Morten Lundtoft og hans tre koner i Kollerup Thisted amt

Startet af Inger Huus, 01 Feb 2011 - 19:40

Forrige emne - Næste emne

Inger Huus

Hej
En af mine aner morten Lundtoft blev gift 1.gang med Kirsten Nielsdatter  KB 1712-1771 opslag 322
i 1768 ,her har jeget problem i 1774 dør hans kone KB 1772-1823 opslag 289 og i 1775 er der også et dødsfald opslag 167 /4-og opslag 289 hvordan hænger det sammen ?,han bliver gift hurtig igen i 1775 opslag 222/1 hun dør i 1785 opslag179 også der gifter han sig hurtig igen opslag 230
det undre mig også at der ved hans moders død er ham der er nævnt kan hun have boet hos ham?opslag 170,desværre har jeg ikke fundet forældrene endnu,hans far må hede Jens? da hans rigtige efternavner Jensen Lundtoft er et tilnavn.
Hilsen Inger Huus

Gurli Kristensen


Hej Inger

Opslags nr 289 er ikke på døde personer. I indholdsfortegnelsen er det Berettede.

Hvis du bl.a. bemærker Lars Høeg er han nævnt på opslag 288, 3 gange på opslag 289 og 2 gange på opslag 290.

På opslag nr. 167 dør Morten Lundtofts kone den 5. marts 1775 56 gl.

Håber det kan løse dit problem.

Hilsen

Gurli


Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Inger Huus

Hej Gurli
Tusind tak for hjælpen,men hvad betyder berettede?
Hilsen Inger Huus

Gurli Kristensen

Hej Inger

Jeg har ikke ført set det i en kirkebog. Måske er der andre der kan forklare os hvad det kirkeligt betyder.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej Inger

Jeg har ikke fundet betydningen af berettede, men mon ikke det er en ydelse de pågældende har fået af kirken.

Hvis du ser på opslag 287 er der en overskrift hvor der står Syge og ............ måske Hvandføre.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Inger Huus

Hej Gurli
Det lyder meget sandsynligt,der er mange "sjove"ord i de gamle kirkebøger.
tak for hjælpen
Hilsen Inger