Hjælp til Lægdsruller

Startet af Mignon Ottesen, 07 Mar 2014 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Mignon Ottesen


Hej med jer.

Jeg mangler et forbindelsesled imellem Christopher Christophersen Lehmann, født ca. 1757 og den person, som jeg tror er Faderen: Johan Christophersen, født ca. 1710?
Men det forvirrer mig, at de har samme efternavn, men flere ting taler for et Søn/Fader forhold?
Det er mit håb at lægdsrullen kan fortælle hvem Faderen er til Christopher Christophersen Lehmann?
og hans fødsels tidspunkt.

Og jeg har desværre ikke lært at læse Lægdsruller, jeg har fået en forklaring i dette forum, men jeg synes det er svært at hitte ud af.

Dette er hvad jeg har:

Christopher Christophersen Lehmann, født ca. 1757, måske i Jelling sogn?
ægteviet til Anne Marie Christensdatter, født ca. 1761, i Jelling kirke d. 24 okt. 1781.
se, Jelling Sogn, Tørrild Herred, Vejle Amt, 1769 - 1803, opslag 44.

FT 1787.
Jelling Bye 30
Christopher Christophersen mand 30 gift 1 HuusMand og Smed
Anna Maria ChristensDatter kone 26 gift 1
Johan Christophersen Begge af første ægteskab 4 ugift
Christen Christophersen Begge af første ægteskab 2 ugift
Christopher Christophersen Begge af første ægteskab 1 ugift

Deres søn, første fødte -
Johan Christopher Christophersen Lehmann, døbt i Jelling kirke 16 okt. 1783
Blandt fadderne står:
Båret af Peder Sørensens kone i Hopballe
Christopher Nagel Smed.
Niels Fredballe.
Hans Knudgaard.
Mads Pedersen.
Daniel Christophersen

Daniel Christophersen født i Jelling sogn i året 1764, som søn af Johan Christophersen og Christiane Mortensdatter.
Det er formentlig en broder til Christopher Christophersen Lehmann, født ca. 1757?
Samme Daniel Christophersen findes i FT 1787, bosiddende hos Johan Christophersen og Christiane Mortensdatter.

Håber nogen kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Mignon Ottesen

Peter Paluszewski

Hej Mignon,

På denne side http://sa.dk/media(4843,1030)/L%C3%A6gdsruller%2C_sognefortegnelse.pdf kan man finde Jelling:
1789-1793 1. jy. dist. Koldinghus a. 61-62
1794-1850 1. jy. dist. Vejle a. 47-48
1851-1859 8. u. dist. Vejle a. 47-48

Så i lægdsrullerne på AO finder vi Koldinghus Amt 1789, og Lægd 61 og 62. Det er den tidligste vi har adgang til.
På denne side:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17825,914779
står Johan som nummer 33, og mulige brødre som nummer 43 og 44
Christopher Christophersen har måske været for gammel at få med.

Derefter bør du kunne følge Johan i den næste Hovedrulle for 1792, Lægd 61, med gammelt nummer 33.
Og så får lægdet nyt Amt og nummer i Hovedrullen 1795, og fremdeles.

Tidligere kommer vi ikke uden at være heldige, og skulle på arkivet.

Mvh Peter

Mignon Ottesen


Hej Peter

Tak for din oplysning.
Ja, det er da den rigtige Johan og han´s brødre.
Men det var forbindelses leddet bagud jeg manglede.

Men ved du om, - det var muligt dengang at beholde samme efternavn som Faderen?

Venlig hilsen
Mignon

Peter Paluszewski

Hej Mignon,

I Sønderjylland gjorde man det tidligere end i resten af landet, men ellers har jeg ikke stødt på arvede efternavne.

Har du overvejet om du mangler en Christopher Johansen imellem dem? Der kan godt være 2 generationer mellem 1710 og 1757.

