Fødselsstiftelsen

Startet af Vagn Mørkeberg Christiansen, 02 Feb 2011 - 18:29

Forrige emne - Næste emne

Vagn Mørkeberg Christiansen

Iflg. kirkebogen for Den Kgl. Fødselsstiftelse blev en pige Ellen Katrine født d. 4. dec. 1816 som barn nr. 902 med moderen angivet som moder nr. 898.
Jeg leder efter mulige oplysninger om moderen og faderen til dette barn.
Jeg har fået oplyst, at jeg skal lede i nogle protokoller, som skulle befinde sig på Rigsarkivet.
Er der mon nogen med lidt erfaring i dette - og som bor i nærheden af arkivet - som kunne tænke sig at hjælpe mig?
MVH - Vagn Christiansen
vagnc@mail.dk

Bjørn Marcher

Hej Vagn,

Jeg kan forklares, hvordan det gøres - jeg har grundet rejseri for firmaet p.t. ikke tid til at hjælpe dig i praksis, men måske nogle andre kan gøre det?

På rigsarkivets læsesal er der bagerst et selvbetjeningsmagasin, hvor man i reol 10 kan finde oplysningerne. Ud fra numrene og fødedatoen finder man i hovedprotokollen moderens navn (og måske også  faderens) samt oplysninger om hvorledes barnet kom i pleje. Det var ofte hos moderen.....
Derefter kan man i Udsætterprotokollen finde de praktiske oplysninger om de personer der tager imod barnet, adresse med videre.

venlig hilsen   Bjørn     
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bjarne Smedegaard

Jeg prøvede at kigge i dag, men kunne ikke finde navn på moderen.

Jeg sender foto i mail

Hilsen Bjarne Smedegaard

Vagn Mørkeberg Christiansen

Jeg siger tak til Bjørn Marcher og Bjarne Smedegaard for jeres reaktion på mit indlæg.
En særlig tak til Bjarne for din ulejlighed med at søge i protokollerne.
Ærgerligt, at det ikke er muligt at finde moderens og faderens navne.

MVH - Vagn Mørkeberg Christiansen