Hjælp søges til programmet Gramps

Startet af Ester Broni, 09 Mar 2014 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

Ester Broni

Jeg søger hjælp til programmet Gramps, som kører på Linux. Jeg kan godt finde ud af og indtaste, men jeg kan ikke finde ud af, og få børnene på anetavlen.
Hilsen Ester Broni

Christian Grøndberg

Hej Ester,

Der er flere måder at gøre det på, hvis jeg altså forstår dit spørgsmål rigtigt.

Der er jo som bekendt flere måder at se på dataene på i programmet;
bl.a. "Aner" som viser personer i en træstruktur
og "Slægtsforhold", hvor man tager udgangspunkt i én valgt person ad gangen, og viser dennes forældre, søskende, partnere samt børnene med hver partner.

Hvis man i "Slægtsforhold" står på den rette person (én af de forældre, du vil tilføje børn til - valgte navn står øverst), så står der ordet "Familie" ud for hver partner (jeg går ud fra, at du allerede registreret moderen og faderen som en familie/ægtefæller).

Ud for den rigtige "Familie" er der et lille blyantsikon. Klik på denne for at redigere familien. Første faneblad i dialogen viser alle børn i familien. Klik "Plus" for at tilføje flere.

Se vedhæftede

Med venlig hilsen
Christian

[vedhæfting slettet af admin]

Knud Aagaard

Hej
Som Christian Grøndberg skriver, er der flere steder indtastninger kan foregå på, hvis personen er indtastet og du står i "slægtsforhold", kan der tilknyttes et eksisterende forældrepar eller oprettes et nyt forældrepar i menuen "rediger".
I punktet "aner" bruger jeg gramplet'en: Data-indtastningsfelt, for tilføjelse af børn.
Hilsen
Knud Aagaard

Ester Broni

Hej Christian og Knud

Tak for jeres svar.

I har svaret som jeg har spurgt, men det er mig de ikke er tydelig nok. Det som du beskrive Christian har jeg fundet ud af,

Det jeg gerne vil frem til er, hvis jeg vil se HELE familien, som er vist i små kasser, og hvor der går streger ud til ægtefælden og derefter nedad til deres børn, hvor og hvordan ( i hvilket fanblad gør man det)

Der er mange andre oplysninger på slægten jeg heller ikke kan finde ud af hvor jeg gør det.

Jeg kan skrive fødsel, død, begravelse o.s.v men fanblader før, hvor far-far navn står, er kan jeg skrive erhverv,men hvor kan jeg ellers se det hende, jeg mener i en over ordent oversigt.

Har I en dansk oversættelse over HELE programmet, mit program er på dansk, men jeg forstår ikke at hoppe rundt i det, der kræver jeg har en dansk ovesættelse.

Mange hilsner fra Ester