Mvh Peter

Peter Paluszewski

Hej igen,

Jeg tjekkede lige Daniel:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33554-16445-46?cc=2078555&wc=M94Q-C2N:1606523395

Jeg tror hans far hedder Christopher til fornavn - med mindre du har en bedre kilde til dåben. Men der står ord både før og efter Christopher, som jeg ikke kan læse.

Mvh Peter

Mignon Ottesen

Hej Peter

Det havde jeg tænkt på, men jeg har opdaget at Christopher Christophersen, også var Smed i Jelling, samt at Christopher Christophersen og Daniel Christophersen, står Faddere til hinandens børn.

Har også fundet en Christopher Smed, død og begravet, 69 år gammel, i året 1788, 4 søndag efter fasten.

Lige pludselig er han jo så ikke fra 1710, men fra 1719?

Det var her, jeg havde håbet en lægdsrulle kunne hjælpe mig.

Samt denne her:
◦FT 1787, Vejle, Tørrild, Jelling, Hørup Bye, , 23,  A1001
1. Johan Christophersen, 77, gift, mand, Byens Smed    
2. Christiane MortensDatter, 76, gift, kone          
3. Daniel Christophers, 24, ugift, Barn af 1th ægteskab.

Hilsen Mignon

Mignon Ottesen


Hej Peter

Jeg tror, - det der står foran er: Jelling kirke: og navnet på Faderen ser jeg som Christopher Nagel?

Glemte i forbindelse med Christopher Smeds død og begravelse:
Christopher Smed, død og begravet, 69 år gammel, i året 1788, 4 søndag efter fasten.
Jelling, Tørrild, Vejle, 1769 - 1803, opslag 75

Hilsen
Mignon

Peter Paluszewski

Hej Mignon,

Har du set Søren Christophersen, 21 år i FT1787? Det kunne også være en bror. Hvis du kan finde hans dåb giver det endnu et spor.
Ved Daniel i FT1787 står der Barn af 1th ægteskab - det kan måske betyde at Christiane Mortensdatter har været gift før eller Johan Christophersen. Du kan se om du kan finde en Christophers død og Johan og Christanes Vielse?
Jeg synes Christane er lidt gammel som mor.

Jeg tror næste skridt er at finde dødsfaldene for de implicerede og prøve at finde skifter for dem.

Mvh Peter

Mignon Ottesen


Hej Peter

Jeg kan ikke finde nogen vielse i Jelling sogn På Christopher Smed og Christiane Mortensdatter.
Der mangler også nogle år i kirkebogen, - den første bog skulle dække 1750- 1769, - men der mangler årene imellem 1753 og 1763.
Der kunne ellers måske have været nogle oplysninger at hente.
Denne Søren Christophersen kunne jeg ikke finde i kirkebogen.
Men jeg fandt:
Christopher Nagels Smed datter begravet d. 10 juli 1765 på Jelling kirkegård.
Se 1750 - 1769, Jelling, Tørrild, Vejle, opslag 18, nr. 48

"Men på grund af de manglende sider i bogen, er det ikke muligt at finde pigen som født".

Der hedder han heller ikke Johan til fornavn, - kunne man forestille sig, -
at Christopher Nagel Smed er døbt Johan til fornavn, men undlader at bruge det?
Det kunne jo også forklare, - at "min" Christopher Christophersen Lehmann Smed, døber sin første fødte søn Johan Christophersen.

Hvor finder jeg de skifter, som du nævner?
Det var jo en mulighed at finde skiftet efter Christopher Smed død, - han døde jo 69 år gammel i 1788.

Aldersmæssig, - kunne det godt passe på min Christopher Christophersen Lehmann Smed, - som er født omk. 1756, men her mangler siderne i kirkebogen også.

Hilsen Mignon

Simon Væth

Hej Mignon

Jeg har også Christopher Christophersen Lehmann blandt mine aner, gennem hans søn Frederich Christian Christophersen Lehmann og hans uægte barn med Maren Christensdatter.

