Isaach Frederichsen - hjælp til at komme videre derfra!

Startet af Mette Egelund Poulsen, 02 Feb 2011 - 22:36

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

Hejsa!

Jeg leder efter en mor til Isaach Frederichsen. Iflg. andre stamtræer skulle hans far hedde Friderich Christian Knudsen Braad men ingen ved hvem moderen er, Hvilket jeg jo synes er lidt underligt.

Jeg vil gerne have bekræftet at ham Friderich er min persons far og så mangler jeg jo nogle oplysninger på moderen. Jeg har dog rigtig svært ved at tyde kirkebøgerne fra 1700 tallet.
Så har kigget på DDA's hjemmeside og har fundet en folketælling der fortæller mig at han er født 1762

Kilde:  FT-1787 Kildehenvisning:   
Navn:  Isaac Frederichsen Køn:  M
Alder:  23
Stilling i husstanden:  husbonde Civilstand:  Ugift
Erhverv:  gaardbeboer og bonde
Sogn:  Mønsted Herred:  Fjends
Amt:  Viborg Stednavn:  Mønsted by
Indtastningsnr:  C4120 Løbenr.:  97


Så håber nogen kan hjælpe med at finde Isaach's dåb eller andet der kan give mig de manglende oplysninger.

Indtil videre har slægten været i Mønsted eller Finderup i Viborg amt. Jeg kan ikke finde noget på ham i Mønsted (so  iflg. folktetællingen skulle være i Mønsted som 23 årig)eller Finderup.

På forhånd tak
Mvh
Mette

Hans Poulsen


Hej Mette

Prøv lige at kaste et blik på denne Nygård-seddel:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=58629&sort=e

og se, om du kan presse noget interessant ud af den.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Egelund Poulsen

Hej Hans!

Hvor finder man sådan nogle sedler henne på dda?

Nå men tusind tak, jeg skal hvis lige have det tydet(i det andet forum for tydning) for at få det helt rigtigt med, men nu har jeg da et navn.

Med venlig hilsen
Mette

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mette Egelund Poulsen

Hej Hans


Vidste slet ikke at sådan en side fandtes! Ser frem til at kigge rundt i den og måske finde nogle spændende dokumenter:-)

Mvh
Mette

Leif Sommerdal

Her er lidt om hans kone - og ham selv. Dog ikke fødsel, men måske har du set den før:

http://www.fortunecity.com/millennium/marble/99/6717.html
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Mette Egelund Poulsen

Hej Leif

Nej den har jeg ikke set før, men nu ved jeg hvor jeg skal finde vielsen som måske kan sige noget om Isaach's forældre - TAK

Mvh
Mette

Leif Sommerdal

Desværre giver vielsen i Mønsted opslag 345 lige før 1788 ikke flere ledetråde.

Jeg har også kigget Mønsted (samme kirkebog opslag 209-218) igennem - desvæære uden at finde ham.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Mette Egelund Poulsen

Hej Leif

Ja har jeg også den sidste time - uden held heller.. øv..

Det er som om Isaach slet ikke havde nogen forældre:-)

Jeg har skrevet til ham der har lavet et stamtræ over slægten, hvor de skriver at faren hedder Friderich Christian Knudsen Braad(Bråt) hvor han har fundet ud af det henne. Har endnu ikke hørt fra ham. Vil jo gerne vide hvor han har sine kilder fra!

Men tak for hjælpen

Mvh
Mette

Leif Sommerdal

Det er også en god ide. Jeg har selv fået en del nyttige oplysninger på den måde, så - pøj pøj.

Bemærk i øvrigt at der var 2 kirkebøger, der dækkede Mønsted i 1762. Jeg har godt nok forsøgt at se dem begge igennem, men jeg kunne jo have overset noget
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Anne Mortensen

Hej

Jeg har for et par år siden fået nogle afskrevet oplysninger fra Mønsted kirkebog.

F.eks. dette:

Fjerde Generation

27.   Niels Jensen Skaaning (9.Johanne3, 2.Mogens2, 1.Christen1) og Mette Marie Pedersdatter.
            Børn:
        33.   i   Else Nielsdatter Skaaning g. Palle Pedersen, f. 1755/58, (søn af Peder Pallesen (Møller) og Anne Marie Jacobsdatter) d. 1838, Skovgaard, ? s.

28.   Frederich Jensen (19.Jens3, 3.Jacob2, 1.Christen1) Dbt. 10-12-1737, Mønsted s., og Mette Marie Pedersdatter.  Frederich død ?.
            Børn:
        34.   i   Isak Frederichen.

-----------------------
Navnet Braad bliver også nævnt mellem de mange navne.
-----------------------

Jeg har sendt siderne til din egen mail.
Hvis de ikke dukker op - skriv.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Mette Egelund Poulsen

Hej Leif

Det er mit stamtræ du har linket til der hehe ;D

Og det andet stamtræ du har linket til er ham jeg har skrevet til.
Han har svaret med hvilke kilder han har sine oplysninger fra.
Iflg. ham har han det fra en privat slægtsbog, hvor der ordret står at man antager at Isaach's far er Frederich Christian Knudsen braad som er degnen på stedet.

Iflg. de kilder Anne har, viser at degnen kun havde en datter der hed Katrine.
Isaach's far hed Frederich Jensen.

Jeg må gå ud fra at det er Annes kilder der er de mest troværdige.

Så jeg må ud fra det sige at sagen er løst :-\

Med venlig hilsen
Mette

Leif Sommerdal

Ja - verden er lille, men jeg prøver jo alle muligheder  for at hjælpe  ::)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)