Søger info om tilnavnet "Ørlev" (muligvis Ørluf?) fra Ravning/Bredsten-området

Startet af Mads Pagh Nielsen, 01 Feb 2011 - 23:18

Forrige emne - Næste emne

Mads Pagh Nielsen


Kære alle,

Jeg har fundet slægtninge i området omkring Ravning, Bredsten Sogn ved Vejle og senere i Nørup tæt derved med tilnavnet "Ørlev". Det refererer sikkert til et stednavn, men jeg har ikke været i stand til at finde ud af hvilket, så jeg håber, at andre her måske ved noget om det?

Det jeg ved om disse slægtninge:

I kirkebogen for Bredsten Sogn fremgår de ældste slægtninge med navnet "Øle". Nogle steder står der "Ølis". Kan blot være den lokale skriverkals sjuskede måde at skrive navnene på - man gik nok ikke altid så meget op i stavemåden på denne tid...

Senere flytter nogle familiemedlemmer til Nørup-området og bliver i kirkebogen her beskrevet med navnet "Ørlev". Andre steder fremstår navnet som "Ørluf", som jeg har fundet ud af er noget mere almindeligt - særligt i Ringkøbing Amt.

Den ældste slægtning jeg har fundet med navnet er en "Jens Øle" (sikkert Jens Ørlev/Ørluf?). Hans død fremgår af kirkebogen for Bredsten Sogn 23 juli 1733, hvor han skulle have været 66 år.

Hans søn Iver Jensen Ørlev (her nævnes varianten "Ørlev" første gang) blev født i Ravning, Bredsten i 1706 og døde samme sted i 1773. Han fik bl.a. sønnen Jens Iversen Ørlev (de fik flere børn der også fik tilnavnet), som blev født i 1736 i Ravning (døde i 1802 i Tørring ved Skanderborg - formentlig på Stougaard).

I Erik Brejls skifteuddrag findes disse slægtninge også flere steder som enten "Ørluf" eller "Ørlev".

Der findes en ganske interessant retssag omkring en fæstestrid - M. von Hielmcrone af Engelsholm vs. fæstebonden Jens Iversen Ørluf/Ørlev af Sillehus i Sødover fra 1772.

Kender i øvrigt heller ikke noget til oprindelsen af navnet på gården "Sillehus". Jens Iversens næstældste søn fik heraf tilnavnet "Sillemann" ligesom sin morfar (jeg har i øvrigt nævnt ham i en forumbesked sendt her for et par dage siden). Det ville jeg også meget gerne høre om, hvis nogle ved noget om det!

Jens Iversen Ørlev fremgår af FT-1787:

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Tørrild, Nørup, Nørup Sogn, Søedoure Bye, 35, FT-1787, C2110
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Iversen Ørlev   54    Gift   Husbonde   Bonde og Gaard Beboere   
Bodild Pedersdatter   53    Gift   Madmoder      
Anna Kirstine Jensdaatter   14    Ugift   Deres Børn      
Jess Jensen   12    -   Deres Børn

I FT-1801 findes han og hustruen Bodil i Tørring Sogn, Skanderborg (boende ved datterens familie sammen med en af sønnerne, Jes) - her dog uden tilnavnet - det nævnes ej heller ved hans død i kirkebogen for Tørring Sogn.

Kun Jens Iversens ældste søn Iver Jensen Ørlev fik tilnavnet. Han klarede sig tilsyneladende rigtigt godt og fik flere besiddelser i slutningen af det 18. århundrede.

Nogle efterslægtninge til Jens Iversen Ørlev har navnet "Ørluf", så det er sikkert blot et spørgsmål om den enkelte degns staveevner... Jeg kan se at en søgning på Ørluf giver betydeligt flere resultater i familysearch.org end en søgning på Ørlev - resultaterne er primært fra Ringkøbing Amt...

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogle ved noget om dette tilnavn :-)!

Bedste hilsener,

Mads Pagh Nielsen, Klarup

Karsten Damén

hej Mads

Gætter på, at tilnavnet er "Ørlef" eller "Ørslef".

Jeg har Jens Iversen fra FT 1787 i egen slægt, og sønnen hed Iver Jensen Ørlef, hvilket fremgår af sønnesønnen Peter Iversens dåb i Bræsten 1826.

Jeg var på et tidspunkt ved at spore mig ind på Ørslev i Hellevad Sogn, Åbenrå Amt.  Men jeg må tilstå, at jeg har mistet mine notater vedrørende det.

I Sønderjylland udtales Ørslev og Ørslef jo ens.

hilsen
Karsten

Mads Pagh Nielsen


Hej Karsten,

Tak for hjælpen! Vil forsøge at finde linket til "Oersleff Dorf" ved Åbenrå :) Du må sige til, hvis du husker noget!

Bedste hilsener,

Mads

Karsten Damén

Mads

I mellemtiden har jeg (efter at have studeret jeg ved ikke hvor mange kort m.m.) fået en ny idé.  Hvad med "Urlev Sogn" i Bjerre Herred lige øst for Hedensted ?  Der er ikke langt til Bredsten (20 km i luftlinje).  Lydforskydningen til Ørlev ligger lige for med alt det uld folk på de kanter havde i munden :D

hilsen
Karsten