Christian Petersen (flyttet til Norge)

Startet af Andrea Hånes, 02 Feb 2011 - 19:37

Forrige emne - Næste emne

Andrea Hånes

Jeg leter etter forfedrene til Christian Petersen. Han kom til Norge (Trondheim) og ble gift i Trondheim i 1839 med Lorentze Birgitte Dreier. Han ble født i Christianshavn en gang cirka mellom 1807-1810. I norske kirkebøker står det at hans far var høker Rasmus Petersen.

Er det noen som vet noe om denne familien?

Hans Poulsen



Hej Andrea

Ved en første, lidt overfladisk undersøgelse af de mest nærliggende kilder støder jeg ikke på nogen af de navne, som du nævner.

Normalt skal man være temmelig large i sine bedømmelser af stavemåden på navne i de ældre kilder; men i et tilfælde som dit, hvor de første undersøgelser ikke fører til nogetsomhelst, kan det blive nødvendigt at se på de ting, der springer i øjnene.

Christian, født ca. 1807 - 1810, havde en far, der til fornavn hed Rasmus, og da er det forventeligt, at Christian gik ud i livet under navnet Christian Rasmussen og ikke som Christian Petersen, men uden undtagelser er patronym-reglen ikke, så jeg tør ikke afvise, at din Christian hed Christian Petersen.

Helt nede i småtingsafdelingen: På den tid stavedes navnet som  hovedregel med et *d* og ikke et *t*, men heller ikke den regel er vandtæt. Pedersen eller Petersen - det skal ikke skilles os.

"..Han kom til Norge..". Véd du, hvornår han drog til Norge - før eller efter normal konfirmationsalder, som i Danamrk var ved barnets 14 - 17 års alder - ikke yngre, men sommetider ældre?

Tog Christian til Norge alene, eller var det hele familien? Hvis det var hele famlien, nytter det ikke noget at begynde at lede efter den i folketællingen 1834.

Hvis du har bare den allermindste oplysning, som ikke er kommer frem endnu, så kom endelig med den. Måske åbner den for noget brugbart.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Andrea Hånes

Hei!

Christian står oppført som Christian Petersen i alle FT og kirkebøker i Norge, aldri som Christian Rasmusen, men det kan jo selvfølgelig likevel bety at han het Christian Rasmusen. Det er kirkeboken i Norge som sier at hans far er Rasmus Petersen, men det kan selvfølgelig være noe feil her. Det vites ikke når Christian kom til Norge, ei heller om hele familien var med. Jeg tror at Christian kom alene. Jeg fant en Christian i FT i Christianshavn i 1834 som kunne stemme med alderen. Her stod det at han var conditorsvend. Som voksen i Norge var Christian konditor, så dette kan være samme person.

Frank Green

Hej Andrea

Her er hans forældre i FT-1801

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 355, 1699, FT-1801, A5035
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Pedersen 40  Gift  Høker 
Ane Kirstine [Pedersen] 19  Gift  g Rasmus P. Høk 
Cathrine Marie 1  Ugift  Se Rasm.Pederse 
Christiane 16  Ugift   
 
--------------------------------------------------------------------------------
Christian er først født i 1813

København,Vor Frelser 1797-1813 opslag 123

Hans far er død da han bliver konfirmeret.

København,Vor Frelser 1814-1829 opslag 98

Med Venlig Hilsen
Frank


Andrea Hånes

Tusen takk, Frank!

kan noen hjelpe meg med å komme lenger bakover også?

Frank Green

Hej Andrea

Kan give dig vielsen og trolovelsen.

Rasmus Pedersen var enkemand da han giftede sig med Peder Christensen Leem's datter.

Vielsen: 21.juni 1799

Vor Frelser,København 1793-1813 opslag 8 venstre side.

Trolovelsen: 2.juni 1799

Vor Frelser,København 1798-1813 opslag 7 højre side nr.13

Der står en del ude i margen,har ikke kigget så meget på det,men interessant.

Med Venlig Hilsen
Frank

Andrea Hånes

Takk igjen, Frank! Jeg skal prøve å tyde det som står.