Der findes denne herlige lille retsag om Christine Mortensdatter og Christopher Christophersen:

http://www.geltzer.dk/tingbog/1771.php

Anst-Jerlev-Slavs herredsting

1771 16/6. Dom: Sag ctr. 3 tyve fra Jelling: Christoffer Nagelsmed af Jelling hans hustru Christina Mortensdatter og hendes umyndige søn Christoffer, 13 år gl., og en anden dreng ved navn Christen Nielsen, 16 år gl., er befundet at have begået adskillige tyverier der i byen, og det er derhos bevist, at de har forøvet betleri og levet et skarnagtigt levned, især konen, der ej alene har sølet sig i drukkenskab, men endog har forført de unge til tyveri og anden liderlighed. Det kendes for ret, at de tre efter lovens 6-17-32 og -39 skal miste deres hud, betale igæld og tvigæld af det stjålne og have deres hovedlod forbrudt. Desuden skal Christina Mortensdatter, som så foragteligt har forført sit eget umyndige barn og levet i drukkenskab og andre laster, arbejde i Viborg tugthus i 6 år, men de to drenge hver i et år. - Derimod frikendes Christoffer Lehmann Nagelsmed, som ikke er lovligt overbevist om at have været vidende til eller delagtig med dem i tyverierne.

Fra Viborg tugthus fangeprotokol 1763-1779 (B-204 - 57)

Christine Mortensdatter: Fra Jelling, Indsat den 11 Aug 1772, For ( kan jeg ikke læse ) Varighed: 6 År "Udskrevet" 11 Aug 1778
Christopher Christophersen: Fra Jelling, Indsat den 11 Aug 1772, For ( kan jeg ikke læse ) Varighed: 1 år "Udskrevet" 11 Aug 1773


Der står ikke direkte at Christoffer er er søn af Christoffer Nagelsmed, kun at han er Christinas umyndige søn.

Jeg har umiddelbart antaget at Christoffer Lehmann ( Nagelsmed ) er Christophers far, men jeg har ikke det endelige bevis. Det muligt at Johan og Christopher er én og samme person, det ville forklare en del.

Vh
Simon


Mignon Ottesen



Hej Simon

Det var da spændende læsning fra Viborg Arrest.

Christine Mortensdatter: Fra Jelling, Indsat den 11 Aug 1772, For ( kan jeg ikke læse ) Varighed: 6 År "Udskrevet" 11 Aug 1778
Christopher Christophersen: Fra Jelling, Indsat den 11 Aug 1772, For ( kan jeg ikke læse ) Varighed: 1 år "Udskrevet" 11 Aug 1773

Jeg tror, - det du ikke kan læse er: for tyverier.

Har du et godt bud, på hvordan vi får støvet kirkebøger for Jelling sogn i årene fra 1753 - 1763 op?

Så kunne det jo være, at vi kan finde bindeleddet.

Hilsen Mignon

Simon Væth

Kirkebogsbladene mellem 1753 og 1762 eksistere desværre ikke ( med undtagelse af 1755 ), så det er ikke derigennem vi kan finde svaret.

Hvis vi skal gøres os håb om et klart svar, så skal vi lede efter et skifte eller andet materiale.

Hvad er din slægtsforbindelse fra Christopher Christophersen Lehmann? det skulle tilfældigvis ikke gennem sønnen Frederich Christian Christophersen Lehmann?

Og ved du noget om Christopher Christophersen Lehmann's kone Anne Marie Christensdatter?
Det eneste jeg ved om hende er at hun cirka er født 1760-61 og hun dør som enke og almisselem den 15. Oktober 1835 i Bredsten, Tørrild, Vejle.


18 feb. 1834 Ravning, Bredsten Sogn, Tørrild Herred, Vejle Amt, Danmark
Mads Christensen M 30 Gift inderste, daglejer
Kirsten Marie Jørgensdatter K 30 Gift hans kone
Jørgen Madsen M 2 Ugift deres barn
Ane Ebbesdatter K 69 Enke inderste, ernærer sig som spinderske
Ane Marie Christensdatter K 81 Enke almisselem


vh
Simon

Mignon Ottesen

Hej Simon

Jeg ved ikke noget om "din" Frederich Christian Christophersen Lehmann
Og det forstår jeg ikke!
Hvornår er han født?


