans patronym er ikke nævnt.

Hun har formentlig følgende søskende, som står faddere til hendes og Hans Heidams børn:
Anne Margrethe Poulsdatter.

Ved deres yngste søns dåb er fadderne Povel Spisbart og Margrethe Spisbart - det er ikke til at vide, om det er far og mor, far og en ny kone eller søskende.

Er nogen herinde stødt på den skæggede herre nogetsteds?

Det skal siges, at ved det første barns dåb i 1727 er der ikke repræsneteret nogen med navnet Poul/Poulsen/Poulsdatter.

Mvh Laila Olsen
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Hans Poulsen

Hej Laila

"..Hun er datter af Poul Spisbart - så véd vi, hvordan hans skæg ser ud..".

Det er over midnat og sengetid, så der gik et øjeblik, inden femøren faldt hos mig:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Spidssk%C3%A6g

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Laila Olsen

Hej Hans,

Nu er det middag - og jeg er sikker på, at du næppe er så udmattet nu....
Det ligner ikke dig at være langsom!

Men der er godt vi har ordnet.dk - jeg er heller ikke så sikker på, at alle véd, hvad en spidsbart/spisbart er!

Jeg har tænkt en del over hans tilnavn. Han har måske haft et skæg i "slipse-størrelse" - altså ned til navlen. Eller måske har han været en laps, som omhyggeligt har klippet sit skæg i en lille velplejet spids. Åhr, hvor er det ærgerligt at han ikke blot kan materialisere sig et kort sekund!

Så ville han måske også præsentere sig......

Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Mette Lund

Hej Laila

På denne side:

http://www.ocpd.dk/mixpix/koch/Download/kirkeboger/KRONGE_1707_1739.txt

findes nogle Spisbart'er (inkl. Anne Malene) og også en enkelt Spisbort.

Mvh.
Mette

Laila Olsen

Hej Mette,

mange tak til dig.

Jeg har noteret mig, at familien er repræsenteret som barnebærere og faddere i både Krønge og Fuglse.
Alle bidrag modtages med taknemlighed.

Jeg kan bare ikke finde eet eneste sted, hvor Poul Spisbart optræder med et patronym - og ham ville jeg så gerne møde.

Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300