Skifteprotokol Vejrup Ribe Amt ca 1710

Startet af Niels J Dinnesen, 01 Feb 2011 - 20:04

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Jeg søger hjælp til en finde en skifteprotokol fra Vejrup sogn ca 1710. Jeg bor i Højbjerg ved Aarhus og har desværre ikke praktisk mulighed for at opsøge det relevante landsarkiv.

Personen er Dynes Michelsen i Vejrup født i anden halvdel af 1600-tallet. Navnet staves i kirkebogen lidt forskelligt, fornavnet Dinis / Dines / Dynes / Dynis, efternavnet typisk Michelsøn eller Michelssøn.

Dynes Michelsen har mindst tre børn: Michel Dynesen født 1678, Niels Dynesen født 1680 og Peder Dynesen født 1682. Desuden sandsynligvis en datter, Voldborg Dynesdatter - født før starten på Vejrups ældste kirkebog i 1676.

Alle tre sønner er i første halvdel af 1700-tallet husmænd i Vejrup. En af dem har sikkert overtaget faderens gård. Jeg har ikke fundet Dynes Michelsen i begravelsesregistret i Vejrup kirkebog og ved ikke præcis hvilket år, han dør. Han optræder som fadder i kirkebogen indtil ca 1705. Jeg antager, han dør omkring 1710 - men i princippet kan det være sket mellem 1705 og ca 1725.

Jeg er ikke sikker på navnet på Dynes Michelsens hustru, men der optræder i samme periode som Dynes ofte en 'Maren Dynis kone' i kirkebogen. Jeg tror, det er hende.

Jeg er interesseret i skiftet efter Dynes Michelsen for at få nogle mere præcise oplysning om hans fødsels- og dødsår og om efternavnet på hans kone. Desuden selvfølgelig flere detaljer om hans og familiens forhold, størrelsen af hans landbrug osv.

Dynes Michelsen er min 6xtip oldefar: Dynes Michelsen f. ca 1640-> Peder Dynesen f. 1782-> Dynes Pedersen f. 1717-> Lars Dynesen f. 1751-> Dynnes Larsen f. 1798-> Lars Dynnesen f.
1820-> Jørgen Dynnesen f. 1861-> Johannes Dinnesen f. 1891-> Gunnar Dinnesen
f. 1916-> Niels Jørgen Dinnesen (mig) f. 1949.

Lad mig høre om der er nogen, der kan hjælpe. Jeg bidrager selvfølgelig gerne med flere oplysninger, hvis jeg kan. Mine slægtskrøniker kan ses på min hjemmeside dinnesen.com.

Mvh/ Niels J.



[vedhæfting slettet af admin]

Egon Hansen

Hej Niels
Efter 1688 matriklen er Dynes Michelsens fæstegård : gl matr 1 tf. 2 skp 3 fjk. og ny matr 1 td  2skp 2 fjk 2!/2 alb, altså næsten det samme.
Set er den mindste går i Nt Vejrup. Søger man i Riberhus Jordebog 1662 er fæsterne Hans Pedersen og Peder Hansen skrevet for omtrent samme hartkorn som senere Dynes Michelsen.
Riberhus amts ekstraskat på tyende 22 sep. 1720 nævner følgende halvgårde i Nr.Vejrup:Jens Madsen, Michel Dynesen. Peder Dynesen, Niels Synesen og Berthel Pedersen med hver 1/2 gård, samt 4 stk 1/4 gårde og 2 boel, hvoraf Peder Dynesen har det ene. Ingen af dem har fremmed tyende.
Det er ikke sikkert at listen er helt a'jour for Jens Madsen er altså død i 1717, men der er møske hans enke som endnu ikke har afstået fæstet til sønnen?
Jeg mangler stadig at finbde Jens Madsaens kone, Volborg Dynesdatters begravelse.
Jeg kan ikke få Daysy til at fortælle mig hvad der er af skifteprotokoller fra begyndelsen af 1700 tallet. Vi skal enten søge i Riberhus eller i ei af de godser som ejede jorden i Vejrup på det tidspunkt, det vil sige Ribe hospital, Endrupholm eller Bramming som er de jordejere som nævnes som hjemsted for Dynesbørne og børnebørnene i 1753. Men hvis den gamle Dynes er gået på aftægt og overladr sin fæstegård til en søn eller svigersøn er der intet skifte på ham.
Vi skal også have fat i de gamle fæsteprotokoller.
Mvh  Egon

Hanne Bjørn

I følge arkivhåndbogen for Nørrejylland er der ingen skifter i dette område så tidligt i 1700-tallet.
Så det er nok grunden til, at der heller ikke kan findes noget på Daisy. Dog er alt i Viborg ikke kommet ind i Daisy endnu, har vi her i Horsens fået fortalt i efteråret.
hilsen
Hanne Bjørn
Horsens

Niels J Dinnesen

Tak for bidragene. Jeg håber dog stadig at finde det nævnte skifte efter Dines Michelsen og håber, at der er en, der har en idé til at komme videre.

Mvh/ Niels J.