Jeg har 10 børn imellem Anne Marie Christensdatter og C.C. Lehmann

Johan Christopher Christophersen Lehmann, født 1783
Christen Christophersen Lehmann, født 1785
Otte Christian Christophersen Lehmann, født 1786
Christen Christophersen Lehmann, født 1787
Anne Jette Christophersdatter, født 1789
Peder Christian Christophersen Lehmann, født 1791
Jørgen Christophersen Lehmann, født 1792
Anne Christophersdatter, født 1793
Morten Christophersen Lehmann, født 1795
Jeppe Christophersen Lehmann, født 1796


Anne Christophersdatter, født 1793 er min proband, hun blev gift med en Ottesen Nielsen fra Nr. Snede

Jeg har søgt efter skifter efter Christopher Christophersen Lehmann, men kan ikke finde nogen?

Hilsen Mignon

Simon Væth

Jeg har en følgende børn:

NN Christophersen Lehmann f. ? d. 14 apr 1782
Johan Christophersen Lehmann f. 5 Okt 1783
Christen Christophersen Lehmann f. 29  Maj 1785 d. 1785
Christopher Christophersen Lehmann f. Abt 1786
Frederich Christian Christophersen Lehmann f. Abt 1788 d. 3 Jun 1864
Otte Christophersen Lehmann f. Abt 1789
Peder Christian Christophersen Lehmann f. 1791
Jørgen Christophersen Lehmann f. 1792
Anne Christophersdatter Lehmann f. 24 Dec 1793 d. 18 Mar 1873
Morten Christophersen Lehmann f. 1795 d. Bef 1801
Jeppe Christophersen Lehmann f. 1796 d. 17 Mar 1800
Anne Marie Christophersdatter Lehmann f. 3 Okt 1797 d. 13 Apr 1872
Birthe Kirstine Christophersdatter Lehmann f. 14 Mar 1800 d. 6 Dec 1800
Daniel Christophersen Lehmann f. 1803 d. 3 Jul 1803
Birthe Kirstine Christophersdatter Lehmann f. 18 Jun 1804

Jeg har endnu ikke de præcise fødselsår på dem alle.

Noget af en flok.

Du havde ikke noget på Anne Marie Christensdatter?

vh
Simon

Mignon Ottesen


Hej Simon

Nej desværre, - har jeg ikke noget på Anne Marie Christensdatter.
Er du på MyHeritage?
Søger lige de rigtige data på de børn, som du har og jeg ikke har

Hilsen
Mignon

Simon Væth

Jeg er ikke på MyHeritage, men har overvejet at bleve en del af klubben.

Jeg har i øvrigt dette uddrag af et skifte efter Christine Mortensdatters søster:

41 Ellen Cathrine Mortensdatter i Jennum skolehus. 2.2.1754, fol.415, 438.
E: Jens Sørensen, skoleholder i Jennum. A:
1) mor Kirsten Gregersdatter g.m. Anders Jensen i Vejle
2) søster Sidsel Mortensdatter g.m. Johan Henrik Opitz, sergent i Rendsborg
3) søster Christiane Mortensdatter g.m. Christoffer Lehmann, nagelsmed i Jelling
4) søster Maren Mortensdatter g.m. Jochum Wulff, nagelsmedesvend i Jelling.

Her ser vi at hendes mor må være Kirsten Gregersdatter.

Kirsten Gregersdatter gifter sig med med Morten Jensen i Vejle Købstad den 29 Okt 1719. Hvilet jo nok er Christine og de andre søskendes far.

Men jeg mangler stadig en del forskning på den front.

Simon Væth

Vi kan i øvrigt af det skifte også se at Christine Mortensdatter og Christoffer Lehmann var gift allerede i 1754.

Mignon Ottesen


Hej Simon

Sikke dog en dejlig overraskelse, når man kommer hjem fra jobbet.
Hvordan har du dog fundet det skifte?

Kirsten Gregersdatter og Morten Jensen er helt sikkert forældre til de 4 piger, men ved skiftet i 1754 skriver du Kirsten Gregersdatter viet til en Anders Jensen?

Gad vide hvor pokker de er født henne?
Jeg vil prøve at grave lidt i det i dag.

Hilsen Mignon

Simon Væth

Jeg fandt skiftet engang hvor jeg googlede rundt efter Lehmann + Jelling

Fandt det her:

http://www.brejl.dk/vejlegejst.html

Morten Jensen må være død en gang inden 1754.

Det er svært at lure hvor de er født henne, muligvis i Vejle, det er en sjov blanding og erhverv pigerne er blevet gift ud i, Smed, Sergent og Skoleholder.
Mit gæt ville være at Morten Jensen er borger i Vejle og at han må have arbejdet med et eller andet håndværk. Men det er et vildt gæt :)

Simon Væth

Hej igen

Ville bare sige at jeg har fundet Christoffer (Leeman) Lehmann og Christine (Christiana) Mortensdatter's vielse i Vejle 6 feb 1750. Men der står desværre ikke noget om hvor nogen af dem kommer fra.

- Simon

Simon Væth

Og nu har jeg fundet beviset på at Johan og Christoffer er samme person.

SA Vejle KB 1714-1785 opslag 294

Uægte - Født 14 April 1747 - Christina Mortensdatters barn Karen. ..... - Udlagt til barnfader, Johan Christopher Leeman, Soldat under Captain Lützow ....

Så de har sikkert giftet sig efter han afsluttede sin soldater tjeneste.


Mignon Ottesen


Hej Simon :)

:D
Hold da op du er god.
Det anede mig, at "og nu har jeg fundet beviset på at Johan og Christoffer er samme person"
Han har sikkert været træt af sit fornavn, og har undladt at bruge det som voksen. Det sker jo også i dag.

Jeg sad lidt i går og kiggede i samme kirkebog som:

"Kirsten Gregersdatter gifter sig med Morten Jensen i Vejle Købstad den 29 Okt. 1719. Hvilet jo nok er Christine og de andre søskendes far"

for at søge om nogle af børnene skule døbt samme sted som forældrene bliver gift, men uden held.

Men helt fantastisk arbejde af dig

Hilsen Mignon

Mignon Ottesen


Hej igen

I øvrigt, Christiana Mortensdatter bliver jo gift i Vejle kirke, som du skriver i 1750 -
har være ude og se det.
Så man må da formode hun er født i sognet Vejle? Hendes forældre boede jo også der

Hilsen Mignon

Mignon Ottesen



Hej Simon

Har lige set - at den lille pige Karen Johan/Christophersdatter bliver begravet allerede 30 april 1747
se:  SA Vejle KB 1714-1785 opslag 295.

Hilsen Mignon


Simon Væth

Hej Mignon

Godt fundet! Et kort levet liv til pigen, men man må gå ud fra at Johan Christopher og Chrisitina var glade for hinanden siden de endte med at gifte sig.

Ved Karens dåb i Vejle står der også noget om hvilket regiment Johan Christopher er Soldat i, så det burde være muligt at finde ham i nogle af de ældre stambøger/stamkort men det kræver et besøg på arkivet da disse endnu ikke er online.

Mignon Ottesen


Hej Simon

Ja, det var også min tanke til den lille pige, - når man så tænker på at Moderen bliver fængslet i 1771
hmm, lidt mistænksomt.

Du mener Rigsarkivet, ikke?
Jeg bor desværre ikke i nabolaget, så jeg er faktisk aldrig derovre, har "kun" været der 1 gang.

Kigger lige i kirkebogen efter andre børen, måske man er heldig?

Hilsen Mignon

Mignon Ottesen

Gåden blev knækket med Simon´s store hjælp.

Hilsen Mignon Ottesen